הלכה

הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך בנושא השאלה

מקבץ שאלות הלכתיות מצויות בנושא השאלה, מתוך קובץ עלונים שפורסם אחרי הוצאת הספר "לחיות כהלכה - הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעל הבית השואל חפץ מהפועל שלו

שאלה: בעל הבית השואל חפץ מהפועל שלו (בשעת עבודתו), ונשבר החפץ ברשותו, האם בעל הבית צריך לשלם?

תשובה: כיון שבעל החפץ היה שכור לו (לבעל הבית) בשעה ששאל החפץ, בעל הבית (השואל) פטור מלשלם, אפילו אם פשע, שכתוב "אם בעליו עמו לא ישלם" (שמות כ"ב י"ד).

מקורות: שו"ע ח"מ רצ"א כ"ח, שמ"ו א', ב', וע"ע ערוך השלחן ח"מ שמ"ו ט"ו, פתחי חושן הל' פקדון פרק ו', וע"ע בהלכה הבאה.

***

שאלה בבעלים

שאלה: השואל חפץ מחבירו, ולפני שהגביה אותו, ביקש מחבירו (המשאיל) שיביא לו כוס מים וכדומה, ובעודו מביא לו לשתות, הגביה השואל את החפץ, ונשבר החפץ ברשותו, האם השואל צריך לשלם?

תשובה: כיון שבעל החפץ היה שאול לו (לשואל) בשעה ששאל החפץ, השואל פטור מלשלם, אפילו אם פשע, שכתוב "אם בעליו עמו לא ישלם" (שמות כ"ב י"ד).

מקורות: שו"ע ח"מ רצ"א כ"ח, שמ"ו א', ב', וע"ע פתחי חושן הל' פקדון פרק ו'.

הערות: וזה בין אם בעל החפץ היה שאול לו (או שכור לו) רק בשעה שהגביה החפץ, ובין אם היה שאול לו גם לפני זה, אבל לא צריך שיהיה שאול לו בשעה שנשבר החפץ, אמנם אם היה שאול לו [רק לפני שהגביה החפץ או] רק אחרי שהגביה החפץ, אפילו אם היה שאול לו בשעה שהחפץ נשבר, השואל צריך לשלם, כיון שזה לא נחשב לשאלה בבעלים (שו"ע ח"מ רצ"א כ"ח, שמ"ו א', ב') [וע"ע שו"ע ח"מ שמ"ו ג', ערוך השלחן ח"מ שמ"ו ד', ה'].

בשאלה בבעלים השואל פטור מלשלם אם נשבר, נגנב, או נאבד, אפילו בפשיעה (שו"ע ח"מ שמ"ו א', ב') [וע"ע ערוך השלחן ח"מ שמ"ו י"א, פתחי חושן הל' פקדון פרק ו' ס"ק ב'], אבל אם שבר את החפץ בידים, או אם לקח את החפץ לעצמו, צריך לשלם (פתחי חושן הל' פקדון ו' א', ד', אמרי יעקב (מהגרי"מ שטרן שליט"א) על שו"ע הרב ליקוטים י"א י"א) [וע"ע ערוך השלחן ח"מ שמ"ו כ"ג].

הוספות: הפטור של שאלה בבעלים הוא לא רק בשואל, אלא הוא גם בכל השומרים, והיינו בשומר חינם, שומר שכר, ושוכר, שאם בעל החפץ היה שאול (או שכור) לשומר (או לשוכר) בשעה שהשומר הגביה החפץ, זה נחשב לשמירה בבעלים (שו"ע ח"מ רצ"א כ"ח, שמ"ו י"ט).

בענין המשאיל חפצו ומבקש שיק עירבון (כמו שמצוי בגמחי"ם), אם זה נחשב לשאלה בבעלים, כיון שבעל החפץ שאול לשואל (לשמור השיק שלו) בשעה שמושך החפץ, עיין פתחי חושן הל' פקדון פרק ו' ס"ק ל"ט, שמעתתא דשומרים עמ' תרנ"ז, קובץ בית אהרן וישראל חלק קל"ג עמ' קי"א, קי"ט, עטרת אברהם ח"ה עמ' 27.

בשאלה בבעלים, אם השואל רוצה להתנות שיהיה חייב כמו שואל רגיל, יש מחלוקת אם יכול להתחייב בדיבור בעלמא, או שצריך לעשות קנין כדי להתחייב (פתחי חושן הל' פקדון ו' ב').

השאלות והתשובות נלקחו מתוך קובץ עלונים שפורסם אחרי הוצאת הספר "לחיות כהלכה - הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך". לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:שאילהמשפטהלכותחושןלחיות כהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה