חדשות מדע וטכנולוגיה

העתיד כבר כאן: הצמיד שיכול לקרוא מחשבות

מדור חדש מציג לכם פיתוחים עתידניים שכבר כמעט כאן. והשבוע: צמיד שיכול "לקרוא" את המוח שלנו ולגרום לכם להפעיל את המחשב, רק בכוח המחשבה

  • י"ד תמוז התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולנו רוצים שהחיים יהיו קצת יותר נוחים, מן הסתם. המחשבה שיום יבוא ונוכל להדליק את המזגן במנוד ראש או להדליק את האור בחדר במחשבה אקראית, נשמעת באופן כללי כמו רעיון נהדר, גם אם לא ישים בעליל. אחרי הכל, יש גבול למה שטכנולוגיה יכולה לייצר. אבל לפני שאתם מוותרים על החלומות הנחמדים הללו באופן סופי, כדאי שתתעדכנו בפיתוח חדשני שנשמע כאילו נלקח ישירות מספרי המדע הבדיוני שקראתם: צמיד שקורא מחשבות! או למעשה, אם נרצה לדייק, צמיד שיאפשר לאותות מהמוח שלנו להפעיל מכשירים דיגיטליים מרחוק, רק באמצעות המחשבה.

הצמיד הזה, שעל פניו נשמע כמו משהו דמיוני ומופרך לחלוטין, נמצא בשלבי פיתוח אחרונים בהחלט, כולל בדיקה על נסיינים אנושיים שהצליחו להפעיל את המחשב שלהם, להפתעתם, בלי להניד אצבע. האחראית על ההמצאה החדשנית הזאת היא חברת Ctrl Labs האמריקאית, והרעיון הכללי פשוט להפליא: צמיד דק, לא מסורבל במיוחד, שנלבש על היד ומכיל חיישנים שמזהים אותות שרצים במערכת העצבים מהמוח אל הידיים. המערכת של החברה לומדת לפרש את האותות האלה, ולבסוף משחזרת את התנועות שהאותות האלה אמורים לייצר – גם אם לא ביצעתם אותן בפועל.

להסביר את כל זה, מבטיחים מפתחי הצמיד, הרבה יותר מסובך מלהשתמש בו במציאות. בהדגמה של הטכנולוגיה ניתן לראות את מנכ"ל החברה, תומס ריירדון, לובש את הצמיד ומצליח להפעיל את יד הווירטואלית שמוקרנת על מסך ענק – עם או בלי להזיז את היד האמיתית שלו בהתאם.

"מה שאתם רואים פה זה את הכוונות שלי", הוא מסביר. "אני לא זז, אבל העצב פעיל, ואני רק מנסה לנפנף בידי קדימה ואחורה בלי לזוז". לאחר מכן הוא מדגים איך בתנועה הוא שולט על היד הווירטואלית אפילו יותר במדויק, ואיך הטכנולוגיה יכולה לשחזר את תנועות היד שלו במציאות מדומה ללא צורך במצלמות, שנדרשות כיום ברבות מקסדות המציאות המדומה כדי לעקוב אחר תנועות השחקן ולהעביר אותן לעולם הווירטואלי.

העיתונאי אדי רוברטסון, מאתר The Verge  העוסק במדע ובחידושים טכנולוגיים, יצא לבחון את הצמיד כשהוא סקפטי, וחזר כמעט נפעם. "לא מדובר במוצר מושלם", הוא טוען, "אבל זהו הדבר הכי קרוב לדבר האמיתי. בניגוד לפיתוחים עתידניים אחרים, כמו שבב המושתל ישירות במוח, או קסדה שקוראת את גלי המוח, אני באמת יכול לדמיין צמיד כזה בחיי היומיום שלי. הצמיד הזה מרגיש מדהים, גם אם הוא עדיין לא מחליף את העכבר והמקלדת".

רוברטסון מספר כי כשניסה את הצמיד, הרגיש לרגעים כאילו הוא מפתח יכולת טלקינזיס – הזזת חפצים בכוח המחשבה. הצמיד עדיין לא מושלם, הוא כותב, אבל המחשבה על עומק הפוטנציאל הטמונה בו היא מרהיבה ממש.

באמצעות הצמיד, יהיה אפשר להקליד מייל ולשלוח אותו בלי שטרחתם להוציא את היד מההגה. לצייר על מסך המחשב בזמן שאתם שותים קפה וכשיהיה מעודכן יותר, להדליק את האור בחדר או לכוון את המעלות במזגן, בלי שתצטרכו להניד אצבע.

יישומים אפשריים לטכנולוגיה כוללים כמובן משחקים – ולא רק במציאות מדומה, אלא אפילו סתם "אסטרואידים" על סמארטפון; הקלדה; או שליטה על זרוע מכנית. מנכ''ל החברה האחראית על הפיתוח, תומס ריירדון, הסביר בהדגמתו שעד היום השתמשנו באמצעי תיווך בין הגוף למחשב, מה שהאט את תהליך השליטה והגביל אותו מאוד – אך עכשיו הגיע הזמן להתחיל לשלוט על המכשירים ישירות, מה שהופך את השליטה למהירה יותר, מדויקת יותר ומהנה יותר.

האם באמת יגיעו ימים בהם נוכל לשבת בכיסא בנינוחות, כשבכוח המחשבה אנחנו מדליקים את התנור, עובדים על המחשב או סתם מצלצלים לחברים, בלי הטרחה הקשה והמפרכת, במרכאות, הכרוכה בהוצאת הנייד מהכיס?

אולי כן ואולי לא. אבל מה שבטוח, בעתיד לבטח יהיה מעניין מאד.

תגיות:העתידקורא מחשבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה