הלכות ומנהגים

סייג לעבירה

  • כ"ב סיון התשע"ה
אא

שאלה

שאלה להרב זמיר כהן. ראיתי בסרטון "רווקות מאוחרת" שהרב נותן עצה שע"י שמירת עיניים נוכל להימנע מחטא. אני אברך חרדי שמשתדל מאד בשמירת עיניים ונדמה לי לפעמים שככל שאני מנסה להתנזר כך זה יותר לא יוצא לי מהראש וכל נפילה היא קשה מאד כשלעומת זאת אנשים שרגילים לא להיות רחוקים מנשים מסוגלים לדבר עם אשה בטבעיות בלא מחשבות מרחיקות לכת ובלא "לצאת מהכלים" אשמח לתשובתך וממש תודה על ההרצעות המרתקות זה מחזק מאד

תשובה

לכבוד השואל, 

לא יצא לנו להעביר את השאלה לרב זמיר כעת, וכממונה להשיב תשובות באתר, אנסה להשיב על שאלתך בעזרת השם. 

הכלל בעבודת השם, שאין ללכת קיצוני. 

כל מה שנאמר לגבי שמירת העניים, נאמר בעיקר כאשר אדם מתבונן בראייה ונותן למחשבותיו ללכת ולרגשותיו להעלות (שזה נקרא בהלכה: "מסתכל"). אמנם ראייה בעלמא במקומות המגולים, כשאינו מתבונן בדבר כלל ומיד מסיח דעתו אינו אסור - ראה משנה ברורה סימן עה ס"ק ז' בשם הפרי מגדים. 

ולכן, בהחלט יתכן, שאם אתה מכריח את הגוף לעשות משהו שאינה טבעית לה ולמנוע אפילו כל ראייה, שהגוף "תמרוד" נגד האכיפה הזו, ויכול לגרום ליותר מחשבות. 

לכן אין ללכת קיצוני, וכל אחד חייב להכיר את עצמו. 

אם הוא טיפוס שמאד רגיש, וכל ראייה גורם לו מחשבות ורגשות, אז נכון, יתכן שהטיפוס הזה צריך "להתנזר" מכל, מכיון שזהו האיזון "שלו";

אבל אם הוא טיפוס רגיל, אז ירגיל את עצמו לאט לאט להתנהג בדרך ארץ ככל האדם, וכמו שכתבת "לדבר עם אשה בטבעיות בלא מחשבות מרחיקות", ורק תהיה עירוני לרגשותיך, ואם תראה באיזה פעם משום איזושהי סיבה שהם מתעוררים , אז תפרוש מן אותה שיחה, ותלך מן אותו המקום, ותסיח את דעתך לענין אחר.

ועל ידי שמירת הגדר באופן מאוזן, אקוה בעזרת השם שזה יעזור לך שלא יהיו לך נפילות קשות, ושתזכה לכוון את הכוחות שלך למקום הנכון בעזרת השם.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה