לאישה

סודות האישה: להיות הרופאה של עצמך

היום החולה רשאי לבחור את הרופא שלו, להבין את התהליך הרפואי, לקחת חלק בבחירות הרפואיות ולהביע את העדפותיו

  • י"ז אלול התשע"ד
אא

הרבה דברים השתנו בעולם הרפואה במהלך חמישים השנה האחרונות, ואחד השינויים היסודיים ביותר שהתחוללו בו הינו השינוי בתפיסת היחסים בין הרופא לחולה. היום החולה רשאי לבחור את הרופא שלו, להבין את התהליך הרפואי, לקחת חלק בבחירות הרפואיות ולהביע את העדפותיו.  וכל זאת כיוון שהחולה דהיום אינו רק 'פציינט' אלא גם 'לקוח', או במילים אחרות: "צרכן בריאות".

כיצד את בוחרת רופא? האם תבחרי ברופא, פשוט מפני שמרפאתו ממוקמת בסמיכות למקום מגוריך או אולי תעדיפי רופא מרוחק יותר ששעות הקבלה שלו מתאימות ונוחות יותר? האם תבחרי ברופא בשל היותו אחראי? מה עדיף בעיניך: רופא המתייחס ברצינות לחולה, מקשיב לו ומבין לליבו או שאולי נחוש טוב יותר בשעת טיפול , אצל רופא מקצועי ומיומן אף על פי שהוא קצר רוח וכעסן?!  שאלות אלו הינן רק חלק מרשימת השאלות שכדאי לך לשאול את עצמך בטרם תחליטי לאיזה רופא לפנות.

בחירת הרופא מתבססת, בדרך כלל, על שמועות ועל פי מידע אותו אנו אוספים (בכוונה תחילה או באקראי) ממטופלים שונים של אותו רופא ואנשים שעבדו/עובדים במחיצתו. אם זוהי הדרך בה את נוקטת חשוב לא להסתפק במידע אקראי או להסתמך על דעתו של אדם בודד שכן אז הסיכוי לטעות בהערכת הרופא גדולה יותר.

כדאי ומומלץ מאוד לבחור ברופא שאינו נפגע אישית כאשר החולה 'שלו' מבקש חוות דעת נוספת מרופא אחר. ידוע שחולים רבים אינם מתייעצים עם רופא נוסף כיוון שהם חוששים משינוי ביחס הטוב אותו מעניק להם הרופא הקבוע וחבל. כדאי לחשוב מראש על בעיה זו (בתקווה שלא נזדקק לא לרופאים ולא לחסדיהם) ולבחור ברופא שאינו בעל 'תחושת בעלות' חזקה מדי על החולים שלו.

יחד עם זאת מחובתו של החולה לנסח את הצורך שלו לפנות לרופא נוסף בכדי לקבל חוות דעת, בדרך שתצליח להעביר לרופא את התחושה כי הוא אינו פונה אל הרופא השני כיוון שהוא אינו מרוצה מן הטיפול שהוענק לו עד כה אלא בכדי לקבל חוות דעת נוספת ולחוש בטוח יותר כי הדרך הטיפולית המוצעת הינה באמת דרך הטיפול הטובה ביותר. באופן עקרוני, כאשר הבקשה מנוסחת כראוי יתכן והרופא יצייד את החולה במכתב מסכם ואפילו יסכים לשוחח עם הרופא האחר על בעיתו של הפציינט שלו.

לא תמיד ידע החולה לאיזה תחום מומחיות שייכת הבעיה ממנה הוא סובל. כך למשל אדם הסובל מכאבי גב צריך לדעת שכאבי גב אינם בהכרח עדות לבעיה אורטופדית! לכן מומלץ תמיד לשוחח עם הרופא הקבוע ולקבל ממנו הדרכה וייעוץ לאיזה מומחה לפנות. על ידי כך נחסוך זמן, כסף, התרוצצות מיותרת ודאגה מיותרת עוד יותר. הרופא בו אנו בוחרים צריך להיות כזה שיענה לציפיותינו הכוללניות ולא רק לצרכי המחלה. זהו רופא כללי או רופא משפחה שיש לו השכלה רחבה מספקת ברפואה כי לייעץ לנו, בשעת הצורך, אל מי לפנות וכנות מספקת בכדי לדעת את אשר הוא אינו יודע. רופא שמגלה עניין אמיתי ואכפתיות לבריאותם של מטופליו.

בעולם המערבי הולכת ומתפתחת בהקשר ליחסי רופא-חולה גישה המכונה בשם: "הפציינט היודע" ("Informed Patient"), בבסיסה של גישה זו עומדת ההנחה כי החולה, אף על פי שאינו איש מקצוע בתחום הרפואה, הינו אדם חכם ופיקח. התפתחות זו ביחסי רופא-חולה היא תוצאה צפויה מראש, לאור ההתפתחויות בתחום זכויות  האזרח וזכויות הצרכן במדינות המפותחות בעשורים האחרונים.

גישת הפציינט היודע אינה מסיבה תועלת רק למטופלים החשים את עצמם כנמצאים 'בצד החלש' של שולחן הרופא, אלא גם למערכת הבריאות. התומכים בגישה מאמינים כי במספר לא קטן של מקרים פציינטים לא מקיימים את הטיפול שהרופא רשם להם, ולמערכת נגרם בזבוז של משאבים. כאשר אדם שותף להחלטות בנוגעות לגופו ולבריאותו, הוא יקיים ביתר דייקנות את הוראות הרופא/ה, וישתתף נפשית ומעשית בתהליך הריפוי.

פציינט-יודע, כשמו, הינו אדם המכין "שיעורי בית" לפני ביקורו במרפאה. פציינט-יודע יודע מהן דרכי הטיפול המומלצות לאנשים במצבו, עוקב אחר הטיפול הרפואי הניתן לו, ואחר פרסומים הנוגעים למחקרים ודרכי טיפול בבעייתו. השתדלי לרכוש מידע על בעייתך ודרכי הטיפול בה עוד לפני המפגש עם הרופא, התייעצי עם מכרים בעלי ניסיון רפואי דומה ונסי להשיג חומר קריאה הנוגע לבעיה הרפואית המטרידה אותך ודרכי הטיפול בה. את המידע בו נתקלת תוכלי לחלוק עם הרופא, ואולי, מי יודע, תעוררי אותו בכך לנסות דרכי פעולה חדשות.

נכון להכין, בטרם ההגעה למרפאה, רשימת שאלות אותן ברצונך להפנות אל הרופא, וכיוון שכמה מהן עלולות לפרוח מזיכרונך – אל תתביישי לרשום את שאלותיך על דף נייר ולהוציא אותו מן התיק! רופאים, כמו כל אחד אחר, מכבדים אדם המתמודד בכובד ראש ואחריות עם בעיותיו.
הפני את תשומת ליבו של הרופא לשאלותיך כבר בתחילת הביקור, גם את, בעבודתך, מתייחסת ביתר נעימות לשאלות והצעות העולות לפני שגיבשת דרכי פתרון והתמודדות עם הבעיה המדוברת.

רופאים רבים יותר מבעבר חשים נוח לשתף פעולה עם לקוח/פציינט הלוקח אחריות על אופן הטיפול בו, אולם חשוב לזכור שרופאים רבים אינם אוהבים את השיטה, ולכן, באם מדובר ברופא חדש אותו שאינך מכירה, נכון יהיה  לשאול אותו בגלוי אם אין הדבר מפריע לו, ולהיות רגישה לתגובותיו במהלך הפגישה, זכרי: רק שיתוף פעולה של שני הצדדים הוא מועיל.

זכרי – הרופא הינו אדם ורק אדם, גם הוא יכול לטעות, לשכוח או להתבלבל וגם הוא, כמוך, עשוי לחוש את עצמו נפגע כאשר הערות או חש שהשאלות המופנות אליו נובעות ממקום התקפי; שאלי את שאלותיך ברגיעה ובנעימות, אם נראה לך שיש בכך צורך אל תחששי לפרט את עברך הרפואי, או להזכיר פרט חשוב, אף על פי שהוא רשום בתיק הרפואי. אם הדבר מסייע לך את יכולה לרשום או אף להקליט (!) את השיחה עם הרופא, כך לא תשכחי פרטים חשובים שהזכיר במהלך הפגישה.

על המטופל לעבור ולגלות מעורבות ועניין בהצלחתו של התהליך הרפואי. צעד הראשון בתהליך זה הינו ניהול 'תיק בריאות' ביתי עבור כל אחד מבני המשפחה. בתיק זה, במקביל לתיק המוחזק במרכז הרפואי בו מטופל האדם, ייאספו ויישמרו רישומים של מחלות, טיפולים, תוצאות בדיקות קודמות, ורישום סימפטומים. תיק זה יהיה שימושי במיוחד בזמן מפגש עם רופא חדש, חיפוש 'חוות דעת שניה' וכדומה.

בנוסף לתיק הבריאות האישי חשוב לברר ולהכיר את ההיסטוריה הבריאותית המשפחתית. למחלות רבות ישנן זיקה גנטית, וידיעה על קיומן עשויה לגרום לרופא לשלוח את החולה לבדיקה רפואית יקרה או לא שגרתית אליה לא היה מפנה אותו בשלב זה אלמלא היה יודע על הופעת מחלה מסוימת אצל אחד או יותר מבני משפחתו.

הכרות עם ההיסטוריה המשפחתית תסייע לך בדרך נוספת: המידע שתרכשי בנוגע לגורמי סיכון בריאותיים, שעלולים להגביר את סיכוייך ללקות במחלות שונות, יכולה לעודד אותך כבר עכשיו לעשות השתדלות מיוחדת ולאמץ לעצמך הרגלים בריאים יותר.

עני על שאלות הרופא בכנות, ואל תחששי ששאלותיך שלך הינן טיפשיות. שאלות לגבי תופעות הלוואי של תרופה חדשה או לגבי מטרתם של בדיקות וטיפולים אינן שאלות טיפשיות, וזכותך כמטופלת לדרוש (שוב, בנעימות!) את כל המידע על התרופה, הניתוח או הטיפול המוצעים, ופרטים על הניסיון הקיים בעולם בעניינם. דרשי לדעת על סמך מה קובע הרופא את רשימת הבדיקות והטיפולים שלך, והאם ישנן אופציות אחרות שיתאימו יותר לתנאי חייך.  ספרי לרופא גם על הפחדים או הדאגות שלך. לעיתים הבעיה אינה חמורה כפי שאנו, הנתונות בסבך רגשי חשות. הרופא יכול להרגיע אותך בעניין זה.

לגבי מחושים חדשים - רשמי את הסימפטומים, מתי הם מתרחשים, לכמה זמן, מה מידת החומרה שלהם ואיך הם משפיעים על החיים שלך. לגבי כאב - תארי אותו. (תיאור של כאב "צורב", "דוקר", "מציק", או אחר, עוזר לרופא בדיאגנוזה.)

רשמי מה עשית בעניין הבעיה - בין אם זה קשור להתנהגויות שלך ("כשאני נחה שעה כאב הראש עובר") או אם לקחת תרופות אלטרנטיביות, הומיאופתיות או תרופות הנמכרות ללא מרשם רופא.

קחי אתך אל הרופא את התרופות שאת נוטלת את כולן, כולל תוספי מזון ותרופות אלטרנטיביות או תרופות ללא מרשם רופא. בראיית מכלול התרופות, הרופא יכול להזהיר אותך לגבי תרופות שאסור לקחת יחד או תרופות שיש להן אפקט דומה ומיותר לקחת אותן פעמיים.

רצוי תמיד ללוות את הקרובים לכם במבוכי מערכת הבריאות (הציבורית והפרטית), גם כדי להעניק להם הרגשה טובה, וגם כדי לשמש כ"כלב שמירה" במקרה הצורך.

תגיות:אישהעקרת ביתטיפוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה