תפילה וברכות

מי שמסתפק אם בירך ברכת המזון, האם חוזר ומברך?

  • כ"ב שבט התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, בברכות הנהנין אם בן אדם מסופק אם בירך אחרונה או ראשונה לא יברך שוב מספק ברכות להקל מדרבנן אבל אם זה קורה למישהו בברכת המזון שזה מהתורה חוזר לברך שנית?

בברכה תודה מראש, 

רותם

תשובה

שלום רב,

א. מי שאכל לחם כדי שביעה, שאז החיוב בברכת המזון הוא מן התורה, ומסתפק אם בירך, צריך לחזור ולברך, אולם אם אכל פחות מכדי שביעה, החיוב בברכת המזון הוא מדרבנן, ולכן במקרה של ספק, חוזרים לכלל של 'ספק ברכות להקל' (שלחן ערוך אורח חיים סימן קפד סעיף ד ומשנה ברורה ס"ק טו, ושלחן ערוך סימן רט סעיף ג ומשנה ברורה סק"י).

ב. גם מי שאכל לחם כדי שביעה, שצריך לחזור ולברך במקרה של ספק, היינו רק שיש לו לחזור ולברך את שלושת הברכות הראשונות של ברכת המזון שהן מן התורה, אבל ברכת 'הטוב והמטיב' שהיא מדרבנן אינו חוזר ואומרה, ומכל מקום נכון שיחזור להרהר אותה לצאת ידי חובת החולקים על זה (ראה ספר חזון עובדיה ברכות עמודים רכ-רכה).

ג. אמנם אישה שהסתפקה אם בירכה ברכת המזון, אינה חוזרת לברך מספק, אפילו באופן שאכלה כדי שביעה, ומכל מקום טוב ונכון שתברך ברכת המזון בהרהור בלבד, ואם אפשר עדיף יותר שתשמע ברכת המזון מאיש שאכל ושבע, ותצא ידי חובתה מדין שומע כעונה (ראה שו"ת יחוה דעת חלק ו' סימן י, וחזון עובדיה שם עמודים רכד-רלד).

בברכה,

הלל מאירס 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכת המזוןספק דאורייתא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה