חדשות בארץ

דו"ח מדאיג: הציפורים בישראל - בסכנת הכחדה

עדכון חדש של "הספר האדום" מצביע על עליה של 71% במספר העופות שנמצאים בסכנת הכחדה בישראל

  • י"ח כסלו התשע"ח
עיט זהוב. בסכנת הכחדה (צילום: shutterstock)עיט זהוב. בסכנת הכחדה (צילום: shutterstock)
אא

65 מיני ציפורים נמצאים כיום בשלוש הדרגות החמורות ביותר של הכחדה, לעומת 38 מינים "בלבד" ב-2002. מדובר בעליה של 71%.

הנתונים עולים מעדכון חדש של "הספר האדום", שמגדיר את מצבם של כל מיני הציפורים בישראל. העדכון הנוכחי לספר מתבסס על עבודת מומחים מחטיבת המדע ברשות הטבע והגנים, וממרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, שעמלו במשך שלוש שנים - בסיוע מומחים מהאקדמיה ועשרות צפרים - על מנת למפות ולסווג את מידת הסכנה להכחדה הנשקפת לעופות המקננים בישראל.

מהעדכון עולה, כי, כאמור, מתוך 213 מינים מקננים בישראל, 65 מינים מוערכים כנמצאים ברמות שונות של סכנת הכחדה.

המינים הנמצאים בסכנת הכחדה, מחולקים ל - 3 קטגוריות, הנבדלות זו מזו ברמת ההסתברות להכחדה בעשורים הקרובים – בסכנת הכחדה חמורה, בסכנת הכחדה ופגיע.

מינים שהיו בסכנת הכחדה חמורה (CR) בשנת 2002 – 15, לעומת מספרם כיום – 21

מינים שהיו בסכנת הכחדה (EN) בשנת 2002 – 8 לעומת מספרם כיום – 13

מינים שהיו במצב פגיע (VU) בשנת 2002 – 15, לעומת מספרם כיום – 31.

מתוך 80 מינים שהוגדרו כלא בסיכון (LC) בשנת 2002, 16 מינים מתוכם, נוספו לספר האדום (20%), 7 מתוכם נוספו לאחת משלוש קטגוריות הסיכון החמורות. כלומר, מינים רבים אשר היו נפוצים בישראל לפני שני עשורים, נמצאים כיום בסכנת הכחדה.

בבחינה של מצבם העדכני של 38 המינים שנכללו בשלוש קטגוריות הסיכון החמורות בספר האדום הקודם (2002): הוחמר מצבם של 12 מינים ובהתאם עלתה קטגוריית הסיכון להכחדתם. 3 מינים אף נכחדו כמקננים בישראל (חרגולן זמירי, עפרוני פסגות, סייפן).

בין המינים שנמצאים כיום בסכנת הכחדה חמורה – נשר מקראי, רחם מדברי, עיט זהוב, עיט ניצי, בז צוקים, ינשוף שדות, פפיון צהוב, קטה הודית, תחמס מצרי והשליו הנודד. האיומים הבולטים על מינים אלו, הם אבדן בתי גידול טבעיים לצרכי פיתוח, פגיעה ישירה מתשתיות (התנגשויות והתחשמלויות מקווי מתח ובעתיד תיתכן פגיעה משמעותית מטורבינות רוח המוקמות בישראל), הרעלות וצייד לא חוקי.

עוד עולה מהעדכון, כי השתפר מצבם של 15 מינים, ובהתאם, ירדה קטגוריית הסיכון להכחדתם. 6 מינים סווגו בעדכון זה, מחוץ לשלוש קטגוריות הסיכון החמורות, ושני מינים מתוכם, אף הוגדרו כשאינם בסיכון (פרנקולין שחור וקורמורן גמדי). 4 מינים שבו לקנן בישראל, לאחר שנכחדו כמקננים בעבר.

שובם של מינים כמו העיטם לבן הזנב, הטבלן המצויץ והצחראש הלבן (מין המוגדר בסכנת הכחדה עולמית, ש - 10% מאוכלוסייתו העולמית, חורפת בישראל. בקיץ האחרון גם נצפה קינון בארץ, לאחר כ - 100 שנים של היעדרות), הוא, בין היתר, בזכות פעולות שימור טבע מגוונות, כמו אישוש פרטים בעזרת גרעיני רבייה לעופות דורסים ואכיפת האיסור על ציד ברווזים חורפים במאגרים.

עבור 11 מינים, לא שונתה הקטגוריה, לעומת הספר האדום הקודם.

דן אלון, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, סיפר כי "מאז שיצא לאור הספר האדום של העופות בישראל, הוא משמש כלי חשוב לתכנון ולתיעדוף של מאמצי שמירת טבע, כמו גם כלי חוקתי, להגנה על מינים. ממצאי הספר האדום, תוך הצגת המידע בצורה פתוחה ושקופה לציבור, תורמים להערכה טובה ומעודכנת יותר של הסיכון למינים השונים ולחיזוק הבסיס המדעי של שמירת הטבע בישראל".

תגיות:הכחדהציפורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה