שבת

הלכות השמעת קול בשבת

האם מותר להשתיק מוזיקה שהודלקה בשבת? האם מותר לרקוד, למחוא כפיים ולתופף בקצב בשבת, והאם מותר לתופף על השולחן בשבת לשירה?

אא

פעמוני דלת כניסה

כאשר בדלת הכניסה לבית מותקנים פעמונים קטנים המשמיעים קול בכל פעם שמישהו נכנס אל הבית, האם מותר להכנס שם בשבת?

לכתחילה רצוי להסירם בשבת, כיון שיש בזה מחלוקת הפוסקים כמבואר במשנ"ב (סימן של"ח סק"ו) שיש חשש בהשתמשות בהם משום איסור של 'השמעת קול', אולם אם לא הסירם יש להקל בשעת הדחק כדעת המ"א, היות ואינו מכוין להשמעת קול.

 

השתקת מוזיקה שהודלקה בשבת

קטן שהדליק בשבת מוזיקה בבית, מה ניתן לעשות כדי להשקיט את הרעש?

העצה הראויה להניח שמיכות וכדו' על הרמקולים כדי שלא יישמע רעש המוזיקה. אולם אם הרעש נשמע גם עם השמיכות, תלוי אם פעולת ההנמכה היא מכנית או דיגיטלית, כי אם אופן הנמכת עוצמת הקול הוא מכני, אפשר להנמיך את עוצמת הקול כיון שלא מוליד זרם, ואף שהכפתור הוא 'כלי שמלאכתו לאיסור', מותר לטלטלו לצורך גופו. (סימן ש"ח ס"ג) ונכון להנמיך בשינוי היות והוא כלי שמלאכתו לאיסור שאין בו מלאכת היתר.

אולם אם ההנמכה נעשית באופן דיגיטלי, כגון ירידת ספרות או קוים, מותר להנמיך אך ורק בשינוי כיון שיש בו תרי דרבנן: א. שהכתיבה אינה של קיימא. ב. שהמעשה נעשה בשינוי ומבואר במגן אברהם (סימן ש"ז סוסק"ז) שבמקום צורך גדול יש להקל בזה.

אולם אל יוציא את התקע, אף לא בשינוי, כיון שיש בזה סתירת מעגל חשמלי, ואיסורו חמור לדעת החזו"א (סימן נ' ס"ק ט', וסימן ל"ח ס"ק ב') ולכן עדיף להנמיך בשינוי.

 

ריקוד, מחיאת כפיים ותיפוף בקצב בשבת

אחד ממתפללי בית הכנסת רוקד, מוחא כפיים ומכה על השולחן בקצב בשעת "לכה דודי" וכדו', האם עושה כדין?

ריקוד ומחיאת כפיים, יש בו איסור דרבנן ויש להעיר לו, ורק אם יודע שלא ישמע, לא יעיר לו, שמוטב שיהיה שוגג ולא יהיה מזיד. (שו"ע סימן של"ט סעיף ג' ותר"ח ס"ב). כל זה לבני ספרד, אולם לבני אשכנז למיקל יש על מה לסמוך (רמ"א שם) ובמשנ"ב (ס"ק י') הוסיף שאין כדאי להקל אלא לצורך מצוה.

אולם תיפוף על השולחן בקצב, יש בו איסור ואין להתיר בכל אופן (משנ"ב שם).

 

תפילה עם חזן המכה בקצב על הבימה

בית כנסת בו החזן בעת 'קבלת שבת' מתופף על הבימה לפי הקצב, האם מעשה זה מותר? ואם הוא אסור, האם מותר למתפללים להשתתף בתפילה כזו?

תיפוף לפי קצב אסור בשבת כמבואר בשו"ע1 (סימן של"ט סעיף ג'), ולכן יש להעיר לחזן בעדינות ולהראות לו את ההלכה, ואם לא ישמע לדבריו עדיף להתפלל במקום אחר. ובאין אפשרות יתפלל שם ולא יתן דעתו על התיפוף ויכול להתפלל שם כיון שאינו מסייע לאיסור, (אלא א"כ הוא עשירי למנין).

 

תיפוף על השולחן בתוספת לשירה

האם מותר בשבת לתופף על השולחן בתוספת לשירה?

למחוא כפיים בשבת אסור כמובא בשו"ע (סימן של"ט ס"ג) אולם אם עושהו בשינוי מותר, ולכן גם לתופף על השולחן אם עושהו בשינוי כגון עם גב היד יש להתיר. ובני אשכנז המקילים במחיאת כפיים שלא בשינוי אין למחות בהם (רמ"א שם) אבל בתיפוף אין להקל. (משנ"ב שם ס"ק י').

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה