שנת שמיטה

המדריך לאדם הפרטי בשנת השמיטה

אם גם לכם נדמה, שהלכות שנת השמיטה מיועדות בעיקרן לחקלאים, כדאי שתקראו את המאמר הבא. הרב שי עמר, מסביר איך עלינו להיערך לקראת שנת השמיטה כהלכה

אא

שלום הרב, רציתי לדעת איך כאדם פרטי יש להיערך לקראת שנת השמיטה?

ההערכות לקראת שנת השמיטה, היא לכל אחד ואחד מאיתנו גם אם אין לנו קרקע. אנחנו למשל הולכים לעשות קניות, ועלינו לפקח על כל מוצר הנקנה על ידינו, שאכן הוא תחת פיקוח גוף כשרות מוסמך האחראי לכשרות המוצר, בכל דיני השמיטה.

 

מוצרי מזון בשנת שמיטה

כמובן שאין לצפות מגופי כשרות שמתנהלים באופן סטנדרטי, להידור ודקדוק בענייני השמיטה החמורים, ולכן על כל מוצר, כמו קופסאות שימורים למשל, יהיה כתוב מה מעמד המוצר מבחינת ההלכה בשנה השביעית.

לדוגמא: ידוע הדיון ההלכתי סביב סוגיית "היתר מכירה", כאשר הכרעת רוב הפוסקים להימנע מקניית "היתר מכירה".

מרן רבנו עובדיה יוסף זצ"ל פרסם במכתב בכתב ידו משנת תשמ"ו, שהייתה שנת שמיטה, "שהחרדים לדבר ה' ראוי מאוד להחמיר ולעשות מאמצים לשמור כל דיני השמיטה בדקדוק רב ובהידור, ולקנות מוצרים שאין בהם חשש כלל וכו' "(וכשיש צורך גדול מאוד מבחינה כלכלית יש להתייעץ עם מורה הוראה בעניין, כי יש פעמים שאדם מורה היתר לעצמו גם שזה לא נצרך). ממילא, ישנם מוצרים שיופיעו עם הכיתוב "מהיתר מכירה", ומוצרים אלו יכולים להימצא גם בסופרים במקומות חרדים, לכן יש לפקוח את העיניים ברכישת המוצרים, וליידע את ילדינו מה לקנות, היות והם גם שותפים למסע הקניות פעמים רבות.

ידיעה חשובה – גם לאחר שנת שמיטה(לפעמים גם שלש שנים), עדיין מסתובבים מוצרים של שנת שמיטה, כולל מוצרים של "היתר מכירה", וזה יכול להימצא גם באולמות שמחה ובמסעדות, בפרט שהעלות שלהם של הפירות מהיתר מכירה - זולה יותר.

 

מוצרי מזון בכל ימות השנה

אם כבר דיברנו על קניית מוצרים בשנת שמיטה, יש לשים לב באופן כללי, לאו דווקא בשנת שמיטה, לנושא הכשרות במוצרים. היות ורוב הפעמים אנחנו קונים "מותג", זאת אומרת, הלכת לקנות חלב - אתה מסתכל על שם החברה, וממשיך הלאה, אתה לא בודק כל מוצר שאכן הוא נושא את הכשרות שאתה מעונין להכניס לביתך, וקרו מקרים שאותה חברה ייצרה מוצר נוסף עם כשרות רגילה, ולא מהודרת, ואתה רק בשולחן שבת, פתאום מגלה מוצר עם כשרות שלא כרצונך.

 

קניית פירות וירקות מגוי באופן פרטי

חשיבות רבה יש לקניית פירות וירקות בשמיטה ממקומות מפוקחים כהלכה, על ידי גופי כשרות ידועים ומוסמכים. ישנם פעמים, שהאדם מורה היתר לעצמו בזה. זה יכול להיות למשל בנסיעה בדרך, כשאתה מבחין בגוי מוכר פירות וירקות, והגוי אומר לך שכל התוצרת מגידול שלהם "ללא חשש". אתה אפילו לא חושב הרבה, פשוט קונה, מה יכול להיות? הרי פירות של גידולי נכרי מותרים בשמיטה.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

בואו נבחן יחד את הסיפור ונראה אם זו מחשבה כהלכה או לא :

א. למה כל כך ברור לך שלכל הדעות אין קדושת שביעית בגידולי נכרי? יש מחלוקת האם יש קדושת שביעית בגידולי פירות נכרי, דעת מרן הבית יוסף בשו"ת אבקת רוכל (סימן כד' ) שאין קדושת שביעית בפירות אלו, כי יש כוח בידי נכרי להפקיע מקדושת ארץ ישראל, וכך מנהג הספרדים. אולם רבנו המבי"ט (סימן י"א) סובר שיש קדושת שביעית בגידולי נכרי, וכך פסק מרן החזון איש ורבים נוהגים כמותו.

ב. על פי ההלכה, יש לבדוק שהפירות והירקות נקטפו משטח שבבעלות הגוי, וגם שהשטח עצמו רשוםבמנהל המקרקעין על שם גוי ולא על שם יהודי או רשות יהודית (ספר קדושת הארץ שביעית).   

לכן להלכה,יש לקנות ממקומות שהם מפוקחים על ידי ועדי כשרות מוסמכים, שלא תצא חלילה תקלה תחת ידינו.      

תגיות:שמיטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה