חדשות בארץ

אין דין: מתמחי המשפטים ממשיכים להיכשל בבחינה של לשכת עורכי הדין

בבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין, שנערכה בחודש שעבר, נכשלו 68% מהנבחנים. 1,930 מתמחים בלבד הצליחו לעבור את המשוכה הקשה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כישלון צורב: לשכת עורכי הדין פרסמה היום (שני) את הנתונים על תוצאות בחינת ההסמכה אותה ערכה לפני כשלושה שבועות (ב- 24 ביוני) למסיימי תואר המשפטים.

מהנתונים עולה תמונת מצב עגומה: 32% בלבד מכלל 2,930 המתמחים שניגשו לבחינה עברו אותה בהצלחה. אחוז הנכשלים בבחינה ממשיך לעלות – 68% נכשלים, לעומת 66% שנכשלו במועד הקודם של הבחינה שנערך בדצמבר 2017.

עבור 1,930 מבין 2,930 הניגשים לבחינה היה זה הניסיון הראשון לצלוח את המשוכה הקשה של בחינת ההסמכה. 44% מתוכם עברו את המשוכה בהצלחה, וזאת לעומת 14% בלבד מתוך 450 המתמחים שניגשו לבחינה בפעם השנייה. מבין אלו שניגשו לבחינה בפעם השלישית ומעלה (550 נבחנים) עברו 6% בלבד.

מהנתונים עולה גם פער משמעותי בין בוגרי האוניברסיטאות לבין מי שניגשו לבחינה לאחר שסיימו את תואר המשפטים במכללות: 26% בלבד מכלל בוגרי המכללות עברו את הבחינה בהצלחה, לעומת 70% מבין בוגרי האוניברסיטאות.

לשכת עורכי הדין הגיבה על הנתונים: "לצערנו תופעת אי ההקפדה על רמה אקדמית נאותה בחלק מהמוסדות האקדמיים אינה פוסקת ותוצאותיה משתקפות בתוצאות הבחינה. בחלק לא מבוטל ממוסדות הלימוד האקדמיים לא נדרשת אף תעודת בגרות על מנת להתקבל ללימודי משפטים". הלשכה קוראת "לגורמים הרלוונטיים" לבחון את האפשרות לקבוע תנאי סף רשמיים ללימודי משפטים, ובנוסף לכך לערוך לסטודנטים מבחן ממיין בסיומה של שנת הלימודים הראשונה.

הבחינה חוברה על ידי ועדה בוחנת בראשותו של השופט שאול שוחט, וזו פרסמה אף היא את תגובתה לנתונים העגומים. לדבריה, מדובר בתוצאות מטרידות בשל העובדה ש"שיעור התשובות הנכונות, גם על חלק מהשאלות שסווגו כקלות ואפילו כקלות מאוד, לא היה גבוה. בדיקת הנתונים מלמדת כי אפילו בחלק הניסוח המשפטי... מרבית הנבחנים לא עמדו ברף הנדרש". בנוסף לכך, מבדיקת הבחינות עולה כי נרשמה "ירידה חדה ברמת הניסוח שהפגינו הנבחנים". כדי 'להקדים רפואה למכה', מציינת הוועדה כי לפנים משורת הדין היא פסלה מספר שאלות. בכך, למעשה, העלתה הוועדה באופן מלאכותי את אחוזי המעבר של הבחינה.

בשנים האחרונות אחוזי הנכשלים בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין גבוהים מאוד. פרסום התוצאות מעורר כעס רב בקרב המתמחים, הטוענים כי הלשכה מעלה את רמת הקושי של הבחינה באופן בלתי סביר, במטרה להכשילם. לאחר המבחן הקודם, בדצמבר 2017, טענו מאות מתמחים מתוסכלים כי הייתה הטיה מכוונת של תוצאות הבחינה ודרשו משרת המשפטים איילת שקד לחקור את הליקויים והפגמים שלטענתם התגלעו בבחינה. הם אף הגישו עתירה לבית המשפט העליון בדרישה שיורה על מתן "פקטור" – העלאה גורפת לכלל הנבחנים. בית המשפט דחה את בקשתם, אך הורה לפסול מספר שאלות מתוך הבחינה. 

תגיות:משפטיםמתמחים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה