חדשות בארץ

הולכים הביתה: המפסידים הגדולים של הבחירות המקומיות

יונה יהב בחיפה, ז'קי סבג בנהריה, רפאל בן שטרית בבית שאן וזאב אלקין בירושלים – אלו הם חלק מהפוליטיקאים המאוכזבים של מערכת הבחירות לרשויות המקומיות

"בפוליטיקה צריך לדעת גם להפסיד": אלקין, אתמול (צילום: שלומי כהן, פלאש 90)"בפוליטיקה צריך לדעת גם להפסיד": אלקין, אתמול (צילום: שלומי כהן, פלאש 90)
אא

תוצאותיהן של הבחירות המקומיות סיפקו הלילה (רביעי) דרמות לאין ספור: נצחונות סוחפים, מאבקים צמודים על חודם של קולות, ובמקומות רבים גם מהפכים פוליטיים ששלחו הביתה ראשי ערים מכהנים. מטבע הדברים, המנצחים חגגו עם פעיליהם ותומכיהם, בעוד המפסידים 'קיפלו' במהירות את מטות הבחירות ושבו לבתיהם כדי 'ללקק את הפצעים'.

על תואר התבוסה הצורבת ביותר מתמודדים לא מעט ראשי ערים. בחיפה הדיחה עינת קליש רותם את ראש העיר יונה יהב, לאחר 15 שנה בהן כיהן בתפקיד. מבחינתו של יהב, זו הייתה אמורה להיות התמודדות קלה בסיומה ייכנס לקדנציה רביעית, אך קליש רותם טרפה את הקלפים. לאחר שבבחירות הקודמות היא הובסה על ידי יהב, היא הצליחה לאחד סביבה את כל מאוכזביו. בין היתר, היא זכתה לתמיכתה הפומבית של דגל התורה, שתקפה את יהב בחריפות על רקע התלונות לאפליה בוטה בה נקט במהלך כהונתו נגד האוכלוסיה החרדית בעיר. יהב פרסם הודעה בה נאמר כי הוא מכבד את החלטת הבוחרים: "חיפה היא מפעל חיי, ואני מתפלל שהנהגת העיר החדשה תדע לשמר את מה שהושג פה ב- 15 השנים האחרונות".

צורבת במיוחד הייתה תבוסתו של ראש עיריית נהריה, ז'קי סבג, שנשלח הביתה לאחר קרוב ל- 30 שנות כהונה. סבג, איש הליכוד, קיבל 23 אחוזים בלבד, לעומת ראש העיר הנבחר, רונן מרלי, שזכה לאמונם של 59 אחוזים מהמצביעים. סבג המאוכזב התקשה לקבל את ההדחה: "אני מחפש את המילה הנכונה", אמר. "בגדול, לצערי אחרי 30 שנה, הגעתי למסקנה שרוב תושבי נהריה הם כפויי טובה". 

מהפך גם בפתח תקווה: איש הליכוד רמי גרינברג, שזכה לתמיכתה של ש"ס, הדיח את ראש העיר המכהן איציק ברוורמן. בניגוד ליריבו, גרינברג השכיל לרכז סביב מועמדותו תמיכה ממפלגות שונות בעיר: נוסף לליכוד, הוא זכה לתמיכת יש עתיד, ישראל ביתנו ותנועת ש"ס. ברוורמן קיבל 36 אחוזים בלבד מקולות הבוחרים, לעומת 44 אחוזים להם זכה ראש העיר הנכנס.

ראש העיר בית שאן, רפאל בן שטרית, חטף אף הוא מכה פוליטית קשה כשהודח ברוב גדול על ידי חבר הכנסת ז'קי לוי. לוי, איש הליכוד, זכה לתמיכתו הפומבית של ראש הממשלה בנימין נתניהו. גם בטבריה ובצפת החליטו התושבים לשלוח הביתה את ראשי הערים המכהנים: בטבריה קיבל יוסי בן דוד 22 אחוזים והפסיד לרון קובי שזכה ל- 45 אחוזים. בצפת הודח ראש העיר אילן שוחט, ופינה את הזירה לשוקי אוחנה ונחמן גלבך, שיתמודדו ביניהם בסיבוב השני. גם ראש עיריית מעלות תרשיחא, שלמה בוחבוט, יכול להרגיש את עצמו מאוכזב: לאחר 42 שנים בתפקידו, הוא סיים את הבחירות במקום השני בלבד, עם 30 אחוזים, ויתמודד בעוד שבועיים מול ארקדי פומרנץ.

המערכה בבית שמש עדיין לא הוכרעה סופית, אך אפשר כבר כעת לסמן את ראש העיר משה אבוטבול כאחד המפסידים הגדולים של הבחירות. בתום ספירת הקולות בעיר, אבוטבול אומנם מוביל ב- 251 קולות על יריבתו, עליזה בלוך, אך לא בטוח שהוא יכול לעלוז על כך: השניים ממתינים לספירת קולות החיילים והנכים, ובמחנה בלוך טוענים כי בסוף הספירה היא זו שתצא כשידה על העליונה. גם אם אבוטבול ייבחר, הוא יצטרך לעשות בדק בית רציני, לאחר שקולות רבים של מצביעים חרדים ניתנו דווקא לבלוך, המועמדת מטעם המחנה הדתי-ציוני בעיר.

זאב אלקין אף הוא הינו אחד מהפוליטיקאים שניתן להגדירם כמאכזבים והמאוכזבים הגדולים של מערכת הבחירות. השר לענייני ירושלים ציפה לעלות לסיבוב השני, בו – כך קיווה – יוכל להכריע את המערכה ולהיכנס לכורסת ראש העיר בכיכר ספרא. למרות המיומנויות הפוליטיות שלו, הוא לא הצליח לקבל את תמיכתן של המפלגות החרדיות בעיר: דגל התורה וש"ס תמכו במשה ליאון, בעוד יוסי דייטש רץ מטעמה של אגודת ישראל. אלקין ניזוק קשות גם מההתנגדות למועמדותו מצד סניף הליכוד המקומי. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם העניק לו תמיכה פומבית, ואף ערך עמו את הסיבוב המסורתי בשוק מחנה יהודה. עם זאת, לדעת פרשנים רבים, ראש הממשלה לא הטיל את כל כובד משקלו למען בחירתו של אלקין. בשורה התחתונה, אלקין כשל וקיבל כ- 20 אחוזים בלבד מהקולות. הוא הגיב על תבוסתו באופן קורקטי: "בפוליטיקה צריך לדעת לא רק לנצח, צריך לדעת גם להפסיד. אני מברך את שני המתחרים שעלו לסיבוב השני, ומי מהם שינצח – אני אשתף איתו פעולה כשר לענייני ירושלים".

תגיות:זאב אלקיןבחירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה