והערב נא

את מי יש להציל ולהכניס לחינוך תורני - את הבן או את הבת?

"איני מוכנה בשום אופן להישאר לבד", אמרה האם, "קחו עמכם את אחד הילדים ותחנכו אותו, את מי שתירצו. השני נשאר עמי בבית..."

אא

למוקד החינוך התורני של "לב לאחים" פנתה אֵם במשפחה חד-הורית מאחד מיישובי הספר החילוניים. האשה סיפרה כי יש לה שני ילדים: בת שהיא כבת שלוש-עשרה, ובן כבן אחד-עשרה, ולאחר שנוכחה לדעת את הריקנות והכישלון שבחינוך החופשי, למול החינוך לערכים ולדרך ארץ שבחינוך התורני, החליטה שאת ילדיה תשלח לבית ספר תורני, (על אף שאת אורח חייה אינה מוכנה לשנות לעת עתה). והנה, ביישוב בו מתגוררת האם ובקרבתו, אין כלל מערכת חינוך תורנית, ואשר על כן הפיתרון שהוצע הוא סידור פנימייתי לילדים במוסד מרוחק.

"איני מוכנה בשום אופן להישאר לבד", אמרה האם, "קחו עמכם את אחד הילדים ותחנכו אותו, את מי שתירצו. השני נשאר עמי בבית..."

פנו הפעילים אל מו"ר שליט"א, ובפיהם השאלה הגורלית: את מי יש להעדיף ולרשום לפנימייה, (בעוד השני יוותר במקום שאין בו ריח של קדושה), האם נציל את הבן, שכן יתחייב בעתיד במצוות תלמוד-תורה, או שמא יש להציל את הבת הגדולה החייבת כבר כעת במצוות, ורק סידור פנימייתי במוסד תורני יבטיח שתנהל אורח חיים צנוע וכו'?...

תשובה:

השיב מו"ר שליט"א:

אילו שני הילדים היו חייבים במצוות (הבת כבר בת שתים-עשרה, והבן בן שלוש-עשרה), יש להעדיף ליקח את הבן החייב בלימוד תורה וביותר מצוות מהבת, (וכמו ששנינו במסכת הוריות בדף י"ג ע"א: "האיש קודם לאשה להחיות", וזאת משום שהוא מקודש ממנה, שהאיש חייב בכל המצוות, והאשה אינה חייבת אלא במצוות עשה שהזמן גרמא). ואין להעדיף את הבת מחמת הנימוק של קדושה וצניעות, מאחר ובמציאות של ימינו, הבן והבת שווים, וכמו שיש להבטיח לבת אורח חיים צנוע, יש גם לבטח את הבן מפגעי הצניעות.

אולם, אם הבת כבר הגיעה לגיל מצוות, ואילו אחיה עדיין לא נהיה בר-מצוה, יש להעדיף את הבת, כי היא כבר חייבת במצוות, לעומת הבן שעדיין נחשב לקטן[1]. ולכן, יש לטפל בה תחילה, וללמדה את המצוות אשר היא חייבת בהן. אמנם עלינו לחנך את הקטן וללמדו תורה לקראת הזמן בו יהא בר חיוב, וכמו שנאמר "חנוך לנער על פי דרכו", מכל מקום מן התורה עדיין לא נתחייבנו לחנכו, לעומת הבת שכבר הגיעה למצוות, ולה זכות הבכורה. וה' יתברך יתן שגם הבן וגם הבת יעלו מעלה מעלה.


[1] וזאת משום שיש לנו להתעסק תחילה במצוה שלפנינו, וכעין מה שמצינו שנשאל הרדב"ז על ידי יהודי שתפוס היה בבית-האסורים, וניתנה לו האפשרות על ידי השר לצאת ליום אחד, בו יוכל להתפלל ולקיים מצוות, ושלח האסיר לשאול את פי רבינו הרדב"ז, באיזה יום עליו לבחור? והשיב הרדב"ז (הובאו דבריו במשנ"ב סי' צ' ס"ק כ"ח), כי יבחר האסיר באותו יום תיכף שבו יקבל את תשובתו, ולא יחמיץ את המצוה להמתין עד ליום הכיפורים או פורים, שכן 'אין מעבירין על המצוות'.

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

מתלבטים לגבי החינוך המומלץ לילדיכם? רוצים להתייעץ לגבי מוסדות חינוך תורניים הקרובים למקום מגוריכם? חייגו למחלקת ייעוץ והכוונה בהידברות – 073-2221230, ונשמח לעזור.​

יום שידורים מיוחד בהידברות, חמישי הקרוב, 22.2: מומחי החינוך מגיעים לענות לשאלותיכם. הידברות מביאה אליכם את טובי המומחים בחינוך, עם קווים פתוחים למענה לכל שאלה. צפו במשדר החל מ-12 בצהריים ועד חצות, בערוץ הידברות, באתר הידברות ובצופיה. בהנחיית עדן ועודד הראל


דרגו את המאמר - ותעזרו לקידומו בגוגל:

ממוצע 4 (88 מדרגים)
הנקראים ביותר
הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

319לרכישה

מוצרים נוספים

המדריך המלא לחינוך ילדים - הרב זמיר כהן

בוסר המלאכים - ארגז כלים להורי המתבגר - הרב דן טיומקין

רזי התזונה - להתנקות, להבריא, לרזות בקלות

תיק מהודר עם ידית לטלית ותפילין

נטלה מהודרת "עיטורים"

ערכה מהודרת להבדלה

לכל המוצרים