חדשות יהדות

ממצא מדהים ומרגש: נתגלו שרידי אוהלו של רבי אפרים פישל מסטריקוב

ציונו הקדוש של רבי אפרים פישל מסטריקוב נחרב, אולם שרידי יסודות האוהל, שנתגלו לאחרונה, המשיכו להוות מקום משיכה למתפללים המבקשים ישועה. מדובר בממצא מרגש שנמצא לאחר עשרות שנים של עבודות מיוחדות שנעשו למציאת קברות צדיקים באזור

  • כ"ג אלול התשע"ח
אא

בשבוע האחרון נתקבלה ידיעה מרעישה בדבר מציאות יסודות אוהל ציונו הקדוש של רבי אפרים פישל מסטריקוב זצ"ל, מתלמידי הרה"ק המגיד ממזריטש, זאת לאחר עשרות שנים של מאמצים מרובים לאתר את מקום הציון.

ציונו הקדוש של רבי אפרים פישל מסטריקוב נחרב לאחר המלחמה, אולם שרידי יסודות האוהל, שנתגלו לאחרונה, ממשיכים להוות מקום משיכה לאלפי ורבבות מתפללים המבקשים ישועה. ככל שהשלטון הקומוניסטי התעצם לאחר המלחמה בפולין, נעלמו סימני השטח היכן שעמד האוהל הקדוש. בנוסף נעלם גם אהלו של הרה"ק רב זאב וואלף מסטריקוב, בן הגה"ק רבי אברהם מטשכענוב זי"ע.

סמוך לשטח בית העלמין בפולין, הוקם מפעל לבטון. עם הזמן הושלכו חומרי בנין ופסולת מהמפעל ומבית קברות לא נותר זכר. אף לא מציבה אחת נראתה במקום. בשנה שחלפה בעלי המפעל תכננו להיכנס לשטח, ורק בניסים גילו את הדבר, ומכון אור הגנוז פעל רבות על מנת להציל את בית העלמין מכיליון, ולאתר ולהקים את מקום האהלים מחדש.

יש לציין כי בפולין ובאוקראינה נערכו בשנים האחרונות עבודות שונות לשם הצלת קברות הצדיקים, מתלמידי הבעש"ט, אולם מסיבה שאינה ידועה, ציונו של רבי אפרים פישל מסטריקוב אינה נשמר כהלכה.

מכון אור הגנוז גייס למשימת מציאת הקברים את הרב שמחה קלר שי', רבה של קהילת לודז' בעבר וכיום בלובלין, וביחד הובילו למציאת המיקום המדויק. בעקבות צילומי אויר שבוצעו מתקופת המלחמה, ועל סמך מפות עתיקות ונדירות, סימנו את מתחם  בית העלמין ושאר מקומות המשוערים שעל פי ההשערה, מתחתם היו אמורים להיות האוהלים. כמו  כן נלקחו עדויות מצאצאי רבי פישל זי"ע שזכרו לפי עדויות אבות אבותם, את מיקום איזור האהלים.

לאחר שהשטח נוקה ופונה מפסולת, הגיעה למקום משלחת של חברי המכון עם עסקנים מטעם הועד הפועל העולמי של אגודת ישראל, מהמחלקה לשמירת בתי עלמין באירופה, על מנת ליצור פיקוח על המלאכה, ולהחליט על המשך הדרך. תחילה איתרו גויים מקומיים שדיווחו כי במקום זה שוכן קברו של 'פישל קבליסטא', (המקובל רבי פישל). לאחר מכן הגיע למקום גוי זקן שסיפר על כך שלאחר המלחמה הגיעו אנשים להתפלל באזור מסוים בבית הקברות. הצבעתו על אותו מקום תאמה את צילומי האוויר ואת עדויות צאצאי הרבי זי"ע.

על פי עצת גדולי הדור, בשילוב פיקוח הלכתי ורבני צמוד, על ידי ועד רבנים החלו לחפור במקום. תחילה נתגלו שרידי החומה המקורית של בית הקברות, ולבסוף נמצאו באזור שרידי האוהל הקדוש.  עם זאת טרם נמצא האהל השני של רבי זאב וואלף מסטריקוב, בנו של הרה"ק רבי אברהם מטשכנוב ותלמידו של מרן רבינו הקדוש מקוצק זי"ע.

תגיות:חפירותרבי אפרים פישל מסטריקוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה