הלכה

הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך בנושא נדרים

מקבץ שאלות הלכתיות מצויות בנושא נדרים, מתוך קובץ עלונים שפורסם אחרי הוצאת הספר "לחיות כהלכה - הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נדר בלימוד יומי

שאלה: המתחיל ללמוד לימוד יומי (כגון דף היומי), האם זה נחשב לנדר?

תשובה: זה נחשב לנדר, לכן הרוצה ללמוד לימוד יומי, טוב שיתנה לפני שיתחיל שזה לא יהיה עליו לנדר, שמא יזדמן לו פעם שלא יוכל ללמוד לימודו.

מקורות: משנה ברורה רל"ח ה', וע"ע שו"ע י"ד רי"ד א'.

הערות: ולענין אם מועילה המסירת מודעה (שנוהגים לומר אחרי התרת נדרים בערב ראש השנה), כדי שזה לא יהיה נדר, עיין שו"ע י"ד רי"א א', ב', משנה ברורה תרי"ט ב', משנה ברורה הוצאת דרשו סי' רל"ח הערה 18, כל נדרי ע"ג ח'.

הוספות: האומר שילמד דף גמרא וכדומה (אפילו באופן עראי), זה נחשב לנדר (שו"ע י"ד רי"ג ב', ש"ך י"ד ר"ג ה', משנה ברורה רל"ח ה') [וע"ע ברכי יוסף י"ד רי"ג ב'], וכן האומר שיעשה איזה דבר מצוה, זה נחשב לנדר, לכן ראוי שיאמר שזה יהיה בלי נדר (כל נדרי נ"ח א') [וע"ע כל נדרי נ"ח ב'-ה'], ולענין אם מועילה המסירת מודעה, כדי שזה לא יהיה נדר, עיין לעיל בהערות.

הגר"ח קניבסקי שליט"א אמר שהאומר לחבירו שהוא יבוא לחתונתו, יש בזה חשש נדר, לכן יאמר בלי נדר, ואם לא אמר בלי נדר ואינו יכול לבוא, יבקש מחבירו שימחול לו, ומועילה מחילתו, כיון שזה לטובתו (דרך שיחה ח"א עמ' תנ"ט) [וע"ע כל נדרי נ"ח ד'].

***

נדר בהנהגה טובה

שאלה: המתחיל לעשות דבר טוב, ובדעתו לנהוג כן תמיד, האם זה נחשב לנדר?

תשובה: זה נחשב לנדר, לכן הרוצה לנהוג הנהגה טובה, טוב שיתנה לפני שיתחיל שזה לא יהיה עליו לנדר, שמא יזדמן לו פעם שלא יוכל לנהוג בהנהגתו.

מקורות: משנה ברורה רל"ח ה', תי"ז ד', תקצ"ז ו', שער הציון תרי"ט י"ח, וע"ע שו"ע י"ד רי"ד א', שער הציון קס"ב י"ח, תקנ"א י"א, דרך אמונה הל' מתנות עניים ציון ההלכה ז' נ"ז, כל נדרי פרק ע"ב.

הערות: והוא הדין אם נהג כן שלוש פעמים, אפילו אם לא היה בדעתו לנהוג כן לעולם (משנה ברורה תקצ"ז ד', ו') [ועיין שו"ע הרב רמ"ט י"ג, תס"ח י"ז, ערוך השלחן תקפ"א י', קיצור שו"ע ס"ז ז', וע"ע כל נדרי ע"ב ג'].

ולענין אם מספיק להתנות שזה לא יהיה עליו לנדר, או שצריך לומר גם, שאין בדעתו לנהוג כן אלא בפעם ההיא או בפעמים שירצה ולא לעולם, עיין בית יוסף א"ח קס"א ד', י"ד רי"ד א' (ד"ה והרשב"א, והרוצה), שו"ע י"ד רי"ד א', קיצור שו"ע ס"ז ז', כל נדרי ע"ב ח', טל אמרתי ז' ג'.

ולענין אם מועילה המסירת מודעה (שנוהגים לומר אחרי התרת נדרים בערב ראש השנה), כדי שזה לא יהיה נדר, עיין שו"ע י"ד רי"א א', ב', משנה ברורה תרי"ט ב', משנה ברורה הוצאת דרשו סי' רל"ח הערה 18, סי' תקצ"ז הערה 12, סי' תרי"ט הערה 3, כל נדרי ע"ג ח', פ"א י"ג, י"ד.

הוספות: צריך האדם ליזהר כשאומר שיעשה איזה דבר מצוה, שיאמר בלי נדר, וטוב שירגיל עצמו לומר כן, אפילו כשאומר שיעשה איזה דבר רשות, כדי שלא יבוא להכשל בעוון נדרים (קיצור שו"ע ס"ז ד') [וע"ע כל נדרי נ"ח ו'].

בהתחילו ללכת בדרך טובים, יברר שיחותיו שיהיו בלי נדר ובלי קבלה, ואפילו הכי כל היוצא מפיו יעשה ולא יחזור בו אפילו אם הדבר קשה עליו (פלא יועץ ערך מעשר).

הגרי"ש אלישיב (שליט"א) [זצ"ל] העיר שהעולם טועה וסובר שדבר שמקבלים בלי נדר, אין חיוב כלל לקיימו, וזה צריך תיקון (שבט הלוי ח"י סי' קנ"ו) [וע"ע תשובות והנהגות ח"ג סי' ק"ס].

השאלות והתשובות נלקחו מתוך קובץ עלונים שפורסם אחרי הוצאת הספר "לחיות כהלכה - הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך". לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:לימודנדרהלכותלחיות כהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה