כתבות מגזין

הרב אופיר מלכא: "אנשים תקועים בשידוכים, או סובלים מבעיות – הכל נכתב בראש השנה"

הרב אופיר מלכא עסוק בימים אלו בפסיקת הלכות הנוגעות לנושאי חודש אלול והימים הנוראים, בהרצאות ובשידורים בנושא וגם בכתיבת ספרים חדשים. אז איך הוא מצליח לשלב הכל גם יחד? ולמה כל כך חשוב בימים אלו להרבות בחיזוק? ראיון מקיף ומרתק

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קשה עד מאוד למצוא בימים אלו זמן פנוי לשיחה אצל הרב אופיר מלכא. הרב שזוכה להכניס בסדר יומו שעות ארוכות של לימוד תורה, מסירת שיעורים ושידורים ברדיו וכתיבת חידושים וספרים, עמוס בתקופה זו באופן יוצא מגדר הרגיל. מספר פעמים קבענו עם המזכיר שלו שעת שיחה, אך ברגע האחרון נענינו בכך ש-"הרב עוד לא סיים ללמוד" או: "הרב נדרש להתייעצות דחופה בבית ההוראה", וכדומה.

לבסוף, בשעת לילה מאוחרת, כשכבר חשבנו ששיחה לקראת החגים לא נזכה לקבל, יצר עמנו קשר המזכיר. "לרב יש שעה פנויה לראיון", הוא הודיע, ואנחנו כמובן שמחנו לשוחח. הדבר המרגש היה לראות שכאשר הרב מפנה עבורנו את זמנו, הזמן מוקדש עבורנו במלוא מובן המילה. כביכול אין בעולמו שום דבר אחר, מלבד מאשר לשוחח עם קוראי אתר הידברות על נושא החגים.

 

"רק סייעתא דשמיא"

על אף שהכנו רשימת שאלות מסודרת, לא נמנענו מלשאול ראשית כל את השאלה הסקרנית ביותר: הרב יוכל להסביר לנו איך הוא מוצא זמן עבור כל דבר? אולי גם אנו נוכל ללמוד מכך איך לנצל כל רגע וכל שנייה מסדר יומנו...

"ראשית", משיב הרב מלכה, "כולנו צריכים לדעת תמיד שאנו מובלים אך ורק על ידי סייעתא דשמיא. בלי סייעתא דשמיא אף אדם אינו יכול להזיז אצבע, לא להרים מזלג, לא לפתוח ספר ובטח שלא לחבר ספר. הכל מגיע דרך סייעתא דשמיא, בלי זה אף יהודי לא שווה כלום. לאדם בעצמו אין כוח לעשות דברים, ואם הקב"ה לא מנווט אותו ולא נותן לו כוחות – הוא בעצם בלי שום יכולת.

"אני נוהג תמיד להמשיל זאת לבובה המחוברת לחוטים -  היא לא מסוגלת לעשות כלום בכוחות עצמה. למרות שלאדם שמתבונן מהצד זה נראה כאילו שהיא שרה, הולכת ורוקדת. כך גם אנחנו בדיוק כך בחיי היום יום שלנו, רק מי שמחזיק בחוטים הוא זה שמנהל אותנו. אני באופן אישי מתפלל על כך כמה וכמה פעמים ביום – שהקב"ה ייתן לי סייעתא דשמיא לעשות מה שצריך לעשות, ולקיים את רצון ה' באמת ובתמים".

כשהרב מלכא מדבר על סדר יומו הוא מצליח להפתיע: "האמת היא שבאופיי אינני אדם שאוהב לצאת ולהיות בין קהל, אני מעדיף תמיד להיות בין דל"ת אמותיי, לשבת, לכתוב וללמוד. זה האופי שלי וזה מה שאני אוהב ומחובר אליו. אבל אני מבין שהקב"ה לא רוצה את זה ממני, אלא הוא מעוניין שאצא אל הציבור ואנצל את היכולות שלי כדי להעביר את התורה גם הלאה, אז על אף הקושי שיש אני עושה את זה. אם אדם עושה דברים נגד הטבע והרצונות שלו, אז הקב"ה יודע להחזיר והוא לא אוהב להישאר חייב. כמו כן ה' זיכה אותי במתנה של ממש – רבי אייל בן זיקרי, מנכ"ל בית ההוראה. הוא זה שמטפל בכל הנושאים שסביבי. הוא עושה את הכל בצורה מלאת אמונה ויראת שמיים טהורה, למען שמו יתברך. ממש ראיתי בחוש איך שהקב"ה עוזר לי.

"אני יכול גם לציין שאני נתקל בכל כך הרבה הזדמנויות, אצל הרבה מאוד אנשים. כשהם עשו מה שמוטל עליהם – הקב"ה גמל להם על כך כפל כפליים, ובפרט במצבים בהם לא היה מדובר בדברים אישיים, אלא כאלו ששייכים לכלל הציבור. במצבים כאלו הקב"ה מחזיר יותר מכפי שאפשר לתאר, עם הרבה סייעתא דשמיא, וכך הדברים מסתדרים היטב.

"לגבי עצמי - אני יכול להגיד בצורה הכי כנה והכי אמתית – אין לי לא כישרון ולא זיכרון. והדבר המורכב ביותר הוא לראות איך משלבים בין הספרים לבין השיעורים, לבין לימוד ולבין המשפחה שהיא כמובן הדבר החשוב ביותר בעולם. כי אדם צריך בראש ובראשונה להיות בעל לאשתו ואב לילדיו, וצריך לדעת איך משלבים את כל הדברים האלו. כפי שכתוב בגמרא: 'כל האומר אין לי אלא תורה, אף תורה אין לו'. כי התפקיד שלנו הוא לדעת לשלב גם את החיים שמסביב".

 

בית ההוראה: 24 שעות ביממה בחמש שפות

הרב מלכא הוא ראש בית ההוראה 'הלכה למעשה'. על בית ההוראה מספר הרב: "התחלנו את זה בסך הכל בשעתיים בשבוע. במשך שעתיים היינו משיבים לציבור ועונים על מגוון שאלות. עם הזמן ראינו שיש הרבה מאוד שאלות, ואני לא מספיק בזמן כה קצר לתת מענה לכל האנשים, אז החלטנו להרחיב עוד שעתיים ולאחר מכן הוספנו שעתיים נוספות. מי פילל ומי מילל באותה תקופה שנגיע ליום בו בית ההוראה יהיה פעיל במשך 24 שעות ביממה? כיום מועסקים בבית ההוראה יותר מ-70 מו"צים תלמידי חכמים שמשיבים על השאלות באמת לשם שמיים במגוון רחב של תחומים, ובשלל שפות – אידיש, אנגלית, צרפתית וספרדית. לאחרונה הוספנו גם מו"צים שמשיבים בנושאי שלום בית וחינוך ילדים, זאת בנוסף לתחום ההלכתי".

הרב אופיר מלכאהרב אופיר מלכא

הרב מלכא מציין שחלק גדול מהמו"צים הם כאלו שהוא זכה להכיר דרך חידון הלכה למעשה העולמי. "החידון גרם להרבה אברכים לגשת להיבחן ולעסוק בלימוד חלקים חשובים מאוד בהלכה ובשולחן ערוך. כך הכרנו אותם ושילבנו אותם בבית הוראה שלנו. מו"צים אחרים שמשיבים אצלנו הם כאלו שאמנם לא עברו דרך החידון, אבל הם אברכים שלמדו נושאים רבים וחשובים במהלך חייהם, אך חסרה להם הפרקטיקה של ההלכה. כי לא כל אדם שיודע ובקיא יכול 'לעבוד בהלכה'. אז אנחנו מאפשרים להם בתחילה לשבת אצלנו ולעשות מעין 'סטאז' – להקשיב ולשמוע את השאלות והתשובות ולדון בכל הנושאים ההלכתיים. כך הם בעצם עוברים את ההכשרה למו"צים והמתאימים שביניהם נכנסים לתפקיד.

 

מתכוננים ליום הדין

במשך השנים האחרונות הוציא הרב שבעה ספרי הלכה, ועוד ידו נטויה. כשבוחנים את הספרים ניתן לגלות שישנו דבר המשותף להם – כל הספרים הם ספרי הלכה למעשה שמתאימים גם לבני ספרד וגם לאשכנז.

"אנו משתדלים שהספרים ייכתבו בשפה השווה לכל נפש", מעיר הרב, "ושתלמיד חכם הלומד בספר יקבל את מבוקשו וגם אישה עקרת בית שמרגישה שהיא מעוניינת לקרוא בספר ולדעת את ההלכות, תמצא את מבוקשה".

בימים אלו ישנו ביקוש גדול לספר 'הליכות מועד' על ימים נוראים. כשהרב מלכה מזכיר את הספר הוא מתרגש: "בראשית הספר אנו מביאים קודם כל דברי מוסר וחיזוק לחודש אלול. אנו מציינים במה כדאי וצריך להתחזק, אלו קבלות מומלצות, מה נוכל לעשות כדי להגיע לראש השנה כשאנו מוכנים. כי לא ייתכן בשום אופן שאדם יגיע למשפט כשהוא אינו מוכן. הרי כולנו יודעים שכשאדם ניגש למשפט הוא לוקח עורך דין ויועצים ומשקיע כספים, אז לא ייתכן שבמשפט עם בורא עולם, מלך מלכי המלכים, הוא יגיע ללא שום הכנה".

ומה הרב מציע? איך באמת נכין את עצמנו?

"קודם כל חשוב שכל אחד יקבל על עצמו לעשות הסתכלות אל תוך ליבו. לנסות לחשוב על כך שראש השנה אינו סתם חג, אלא יום דין. הקב"ה מחליט מה יהיה אתנו במשך כל השנה, בכל התחומים - פרנסה, שלום בית, הצלחה בחינוך הילדים, ועוד ועוד. המשנה ברורה אומר כי לפעמים הקב"ה דן בראש השנה את האדם למשך שנים רבות. כלומר, אדם לא יכול להגיד 'השנה הזאת לא הצליח לי, אז לא נורא, בשנה הבאה אשתדל יותר'. זה לא נכון, כי לפעמים הדין של ראש השנה יכול לקבוע את מה שיהיה אתנו אפילו עשר שנים קדימה. לפעמים אנחנו רואים אנשים שתקועים במשך שנים בשידוכים או שסובלים מבעיות רפואיות במשך שנים וניכר שהצרה פשוט לא עוזבת אותם. צריכים להבין שכל זה קרה בראש השנה אחד שקבעו לאדם חלילה שתהיה צרה שתימשך כמה שנים. וכן לחלופין, לפעמים אדם חווה הצלחה שרודפת אותו במשך כמה שנים, ולמה זה קורה? כי בראש השנה אחד קבעו  את מה שיהיה במשך כמה שנים קדימה".

בהמשך הספר מביא הרב מלכה הלכות שונות של מנהגים ודינים בחודש אלול. "מי מאתנו לא נתקל בשאלות כמו – אם שומעים סליחות ברדיו האם אפשר לענות אמן או לא? חייבים לקום בבוקר להגיד סליחות או שאפשר לומר גם באמצע היום? איזה סליחות בדיוק אומרים בבית הכנסת, ומה אומר יחיד שמתפלל בביתו?"

השאלות הופכות למורכבות יותר כאשר עוברות לנושאים כמו דיני ערב ראש השנה, תענית בערב ראש השנה, התרת נדרים אצל גברים ואצל נשים, מנהג הטבילה במקווה בערב ראש השנה.

וכן מנהגים הנוגעים לראש השנה בעצמו – הדלקת נרות, לפעמים אפילו שלוש פעמים מאחר שמיד אחרי ראש השנה חלה שבת, איך מתנהגים עם הנהרות ומהם הדינים, דיני אכילת מאכלים חריפים, חמוצים ושחורים בראש השנה, טבילת החלה במלח ובדבש, ברכת שהחיינו, עריכת סימנים, ולגבי בקשות פרטיות – מתי מותר לבקש אותן בראש השנה ומתי אסור?

האם מותר לישון אחרי סעודת ראש השנה? מותר להתרחץ בראש השנה? הוצאת מאכלים מהמקפיא וחימומם על הפלטה, ועוד אינספור שאלות. "כל אלו נושאים שמעסיקים המון אנשים", מסביר הרב, "אם אדם לא לומד את ההלכות מבעוד מועד הוא עלול להיכשל, או לחלופין – להחמיר לחינם. שלא לדבר על דיני תקיעת שופר, שאז בכלל חשוב מאוד להיות מודעים בדיוק למה שצריכים לעשות ולכוון, ובאלו מצבים צריכים לחזור ולשמוע את התקיעות שוב".

הרב מדגיש כי גם בעשרת ימי תשובה יש הלכות שונות, וכן גם בערב יום כיפור וביום כיפור עצמו, והספר ממשיך ומלווה עד למצואי חג הסוכות ולהושענא רבא.

הספר הוא ספר הלכתי, האם אתה ממליץ לקרוא אותו מתחילתו ועד סופו או לדפדף בכל פעם כשנתקלים בשאלה?

"בעיקרון, מי שרוצה להכיר את כל המצבים שהוא עלול להיקלע אליהם בחגים ולדעת איך מתנהגים לגבי כל דבר – מומלץ לו לקרוא את הספר מתחילתו ועד סופו. זהו ספר ששווה לכל נפש, לא מורכב בכלל וכתוב בשפה מובנת ובהירה. כמובן שזה לא הכרחי, ואפשר גם לדפדף בו או לחפש בהתאם למפתח הסימנים את הנושא הנקודתי שבו נתקלים".

ומה עם תכניות לעתיד? על מה הרב עובד בימים אלו?

"כעת אנחנו עובדים בצורה קדחתנית על ספר מקיף מסוגו שיכלול את כל הלכות הברכות. העבודה היא קשה, אבל כפי שכבר ציינתי – כאשר מובלים על ידי סייעתא דשמיא ומתפללים לה', אז ניתן לקוות שנזכה בהקדם לברך על המוגמר".

ולסיום מבקש הרב מלכה למסור תודה מקרב לב לרעייתו שתחי'. "חכמת נשים בנתה ביתה, ואם האישה לא מאפשרת לבעל לשבת וללמוד אז כל האפשרויות מצטמצמות. ברוך ה' זיכה אותי הקב"ה באישה שבאה מבית של תורה אמתי והיא זו שמזכה אותי לעסוק בנושאים הללו ולהקדיש לכך את שעותיי. תודתי העצומה נתונה לה".

תגיות:הרב אופיר מלכאספר הלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה