אמונה

איך משפיעים על תת-המודע ובונים בו אמונות תת-הכרתיות חיוביות?

כדי להכניס אמונה בשינוי לתוך תת-המודע עלינו להסיר את המכסה מהסיר – להזיז את המודע שמפריע להכניס חומרים חדשים לתת-המודע

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

איך מסירים אמונות תת-הכרתיות מגבילות ומכניסים חדשות? מחדירים לתת-המודע מידע חדש – כגון "אני כן מסוגלת". תת-המודע אינו חכם ולכן לא ידחה את המידע החדש אלא יתן לו להיכנס ולחדור אל תוכו ויבנה לפיו אמונה תת-הכרתית חדשה. בנוסף לכך, ברגע שהכנסנו מידע חדש שסותר את המידע הקודם הקיים בתת-המודע – כגון שהכנסנו מידע שאנחנו כן מסוגלים הסותר את המידע שהיה עד היום בתת-המודע – הוא ימחק את המידע הקודם כפי ש'צורבים' מידע חדש על דיסק ישן. הוא ימחק את האמונה התת-הכרתית של "אני לא מסוגלת" וישנה אותה לאמונה התת-הכרתית החדשה "אני מסוגלת ואצליח".

אך כאן יש לנו משהו שמפריע לנו בדרך – והוא המודע. המודע הוא כאמור חכם, הגיוני, וסותר דברים שנראים לו לא הגיוניים. ברגע שיש לנו בתת-המודע אמונה תת-הכרתית של "אני לא מסוגלת" לדוגמא, ואנחנו ננסה להכניס מידע חדש של "אני כן מסוגלת", המודע יבדוק את כל המידע שיש לו במחסנים של תת-המודע ויראה האם המידע החדש הזה הגיוני, לדוגמא האם זה הגיוני שאני מסוגלת? אם הוא רואה שיש לנו אמונה תת-הכרתית של "אני לא מסוגלת", הוא לא יתן למידע של "אני כן מסוגלת" להיכנס, כי הוא יסבור בטעות שזה לא הגיוני. ולכן כדי להצליח להחדיר מידע חדש לתת-המודע, שיגרום לו לבנות אמונה תת-הכרתית חדשה חיובית ולמחוק את האמונה התת-הכרתית הישנה, עלינו למצוא דרך לעקוף את המודע ולהכניס את הדברים ישירות לתת-המודע.

כדי להמחיש את הדבר – נדמה את המוח של האדם לסיר. פנים הסיר הוא תת-המודע, אך בדרך לתת-המודע ישנו מכסה, שזהו המודע שמפריע לנו להכניס דברים חדשים בתוך הסיר. כשאנו רוצים להכניס אמונה חזקה לתת המודע, המודע ישתמש באמונות הפנימיות השליליות שנמצאות בתת-המודע – ויתחיל לסתור בעזרתן את האמונה שאנו מנסים להכניס. המודע יתחיל לשאול שאלות הגיוניות שמנסות לסתור את האמונה כגון: "איך יכול להיות שיקרה כאן שינוי, הרי שנים שזה לא קרה?", "זה לא הגיוני שיהיה כאן שינוי, כבר ניסית כל כך הרבה פעמים ולא הצלחת." וכן הלאה. ואז לא נוכל להכניס את האמונה בשינוי לתוך תת-המודע, כי המכסה (המוח האחורי – תת-המודע) סגור לא נותן לי להכניס חומר חדש כביכול בסיר (במוח הקדמי – המודע).

כדי להכניס אמונה בשינוי לתוך תת-המודע עלינו להסיר את המכסה מהסיר – להזיז את המודע שמפריע להכניס חומרים חדשים לתת-המודע. עלינו להוריד את הטענות ההגיוניות שהשינוי לא אפשרי ולמוסס אותן, ואז להכניס לתת-המודע אמונות חיוביות חדשות. עלינו לעקוף את המודע כדי להכניס דברים לתת-המודע.

איך עושים זאת למעשה?

יש שיטות רבות בטיפול רגשי, כגון NLP – שיטה נפלאה שה' נתן בדורנו כדי להעזר ולשפר את חיינו ועוד שיטות שעושות את הדבר בצורה יעילה ומהירה שמשפיעה חזק מאד. בשיטות אלו בזמן הטיפול מצליחים בעז"ה להסיר את ה'שומר' – את המודע שמפריע להחדיר דברים חדשים לתת-המודע, ובכך מתכנתים מחדש את תת-המודע וצורבים בו אמונות תת-הכרתיות חיוביות, ומוחקים משם את האמונות התת-הכרתיות השליליות.

אפשר גם לעשות זאת דרך שינון משפטים, זוהי דרך ארוכה יותר ומצריכה ריכוז חזק והשקעה מרובה. מדובר בתהליך לא קצר, אך במקרים של שינויים שהם לא מורכבים מאד ולא מפריעים לנו לחיות בינתיים חיים תקינים, או אם נמצאים בטיפול ורוצים להגביר את האפקט, אפשר לפעול דרך משפטי שינון.

שינון משפט פעמים רבות – יחדור לתת-המודע וישנה בו את האמונות הפנימיות

כדי שנעשה נכון את הפעולה של הכנסת אמונה לתת-המודע תוך כדי עקיפת המודע, נבין באיזה אופן פועל תת-המודע. אמרנו שתת-המודע נקרא החלק האפל – הבהמי, וזאת משום שהוא עובד בצורה פחות שכלית-ספונטנית. תת-המודע לא מבדיל בין מציאות לדמיון ובין אמת לשקר, ולכן אם נשנן לו שוב ושוב משפט של אמונה בשינוי, הוא יקבל זאת כאילו השינוי הזה אכן קרה במציאות, ויבנה על פי זה אמונה תת-הכרתית חדשה חיובית שמאמינה בשינוי.

כמובן יש צורך בשינון רב וממושך כדי שהדבר יהפוך לאמונה תת-הכרתית שתמוסס את האמונות המוטעות הקודמות, ותת-המודע יאמין בשינוי.

השפעת השינון

את הדרך הזאת של שינון משפט שחודר לחלק הלא מודע של האדם – אנו מוצאים גם בהלכה. בשלחן ערוך מובא שאדם שאמר בימות הקיץ בתפילת שמונה עשרה: "משיב הרוח ומוריד הגשם" במקום "מוריד הטל", עליו לחזור ולהתפלל תפילת שמונה עשרה מחדש. מה קורה אם אדם התפלל שמונה עשרה בתחילת ימות הקיץ והוא לא בטוח האם הוא שינה כבר ואמר "מוריד הטל" או עדיין התפלל כהרגלו בחורף, "משיב הרוח ומוריד הגשם"? ההלכה היא שאם עברו כבר שלושים יום שבהם אמרו "מוריד הטל" שלוש פעמים ביום – בשחרית, במנחה ובערבית – הרי שאותו אדם כבר אמר תשעים פעמים "מוריד הטל", אז חזקה עליו שהוא לא טעה ואין הוא צריך לחזור ולהתפלל.

למדנו מכאן שתת-המודע של האדם פועל כך, שאם האדם שינן משפט תשעים פעם, משהו במוח שלו משתנה – המשפט הזה הפך לחלק ממנו, חלק מהאוטומט שלו, ובאופן אוטומטי כשהוא יפעל בצורה אפילו לא מודעת – בלי להתכוון ולחשוב מה הוא אומר – הוא יחזור שוב על אותו משפט שהוא שינן.

כך אם נשנן משפט של אמונה בכך שה' יכול להביא לנו את הישועה, או אמונה שאנו יכולים לעשות שינוי באישיות שלנו, במידות שלנו, לאט לאט המשפט הזה ישפיע על תת-המודע שיתחיל להאמין בסיכויים לישועה ולשינוי, וממילא השינוי יגיע.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:תת מודעהרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה