חדשות בעולם

הממשל האמריקני העביר עשרות מיליוני דולרים למנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית

למרות הצהרתו של דונלד טראמפ על כוונתו לקצץ את הסיוע לפלסטינים, בשבועות האחרונים קיבלה הרשות סיוע שנועד לחזק את התיאום הבטחוני בינה לבין ישראל

אבו מאזן וטראמפ במסיבת עיתונאים בבית לחם, 23 במאי 2017 (צילום: Flash90)אבו מאזן וטראמפ במסיבת עיתונאים בבית לחם, 23 במאי 2017 (צילום: Flash90)
אא

חשיפה: ארצות הברית העבירה בשבועות האחרונים עשרות מיליוני דולרים לרשות הפלסטינית. הכספים הועברו במסגרת הסיוע הבטחוני שמעניק הממשל האמריקני לרשות, שנועד לחזק את התיאום הבטחוני בין מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לבין ישראל.

הדיווח על העברת הכספים הובא לראשונה ב- NPR, רשת הרדיו הציבורית של ארצות הברית. הצעד האמריקני בא לאחר חודשים של מתח בין ממשל טראמפ לרשות הפלסטינית, שנוצר בעקבות החלטתו של נשיא ארצות הברית להכיר בירושלים כבירתה של ישראל ולהעביר אליה את השגרירות האמריקנית. בתגובה הטילה הרשות הפלסטינית למעשה חרם על הממשל, ואנשיה אינם מוכנים לנהל מגעים עם נציגיו, בפרט בכל הקשור ל"עסקת המאה" – תכנית השלום שממשל טראמפ עסוק בימים אלו בהכנתה.

הסכום המדויק של כספי הסיוע הבטחוני שהועברו מארצות הברית אינו ברור: פקיד אמריקני מסר ל"הארץ" כי מדובר ב- 61 מיליון דולר, אך שני מקורות אחרים טענו כי הסכום קרוב יותר ל- 35 מיליון דולר. אתר ה- Times of Israel דיווח כי הסכום שהועבר מאז חודש מאי נע סביב 42 מיליון דולר.

כך או אחרת, זו הפעם הראשונה מאז תחילת השנה שארצות הברית מעבירה סכומי כסף משמעותיים לרשות הפלסטינית. הסיוע האמריקני המתוכנן לפלסטינים לשנת 2018 אמור היה להסתכם בכ- 251 מיליון דולר - בתחומי הביטחון, החינוך, הבריאות, החברה ועוד - אך בתחילת ינואר הודיע הנשיא טראמפ (בציוץ טוויטר) על כוונתו לקצץ את הסיוע: "אנחנו משלמים לפלסטינים מאות מיליוני דולרים בכל שנה, ולא מקבלים שום הערכה או כבוד. הם אפילו לא רוצים לדון על הסכם שלום עם ישראל... אם הפלסטינים כבר לא מוכנים לדון בשלום, למה שנשלם להם את התשלומים העצומים האלה בעתיד?".

בנוסף, בתחילת ינואר הודיעה ארצות הברית על הקפאתם של 65 מיליון דולר שיועדו עבור אונר"א – סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם, המעניקה סיוע לפליטים פלסטינים. ארצות הברית היא התורמת הגדולה ביותר לאונר"א – למעלה מ- 300 מיליון דולר בשנה – ולכן הקפאת הכספים גרמה לגירעון תקציבי חמור בארגון. בשבוע שעבר קיבלו 1,000 עובדים של אונר"א בעזה מכתבי פיטורין.

האם הסיוע הבטחוני שהועבר לרשות הפלסטינית מלמד על שינוי מגמה בממשל האמריקני? לא בהכרח. פקיד במחלקת המדינה של ארצות הברית אמר כי "סיוע זה תומך בשיתוף הפעולה הבטחוני של הרשות הפלסטינית עם ישראל, שנשאר בתוקפו למרות המתחים האחרונים". הפקיד ציין כי החלטה זו תואמת את האינטרסים האמריקניים, והדגיש כי אין בה כדי ללמד על עתידו של כלל הסיוע הבילטרלי לפלסטינים, שרובו הגדול עדיין לא הועבר ונמצא בתהליך של הערכה מחדש.

בתוך כך, נראה שהממשל האמריקני 'מחמם מנועים' לקראת פרסומה העתידי של "עסקת המאה". סוכנות הידיעות AP מדווחת כי המועצה לביטחון לאומי בארצות הברית החלה בצעדים להרחבת הצוות המזרח תיכוני של טראמפ, בראשו עומדים חתנו ויועצו ג'ארד קושנר והשליח המיוחד לאזור ג'ייסון גרינבלט. לשם כך פנתה המועצה לגופים אחרים בממשל - מחלקת המדינה, הפנטגון וסוכנויות מודיעין - כדי ש"ינדבו" עבורה עובדים לתקופה של שישה חודשים עד שנה. הצוות המורחב של קושנר וגרינבלט מתוכנן להכין את "עסקת המאה" לקראת הצגתה הפומבית, ובהמשך להכשיר את הקרקע למשא ומתן עתידי בין ישראל והפלסטינים. הצוות יורכב משלוש יחידות: האחת תתמקד בפרטים הפוליטיים והבטחוניים של תכנית השלום, השנייה תעסוק בהיבטים הכלכליים שלה, והשלישית תיוחד לטיפול בתקשורת אסטרטגית. 

על פי הדיווח, המסתמך על פקידי ממשל ששוחחו עם AP, הרחבתו של צוות קושנר-גרינבלט מהווה עדות מוחשית ראשונה להתקדמותה של "עסקת המאה". פקיד במועצה האמריקנית לביטחון לאומי הגיב באומרו כי קושנר וגרינבלט "מרחיבים את הצוות שלהם ואת המשאבים העומדים לרשותם לקראת גיבוש פרטי התוכנית והאסטרטגיה של יוזמת השלום". עם זאת, בשלב זה תאריך היעד להצגת התכנית אינו ידוע.

תגיות:סיועארצות הבריתהרשות הפלסטינית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה