מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם יש ברכה על הגעלת כלים? על אלו עצים מברכים ברכת האילנות? ובמה מאכילים דגים בפסח?

מקבץ שו"ת 78 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"א ניסן התשע"ח
אא

1. האם יש צורך לברך על הגעלת כלים והכשרתם כשאני מגעילה בבית? ואם כן מה מברכים?

אין ברכה על הגעלת כלים. וזה לא משנה אם מגעילים את הכלים בבית או במקום אחר.

מקורות: איסור והיתר (כלל נ"ח סימן ק"ד), והסביר שם, שהטעם שמברכין על טבילת כלים ואין מברכין על הגעלת כלים, משום שהטבילה היא מצות עשה, והגעלה מצות לא תעשה, שלא לאכול נבילות, והווי כניקור גיד וחלב שאין מברכין עליו, מלבד לאו דעריות שמברכין עליו אגב עשה דקידושין, ע"כ. וכ"כ הארחות חיים (הלכות חמץ ומצה אות צ"ה) ורבינו מנוח (סוף פרק ה' מהלכות חמץ ומצה) שאין מברכים על הגעלת כלים. עיין שם בטעמם. וע"ע מה שכתב בזה בספר חזון עובדיה על הלכותפסח (מהדורת תשס"ג, עמודים קכ"ד-קכ"ו).

 

2. לעדות המזרח – האם אפשר להכשיר סכו"ם ממתכת במדיח שהוכשר לפסח, או חייב ע"י הגעלה במים רותחים? וחצובות הגז? אפשר במדיח?

 

סכו"ם אפשרי לבני ספרד להגעיל במדיח. חצובות הגז אי אפשר במדיח.

*  *  *

3. האם יש מקור לזה שאסור לאדם להיות על כסא גלגלים כשלא צריך לזה, וכי זה אל יפתח אדם פיו לשטן?

אמנם נאמר במשנה במסכת פאה (פרק ח' משנה ט') שכל מי שאינו חגר ולא סומא ולא פסח, ועושה עצמו כאחד מהם, אינו מת מן הזקנה עד שיהיה כאחד מהם.

אולם שם המדובר הוא שעושה את עצמו כן כדי לרמות את הבריות כדי שירחמו עליו ויתנו לו צדקה (ראה תוספות חדשים שם, ובתפארת ישראל ביכין אות נ"א).

אכן סתם לשבת בכסא גלגלים כשאין שום כוונה לרמות את הבריות אין חשש.

*  *  *

4. האם אוכל של דגים / כלב נחשב לחמץ? במידה וכן, מה אפשר לעשות? (יש להם את האוכל המיוחד להם ואי אפשר לתת להם מהאוכל שלנו).

הנה העתקה של ההלכה היומית:

מזון לעופות, כלבים וחתולים
כפי שביארנו, כשם שאסור לאכל חמץ בפסח, כמו כן אסור ליהנות ממנו. ולכן אסור לתת לבעלי חיים מאכלים שהם חמץ בפסח, כיון שבאכילתם נגרמת הנאה לאדם.

ולפיכך, אדם המגדל בביתו בעלי חיים, ועליו להאכילם בימי הפסח, צריך להיזהר ולהישמר מאיסור חמץ. ועליו לקנות עבור בעלי החיים מזון ללא חשש חמץ. ובפרט יש להיזהר במזון לעופות ולכלבים וחתולים, שאף על פי שאינו ראוי כל כך למאכל אדם, מכל מקום אינו פגום לגמרי גם עבורם, ואסור להשתמש בו בפסח.

מזון לדגי נוי
אולם לגבי דגי נוי, הדין שונה. שהרי למדנו, שדבר שאינו חמץ ממש, כמו לחם, אלא רק "תערובת חמץ", אם אינו ראוי למאכל אדם, אף על פי שהוא ראוי לאכילת כלב, מותר ליהנות ממנו בפסח. וכן מותר לתת לבעלי חיים לאכול ממנו.

ומאחר ובדרך כלל המזון הנמכר עבור דגי נוי הוא פגום מאד בטעמו, ואינו ראוי למאכל אדם כלל ועיקר, וגם אינו עשוי כולו מחמץ, רק מעורב בו חמץ, והחמץ אינו ניכר בעין, לפיכך, אף שאסור בהחלט לאכול ממזון זה בפסח, מכל מקום הוא אינו אסור בהנאה, ומותר לתת אותו לפני דגי הנוי שיאכלו ממנו. וכל שכן כאשר יש ספק אם מעורב בכלל חמץ בתוך המזון, שאז יש להקל בזה בפשיטות.

ונכון להזהר במשנה זהירות, שלא יפלו פירורים מן המזון של דגי הנוי למקום שיאכלו ממנו אחר כך בני אדם. (וגם בשאר ימות השנה יש בתערובת זו חשש איסורים אחרים).

וככל הדברים הללו כתבנו לפני כשמונה שנים, והבאנו שכן הורה זקן, הוא הגאון רבינו בן ציון אבא שאול זצ"ל, שמותר להניח מאכל בפני הדגים בפסח, אף על פי שמעורב בו חמץ. וכן כתבו בשמו בספר אור לציון חלק שלישי (עמוד צ"ב).

ובעצם הימים ההם, הראנו את דברי האור לציון למרן רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, והשיבנו שיעיין בהם וישמיענו אם אפשר לפסוק כן למעשה. ואחר כשעה הודיענו בטלפון שהדין ברור כדברי האור לציון. וכן הורינו למעשה לבעל חוות דגים שרצה להאכיל מתערובת זו לדגים שברשותו.

*  *  *

5. יש לי עצי חרוב עם ניצני פרחים – לגביהם אמר לי צדיק שיש חשש שאם החרובים לא למאכל, העץ לא מתאים לברכת האילנות. ואני שואלת: עץ חרוב זה עץ חרוב, לא?! כבר 3 שנים אני כאן, לא ראיתי מהעץ חרוב למאכל אלא חרובים בהירים שנושרים עם הזמן. האם ניתן לברך כאן ברכת האילנות?

היות שעצי חרובים אלה לא מוציאים פירות ראויים לאכילה – יש להימנע מלברך עליהם ברכת האילנות (יעוין בשו"ת להורות נתן חלק ה' סימן ח').

*  *  *

6. ידוע לי כי אסור לכתוב בחוה"מ, אבל יש לי הרבה עבודות להגיש מיד אחרי פסח לבית הספר. מותר לי לעשות אותן ולכתוב בחוה"מ? האם זה נחשב דבר האבד?

תכתבי במחשב.

*  *  *

7. לפני מספר שבועות קראתי בעליון של שבת שאין צורך בהכשר מיוחד לפסח למוצרי חד פעמי שעשויים מנייר, כגון: נייר סופג, כוסות קפה, נייר אפיה וכו', ופה באתר אני רואה שרשמתם שצריך הכשר. האם צריך הכשר לפסח או לא?

נייר אפיה וכוסות נייר בלבד צריכים לכתחילה כשרות.

כל שאר מוצרי הנייר אינם צריכים כשרות כלל.

*  *  *

8. האם יש צורך בבדיקת חמץ לבית מכור?

אם אין מתגוררים שם במשך חג הפסח, אין צורך לבדוק.

*  *  *

9. האם קיימת סגולה לשמור חלקים שבורים מהכוס שחתן שובר בחופה?

אין עניין או סגולה בשמירת שברי כוס החופה.

*  *  *

10. האם אישה רווקה צריכה לאסוף את שערה? ואם כן, למה?

יש מחלוקת בין הפוסקים אם מותר לאישה רווקה ללכת עם שיער פזור (משנה ברורה סימן ע"ה ס"ק י"ב). טעם האוסרים הוא משום צניעות.

דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל להלכה, שמותר לרווקה ללכת עם שיער פזור (שו"ת יביע אומר חלק ד' חלק אבן העזר סימן ג' אות א'-ב'), ולכן אם את פוסקת על פיו תוכלי להקל בעניין זה.

ומכל מקום, אם זה נראה חריג לאזור שאת נמצאת בו, מן הראוי להתאים את עצמך למנהג המקום

תגיות:מקבץ שו"תעגלת כלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה