חדשות בארץ

מרגש: כתובת אבן מתקופת בית שני עם השם "ירושלים" בכתיב מלא

הכתובת הנדירה נחשפה בחורף האחרון במהלך במהלך חפירה ארכיאולוגית ליד בנייני האומה בירושלים. החל ממחר היא תוצג לקהל הרחב במוזיאון ישראל

"חנניה בר דודלוס מירושלים" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90) "חנניה בר דודלוס מירושלים" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

במוזיאון ישראל בירושלים נחשפה הבוקר (שלישי) תגלית ארכיאולוגית והיסטורית נדירה: כתובת אבן מתקופת בית שני, ועליה השם "ירושלים" באותיות עבריות ובכתיב מלא.

הכתובת הוצגה במסיבת עיתונאים שערכה רשות העתיקות בשיתוף עם המוזיאון. היא מתוארכת למאה הראשונה לפני הספירה, בתקופת בית שני, והמילים שנחרתו עליה בשלוש שורות הן "חנניה בר דודלוס מירושלים". הכתובת התגלתה בחורף האחרון במהלך חפירה שניהלה ארכיאולוגית רשות העתיקות, דנית לוי, ליד בנייני האומה בירושלים, כהכנה לקראת סלילתו של כביש חדש במקום.

במהלך החפירה נחשפו יסודות מבנה מהתקופה הרומית, שנתמך בחוליות עמודים. גולת הכותרת הייתה חוליית עמוד אבן עגולה, ששולבה במבנה הרומי בשימוש חוזר ועליה כתובת ארמית באותיות עבריות, האופייניות על פי צורתן לימי הבית השני, סביב ימי שלטונו של הורדוס.

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ד"ר יובל ברוך, ארכיאולוג מרחב ירושלים ברשות העתיקות, ופרופ' רוני רייך מאוניברסיטת חיפה קראו וחקרו את הכתובת. לדבריהם, ״כתובות מימי הבית הראשון והשני המציינות את השם ירושלם או ירושלים נדירות ביותר". כתיבת השם ירושלים בכתיב מלא, כפי שמקובל כיום, נדירה אף יותר. "למעשה", הם קובעים, "זוהי כתובת האבן היחידה מתקופת בית שני המוכרת במחקר, המציינת את השם ירושלים בכתיב מלא. מופע כזה מוכר פעם אחת בלבד בתקופת בית שני, על מטבע מימי המרד הגדול ברומאים (66-70 לספירה)".

לדברי דודי מבורך, אוצר בכיר לארכיאולוגיה במוזיאון ישראל, מההקשר הארכיאולוגי של הכתובת לא ברור באיזה מבנה היא שובצה במקור, או מי היה חנניה בן דודלוס. עם זאת, הוסיף, "סביר להניח שהוא היה קדר אומן, בן לקדר אומן, שאימץ לעצמו כינוי מן המיתולוגיה היוונית, בעקבות דידאלוס, האומן האגדי. מעניין שבחר להוסיף לייחוסו המשפחתי גם את מוצאו מירושלים השכנה".

פרופסור עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל, אמר כי כבן העיר ירושלים הוא חש התרגשות גדולה לקרוא את הכתובת, שנכתבה לפני 2,000 שנה, "במיוחד כאשר מדובר בכתובת שנגישה לכל ילדה וילד שלמדו לקרוא בשפה חיה שעושה שימוש באותו הכתב מזה למעלה מאלפיים שנה".

הכתובת תוצג החל ממחר לקהל הרחב במוזיאון ישראל, יחד עם ממצאים מיוחדים נוספים מהעיר ירושלים.

תגיות:ארכיאולגיהירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה