חדשות מדע וטכנולוגיה

רוצים ללמוד שפה חדשה? ייתכן שכבר עברתם את הגיל

בעקבות מחקר מקיף שנערך בהשתתפות מעל 700 איש מרחבי העולם, נמצא כי רק במהלך הילדות המוח מסוגל לקלוט ביעילות שפה זרה כשפת אם, מעבר לכך – תצטרכו להתאמץ הרבה יותר

  • ט' סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת Cognition, חושף מתי הזמן הטוב ביותר לקלוט שפה זרה ביעילות, ולשלוט בה היטב.

צוות חוקרים מהמכון הטכנולוגי במסצ'וסטס הרכיבו שאלון שכלל משפטים רבים באנגלית בסמוך לתיאור ציורי. מעל 700 משתתפים מרחבי העולם נתבקשו לבחור את התשובה הנכונה ביותר מבחינה תחבירית.

הנשאלים העבירו מידע בנוגע לשפות אותן הם דוברים, כמו כן הגיל בו החלו ללמוד אותן. החוקרים ניתחו את תשובות הנשאלים והשגיאות שהם עשו בעת מילוי השאלונים, והסיקו מסקנות אודות היכולת השפתית שלהם הן כשפת אם והן כשפה זרה.

הממצאים הראו כי היכולת לקלוט ולשלוט בשפה זרה כשפת אם היא כמעט בלתי אפשרית לאחר גיל 10 שנים, ואף על פי כן הסיבה לכך אינה נובעת, כנראה, כתוצאה מירידה בתפקוד המוח. "מסתבר שגם אחרי גיל 10 אנחנו לומדים מהר. אפשר עדיין לקלוט שפה זרה אחרי גיל 10, אבל השליטה בה לא תהיה שוטפת", הסביר פרופ' ג'ושואה הרטסורן, ראש צוות החוקרים, מהמחלקה לפסיכולוגיה בבוסטון קולג'.

נשאלת השאלה, מדוע מתקשים יותר לקלוט שפה נוספת ככל שעובר הגיל? החוקרים טרם הגיעו למסקנה ברורה. לטענת החוקרים, אחד ההסברים הינו שינויים בגדילת המוח, בפרט באזורי המיומנות המילולית. השערה נוספת היא שינויים שמתרחשים באורח החיים וישנו קושי להסתגל ללימוד הרגלים חדשים במרוצת הזמן.

ומה יעשה מי שבכל זאת מעונין לשלוט בשפה זרה? ההמלצה של פרופ' הרטשורן היא ליצור תקשורת עם אנשים הדוברים ברמה של שפת אם את השפה המבוקשת, כתחליף ללמידה מתוך ספרים.

"המוח של מבוגרים טוב יותר בלמידה ממה שחשבנו בעבר. אפשר ללמוד שפה שנייה, גם אם לא שולטים בה באופן שוטף", הסביר.

תגיות:שפהמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה