חדשות בארץ

צפו: כך שוגר לחלל הלוויין הראשון של ישראל – לפני 30 שנה

במלאת 30 שנים לשיגורו של "אופק 1", חושפים היום משרד הביטחון והתעשייה האווירית תיעוד מהאירוע הדרמטי בתולדות תוכנית החלל של ישראל

ארמון העם בדמשק, צילום של אופק 11 (קרדיט: דוברות משרד הביטחון)ארמון העם בדמשק, צילום של אופק 11 (קרדיט: דוברות משרד הביטחון)
אא

ב- 19 בספטמבר 1988 שוגר לחלל לוויין התצפית הראשון של ישראל, "אופק 1". משרד הביטחון והתעשייה האווירית חושפים היום לראשונה את סרטון השיגור של הלוויין, שהיה הראשון בסדרה ארוכה של מיזמים שהצליחו להוכיח את יכולותיה העצמאיות של מדינת ישראל בחלל.

היכולות יוצאות הדופן שפיתחה ישראל בתחום הלווייניות נועדו לשמר את יתרונה היחסי באזור ואת יכולותיה המודיעיניות. מעט מזעיר מיכולות אלו בא לידי ביטוי בתמונות שנחשפות היום לראשונה מצילומי המודיעין שמנפק "אופק 11", לוויין התצפית החדש ביותר של ישראל ששוגר לחלל בספטמבר 2016. בצילומי לוויין אלו ניתן לראות אתרים שונים בסוריה: בסיס צבאי, ארמון העם בדמשק, ושדה התעופה הבינלאומי של דמשק.

שיגור "אופק 1", 19 בספטמבר 1988 (וידיאו: דוברות משרד הביטחון)

אמנון הררי, ראש מינהלת תוכנית החלל – אתגר (מת"א) במפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון), אמר: "תוך תקופה קצרה בנינו תעשיית חלל על טהרת ה'כחול לבן', עם יכולות והישגים מפוארים, יכולות שאז וגם היום, שמורות למדינות בודדות ברחבי העולם". הררי ציין כי במשך 30 שנה שיגרה ישראל 24 לוויינים מסוגים שונים – לווייני תקשורת, לווייני תצפית וננו לוויינים: "זה אינו אירוע חולף או חד פעמי – מדובר במערך אסטרטגי של המדינה, ויכולותיה העצמאיות של ישראל בתחום הלווייניות מהוות יתרון משמעותי בהתמודדותה מול האיומים הביטחוניים השונים".

הררי הוסיף כי "איכות ההדמאות והתמונות שמייצרים הלוויינים השונים מדהימה, והן מספקות מידע מודיעיני יקר ערך ומוכיחות כי השמיים הם לא הגבול. מעבר לצרכים הביטחוניים שמערך הלווייניות נותן להם מענה, תעשיית החלל בישראל מהווה מרכיב בעל חשיבות בהיבטי הכלכלה, החינוך, הקידום הטכנולוגי, המדעי, חברות קטנות, סטארט אפים ועוד".

בועז לוי, סמנכ"ל התעשייה האווירית, מנהל חטיבת טילים וחלל, אמר: "בזכות תכנית סדורה בתחום לווייניות התצפית בניהולו של משרד הביטחון, ויחד עם מיטב המוחות של מדינת ישראל, אנו מצליחים פעם אחר פעם להגיע להישגים טכנולוגיים יוצאי דופן. הכורח ממיקומנו הגיאוגרפי הוביל אותנו לפיתוח לוויינים קטנים וקלי משקל, המספקים תמונות באיכות מדהימה לטובת ביטחון מדינת ישראל. יחד עם התרומה הביטחונית, תוכנית החלל הישראלית מובילה לתרומה כלכלית כאשר תעשיית החלל הישראלית מהווה קטר וזרז טכנולוגי ראשון במעלה. התעשייה האווירית גאה להוביל את פעילות החלל של ישראל ולפרוץ פעם אחר פעם את גבולות כדור הארץ".

שדה התעופה הבינלאומי של דמשק, צילום של אופק 11 (קרדיט: דוברות משרד הביטחון)

טנקים בבסיס צבאי סורי, צילום של אופק 11 (קרדיט: דוברות משרד הביטחון)

תגיות:לווייןהתעשייה האווירית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה