מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר ללבוש בגד הפוך? האם מותר להתפלל על זיווג ספציפי? והאם מותר ליצור תכשיט מחלב אם?

מקבץ שו"ת 82 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ג' סיון התשע"ח
אא

1. אמרו לי שאסור ללבוש בגד הפוך, ושאסור להוריד או ללבוש שני בגדים יחד, כי זה גורם לעוני ולשכחה. האם זה נכון? האם מותר לקפל חולצה הפוך ולשים בארון? גם זה אמרו לי שבעייתי. אשמח למענה על הכל.

1. אין ללבוש בגד הפוך, וכמו שכתב השלחן ערוך אורח חיים (סימן ב' סעיף ג'), ידקדק בחלוקו ללבשו כדרכו, שלא יהפוך הפנימי לחוץ. וכתב המשנה ברורה (סק"ג) אף על פי שהוא תחת כל המלבושים, וכל שכן בשאר בגדים.

2. צריך להיזהר שלא ללבוש ב' מלבושים בבת אחת, כי זה גורם לשכחה (משנה ברורה סימן ב' סק"ב).

יש מחלוקת בין הפוסקים האם גם הורדת ב' בגדים מגופו בבת אחת גורמת לשכחה או לא, ולהלכה, אף שהעיקר להקל בהורדת הבגדים, מכל מקום נכון ליזהר בזה, ובפרט שאם יוריד ב' מלבושים יחד, יש לחוש שאחר כך ילבשם יחד (ילקוט יוסף סימן ב' סעיף י"א. וע"ע בשו"ת יביע אומר חלק י"א חלק אורח חיים סוף סימן א'). וכל זה נכון גם לגבי הורדת ב' זוגות גרביים (ראה בספר יפה ללב סימן ב סק"ג).

3. מותר לקפל חולצה הפוך ולהניח בארון.

*  *  *

2. האם ילדה מתחת לגיל 12 יכולה לברך על הפרשת חלה?

לכתחילה אין לילדה מתחת לגיל 12 להפריש חלה כלל. אולם בדיעבד, אם הפרישה חלה מגיל 11 – ההפרשה תקפה.

ראי בקישור הבא:

https://www.hidabroot.org/question/213072

*  *  *

3. לפני בערך שנה התחלתי לצאת עם בחורים למטרת חתונה. אף אחד לא התאים, חוץ מבחור אחד שהכרתי לפני בערך חצי שנה, והוא ברמה רוחנית בדיוק כמו שציפיתי שיהיה בעלי. השאלה שלי היא אם מותר לי להתפלל עליו ספציפית שיהיה הזיווג שלי?

אין להתפלל על מישהו מסוים שיהיה הזיווג שלך, אלא יש להתפלל שהשי"ת ימציא לך את הזיווג הנכון והראוי לך.

ראי בקישור הבא:

https://www.hidabroot.org/question/209646

*  *  *

4. יש לי תאומים, בת ובן בני 2.9 ורציתי לשאול מתי להפסיק לקלח אותם יחד? מטעמי צניעות כמובן.

יש להימנע מלרחוץ ילד וילדה ערומים יחד כבר מגיל שיש להם אפילו רק דעת קלושה על עניני הצניעות.

מקורות: יעוין בספר אום אני חומה חלק א' (עמוד כ' סעיף ז'), ובספר שלחן ערוך המקוצר חלק ו' (סימן ר"א סעיף י"א)' ובשו"ת ודרשת וחקרת חלק ג' (חלק אבן העזר סימן ג').

*  *  *

5. ראיתי בקיצור ילקוט יוסף (סימן שכ"ב סעיף ו') שאין בעיה בשבת עם סבוניה שיש בבית הכיסא. האם היתר זה הוא רק אם זה כבר שם, או שמותר לשים אפילו בשבת?

לגבי אשת חבר, האם מותר לעמוד בפניה, או שיש בעיה של צניעות?

1. לפי דעת הילקוט יוסף, סבוניה אינה מוקצה בשבת, ומותר לשים את זה לכתחילה גם בשבת.

2. צריך לקום מפני אשת חבר (דהיינו אשת תלמיד חכם), ואין חשש משום צניעות.

מקורות: ראה בשו"ת מנחת שלמה החדש חלק א' (סימן ל"ג אות ג', ובהערה שם). וע"ע בשו"ת יחוה דעת חלק ג' (סימן ע"ב) ובשו"ת יביע אומר חלק ט' (חלק אורח חיים סימן צ"ה אות י"ח) ובספר הליכות עולם חלק ח' (עמודים קצ"א קצ"ב).

*  *  *

6. אם יצאתי מהבית ונזכרתי ששכחתי בו משהו, האם מותר לחזור אליו, לפני שיוצאים אל מחוז חפצנו? שמעתי שלא טוב לחזור הביתה במקרה כזה... או אולי זו רק אמונה טפלה?

אכן, כך מובא בצוואות רבי יהודה החסיד (אות ל"ח), שהיוצא מביתו ונזכר ששכח דבר מה, לא יחזור לביתו, אלא יעמוד לפני הבית ויבקש מה שצריך. והובא בכף החיים (סימן ק"י אות כ"א, וחלק יורה דעה סימן קט" אות קס"ב).

אמנם כל הקפידא היא דווקא אם הולך למקום רחוק, כגון לעיר אחרת. אבל אם הולך למקום קרוב, אין בזה חשש (כף החיים יורה דעה שם).

*  *  *

7. השכרתי את הדירה שלי לשבת, והאורחים שכחו אצלי מגבות. כשחזרתי וראיתי את זה התקשרתי אליהם מיד ואמרו שיבואו לקחת. התקשרתי פעם נוספת ושוב אמרו שיבואו, אך בינתיים לא הגיעו. עברה כבר שנה, מספר הטלפון נמחק לי ואין לי מושג מיהם.
מה לעשות עם המגבות? מותר לי להשתמש בהן לשימושי האישי, או שמא עדיף לתרום לגמ"ח?

מותר להשתמש בהן.

אם הם לא חזרו, כנראה שלא שווה להם לטרוח בשביל המגבות והם מפקירים אותם.

*  *  *

8. אדם גידל עז וגדי בגינתו (הגדי הוא בנה של העז), שחט את הגדי וחלב את האם, ואחרי כמה זמן אכל את הבשר. עוד לא עברו 6 שעות, ובטעות בירך על החלב. האם עדיין צריך לטעום מהחלב?
כי במקרה זה, אין ספק מוציא מוודאי כמו על סתם חלב (כי ידוע שזה חלב של האם).

דינו ככל חלב. אין כל ייחודית לחלב אמו יותר מחלב אחר.

*  *  *

9. שמעתי מחברה שילדה לאחרונה ומיניקה את התינוק שלה, שבעלה הפתיע אותה ורכש עבורה תכשיט שנעשה מחלב האם שלה. זו אופנה חדשה שהחלה בחו"ל, וכמובן לא איחרה להגיע גם לארץ. היא הסבירה ששולחים שתי כפיות חלב אם, והצורפת מעבירה את זה איזשהו תהליך כימי ויוצרת מזה תכשיט לפי בקשת הלקוחה. ברצוני לשאול האם יש בזה בעיה הלכתית כלשהי?

אין בזה כל בעיה.

*  *  *

10. אני אדם טבעוני, משמע אני לא אוכל בשר וחלב. אני אוכל רק מוצרים שהם ללא בשר וללא חלב (לא תמיד נקיים מזה לגמרי, "עלול להכיל חלב" נחשב לתקין מבחינתי).

רציתי לשאול לאלו דיני כשרות עלי לשים לב? כמובן שבמקום בו משתמשים בקמח עלי לוודא שמנפים את הקמח. אך האם מלבד זאת יש דיני כשרות אחרים שעלי לדעת עליהם? ז"א במידה ואני מעוניין לאכול במקום בו אין תעודת כשרות, מה עלי להקפיד לבדוק?

גם במסעדה טבעונית יכולות להיות כמה וכמה בעיות כשרות, כמו פירות וירקות שלא הפרישו מהם תרומות ומעשרות, חשש תולעים, בישול עכו"ם, יין נסך ועוד חששות. לכן ודאי שאין לאכול במסעדה כזאת ללא תעודת כשרות (וכן יעויין בשו"ת חלקת יעקב חלק יורה דעה סימן כ"ו).

תגיות:מקבץ שו"תבגד הפוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה