שאל את הרב - כללי

האם הסכסוך הישראלי-פלסטיני יתקיים תמיד?

  • ד' אלול התשפ"ג
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, כידוע בתורה ישנה התייחסות לזרע ישמעאל, דהיינו ערבים, שירדפו את עם ישראל יש לי שתי שאלות לגבי עניין זה 1. האם נבואה זו היא בגדר גזרה? זאת אומרת האם בהכרח תמיד נחיה בסכסוך עם הפלסטינים או שישנה אפשרות שבעתיד (הרחוק או הקרוב) נחיה עימם בשלום ובשלווה (ואני לא מתכוון בימות המשיח אלה לפני תקופה זו..) 2. האם על פי ההלכה והדת היהודית, אם בעוד x שנים , ואני מדגיש את המילה אם, השכל הישר ומומחי ביטחון יקבעו בוודאות שאם יהיה הסכם עם הפלסטינים אז נחיה בשלווה ובשלום אמיתי- האם במצב כזה מותר למסור שטחים ולחלק את ארץ ישראל תמורת שלום? יש המון פלגים בדת למשל הרב עובדיה יוסף זצ"ל מאמין שמותר למסור אם זה באמת יחסוך חיי אדם ואילו רבנים לאומיים מסרבים בכל תוקף. מה באמת העמדה היהודית לגבי זה כי אני מאוד מבולבל . תודה

תשובה

לכבוד השואל, 

1. אין הכרח שישמעאל תמיד ירדוף את ישראל, מכיוון שמקובל אצלינו שאם ישראל ישמרו את התורה, אז אין כל אומה ולשון יכולים לשלוט בהם (כתובות סו:). 

כשאין ישראל שומרים את התורה,  זה בעצמו נותן כח לאומות העולם להתגבר נגד ישראל. 

לכן יש רק דרך אחד שתהיה אפשרי לחיות בשלום לפני שמשיח יבוא - והיינו אם ישראל ישמרו את התורה. 

2. אין הלכות מפורשות מדורות הקודמים בענין זה, מכיוון שאף פעם בדורות הקודמים לא היתה מציאות כמו שקיים עכשיו בשישים השנים האחרונות. 

כל זמן שלא הגענו לזמן הגאולה - שמשיח יבוא או שהכלל ישראל ישמרו את התורה - אז צריכים לפעול לפי הנתונים הגשמיים שנעמדים מול עינינו כדי לודא את הבטחון ולהציל נפשות. ופעולות אלו הם בבחינת השתדלות הדרוש מאיתנו בעולם הגשמי, וכמו שהיינו אומרים שחייב אדם לעבוד בכדי להרוויח את פרנסתו. 

לכן חלקו בזה גדולים בשיקול דעתם במצב הגשמי, לגבי מה שראוי לעשות באופן של השתדלות כדי למנוע יותר סכנה מהערבים (כל זמן שעדיין אין כל ישראל שומרים את התורה). דעה אחת שיש פחות סכנה אם נכנעים לבקשת הערבים; דעה שניה שיש פחות סכנה אם לא מוסרים להם שטחי קרקע כלל.

אבל כל אחד מודה, שעל פי תורה, אין מצב אמיתי של בטחון מול הערבים אלא כאשר ישמרו ישראל את התורה. וכל זמן שעדיין אין זה מתקיים, אין בדברי השערות מומחי הבטחון המסתכלים רק מפן הגשמי,  שום תוקף, וכמו שהוכח כבר מספר פעמים בעשרות השנים האחרונות. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ישמעאלהסכסוך הישראלי-פלסטיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה