הלכות ומנהגים

השבת אבידה בשרשרת שאין דרך להגיע לבעלים

  • כ"ב שבט התשע"ה
אא

שאלה

ב"ה שלום לכבוד הרב!

לפני תקופה של שנה בערך (עד כמה שזכור לי)מצאתי שרשרת. לא עלה בדעתי לעשות השבת אבידה משום מה. אני מנסה לזכור היכן מצאתי ובאיזה סיטואציה זה היה. בנתיים בבדיקה שנעשתה השרשרת עשויה זהב 18 קרת. מה אני עושה בנדון, שכן עד לפני כחודש לא חשבתי אפילו שהשרשרת יקרה, ורק קרובת משפחה היפנתה את תשומת ליבי לכך אחרי שסיפרתי לה שמצאתי את השרשרת ואינני זוכרת באיזו סיטואציה זה היה.

אודה לתשובת הרב.

תשובה

לכבוד השואלת, 

 

הכלל הוא באבידה שלא נדרשה, שיש לשום את שויה אצל מומחים, לרשום על פנקס שישאר אצלך, שאת תחזירי סכום זה למאבדו כשיבוא אליהו ויאמר לנו של מי היתה השרשרת, ומותר לך אח"כ להשתמש בשרשרת.

וצריכים לרשום בפנקס את התיאור המפורט של הפריט (כגון משקלו המדוייק) בצירוף מחירו (נכון לאותו יום שבו נעשית השומא - יש לרשום את התאריך המדוייק כולל יום חודש ושנה), ולשים את הפנקס  במקום שמור.

אמנם בשו"ת החת"ס חשן משפט סימן קכ"ב מובא עצה קצת שונה:  שירשום בפנקס הקהל שמצא תכשיטים שכך וכך שווים, ויתחייב לשלם שכר שימוש ופחת לבעלת התכשיט אם תחזור ותזהה באיזה אופן את התכשיט, ואז מותר לקחתם לעצמה.

לכן נראה שאם יש אפשרות כזו לרשום הדבר בפנקס הקהל, וכגון שאתם גרים בקהילה קטנה או בכפר קטן שכל אחד מכיר את השני, עדיף לעשות כן.

ואם אין זה באפשרי יעשה כעצה הראשונה בס"ד.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה