חדשות בריאות

ל"ג בעומר בפתח: מדוע מומלץ להפסיק לעטוף תפוחי אדמה עם נייר אלומיניום?

מחקר חדש מגלה שעטיפה בנייר אלומיניום גורמת לזליגה של האלומיניום אל המאכל ברמה חריגה, במיוחד כאשר מדובר במזון מתובל. ידעתם את זה? מידע חשוב, בפרט לקראת מדורות ל"ג בעומר

  • ח' אייר התשפ"א
אא

עיטוף מזון בנייר אלומיניום ובישולו בתנור היא טכניקת בישול נפוצה ופשוטה. אולם, מחקר חדש מגלה שעטיפת המזון בנייר אלומיניום גורמת בתהליך הבישול לזליגה של חלקים מהנייר אל המזון ברמה חריגה, במיוחד כאשר מדובר בעטיפת מזון מתובל המבושל בטמפ' גבוהות. 

תוצאות המחקר מדאיגות, ויש לתת על כך את הדעת בעת השימוש היומיומי בנייר אלומיניום, ובפרט לקראת ל"ג בעומר הקרב ובא - לכל המעוניינים לעטוף תפוחי אדמה ולצלותם במדורה.

מעבר לכך נזכיר את דבריו של הגאון הרב זמיר כהן שליט"א, שממילא אין זה כבוד התורה להשתמש במדורה שהודלקה לכבודו של התנא רבי שמעון בר יוחאי זיע"א, לשימוש כזה של צליית תפו"א, ויותר מכך, יש בזה בזיון, לכן ידליק מדורה קטנה נוספת לצליית תפוחי אדמה.

פרופ' גאדה בסיוני, ראש המחלקה לכימיה באוני' עין שאמס במצרים, בדקה איזו כמות של אלומיניום זולגת למזון במהלך הבישול, ומצאה כי כמות האלומיניום שמועברת בנייר כסף למזון המבושל הינה חריגה ביחס לכמות היומית המומלצת אותה קבע ארגון הבריאות.

על פי קביעת ארגון הבריאות, צריכה יומית של עד 40 מ"ג אלומיניום לכל קילו של משקל גוף אינה מהווה סכנה בריאותית. חשיפה מינימלית לאלומיניום אינה מסוכנת, כיוון שגוף האדם יכול לסלק כמויות קטנות של אלומיניום.

במחקר ראו כי ישנה סבירות רבה של מעבר אלומיניום למזון בכמויות גדולות כאשר במזון ישנם רכיבים חומציים או נוזליים לדוגמא מיץ לימון או עגבניה, וכאשר האוכל שמבושל בנייר כסף מכיל תבלינים, כמות הזליגה של האלומיניום למזון עולה אף היא. עם זאת, יש לציין כי עטיפת מזון קר בנייר כסף בטוח לשימוש לטווח קצר.

 

מהי הסכנה שיש בחשיפה לאלומיניום?

ריכוזים חריגים של אלומיניום נמצאו ברקמת המוח של חולי אלצהיימר. על פי הערכת צוות מדענים שחקר את מחלת האלצהיימר, זוהי מחלה מודרנית, שהתפתחה בעקבות השינויים המתרחשים בתנאי המחיה המיוחסים לחברה המתועשת, וביניהם חשיפה גבוהה לאלומיניום באופן יומיומי.

כמו כן הסובלים מתחלואי כליות או עצמות חשופים לסכנה נוספת, מאחר ומחקרים מראים כי צריכה גבוהה של אלומיניום עלולה להזיק להם. עוד יש לציין כי אלומיניום מאט את התפתחותם של תאי מוח.

 

כיצד נוכל למנוע זליגה של האלומיניום לתוך האוכל?

חשיבות רבה  ישנה לריכוז האלומיניום שנוצר במזון המבושל. לרוב סירים וכלי בישול אחרים עוברים תהליך חמצון שמונע את זליגת האלומיניום למזון המתבשל בהם. בנוסף יש לדעת כי כאשר אתם שוטפים אותם בכיור, נשחקת שכבת ההגנה שמונעת את הזליגה, וכתוצאה מכך אלומיניום עלול לחלחל למזון.

על מנת למנוע את השחיקה, מומלץ לקחת סיר חדש ולהרתיח בו מים מספר פעמים, עד שהתחתית שלו משתנה ממבריקה למאט, זו שיטה שתמנע את זליגת אלומיניום לאוכל שלכם. עם זאת, אין פתרון לבישול בנייר אלומיניום שכן מדובר במוצר חד פעמי, ולכן אין אפשרות לייצר שכבת הגנה לפני השימוש בו.

תגיות:בישולמחקראלומיניום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה