כתבות מגזין

לפני מאה שנים הוחלפו תינוק יהודי ותינוק אירי בבית חולים אמריקאי. איך התגלתה הטעות לאחרונה?

אמריקאית ממוצא אירי ערכה בדיקה גנטית שתוצאותיה סיפרו כי היא ממוצא יהודי חלקי – ולא אירית משני הצדדים כפי שחשבה. מסע המחקר אליו יצאה גילה את המקרה המצער שאירע לפני מאה שנים: אבא שלה, שנולד יהודי, הוחלף בתינוק גוי בבית החולים – וגדל כנוצרי

  • כ"ה תשרי התשע"ח
בית החולים שבו הוחלפו התינוקותבית החולים שבו הוחלפו התינוקות
אא

אליס קולינס פלבוץ' תמיד חשבה על עצמה כעל אמריקאית ממוצא אירי – שני הוריה הגיעו ממשפחות איריות שהיגרו לארצות הברית. אבל לפני חמש שנים, עלה בדעתה לבצע בדיקת   DNA 'סתם בשביל הכיף'. חברה שמתמחה בתחום שלחה לה ערכת בדיקה, אליס ירקה לתוך שפופרת קטנה ושלחה אותה בדואר לכתובת שניתנה לה.

פלבוץ' לא ציפתה לתגליות מרעישות: היא גדלה עם שישה אחים ואחיות לאב ואם אירים-קתוליים. אבל היא קיוותה שהבדיקה תעזור לה למצוא עוד בני משפחה מצד אביה, שהוריו מתו בילדותו והוא גדל בבית יתומים.

שבועות ספורים אחרי ששלחה את הדגימה בדואר היא קיבלה תשובות שהדהימו אותה. מחצית מהגנום של פלבוץ' הצביע על האיים הבריטיים – כפי שהיא ציפתה. אבל המחצית השניה היתה גנים שאופיניים ליהודים ממוצא אשכנזי. בחמת זעם היא התיישבה לכתוב מייל נזעם לחברה הבודקת, מתלוננת על הטעות הגסה.

בסופו של דבר התקררה דעתה, והיא הבינה שלא כל כך סביר שמדובר בטעות. הגיוני יותר שיש משהו על המשפחה שלה שהיא אינה יודעת. היא ואחותה ערכו בדיקות יחדיו, לוודא שהן אכן אחיות משני הצדדים מבחינה ביולוגית – והתשובה היתה חיובית. הם כולם היו אחים. אף אחד מהם לא היה בטעות במשפחה. מה הלאה?

אליס הניחה שאין ספק בזהות האירית של אמא שלה – היא הגיעה ממשפחה גדולה, ולאליס היו הרבה דודנים איתם תחזקה קשרים קרובים. אם היה מישהו שעברו שונה ממה שנראה זה היה כנראה אביה, ג'ים, שהלך לעולמו ב-1999. ג'ים קולינס נולד בברונקס בבניו יורק ואימו נפטרה כשהיה תינוק. אביו מצא עצמו בלתי מסוגל לטפל בשלושת ילדיו ושלח אותם לבתי יתומים. הוא מת מספר שנים לאחר מכן. כתוצאה מכך, לג'ים היה קשר מצומצם מאד עם משפחתו המורחבת.

ג'ים כתינוק עם המשפחה האירית שגידלה אותוג'ים כתינוק עם המשפחה האירית שגידלה אותו

עדיין, איך ייתכן שג'ים היה איכשהו יהודי? הוריו ללא ספק הגיעו מאירלנד, והזהות האירית היתה דבר חשוב מאד עבור ג'ים, הילד שגדל בבית יתומים במקום בחיק משפחה אוהבת. האם הוריו היו סוג של יהודים אנוסים? איזה הסבר יכול להיות לזה?

אחרי התייעצויות בפורומים העוסקים בגנאלוגיה, אליס החליטה לבקש משני דודנים, אחד מצד אביה ואחד מצד אימה, לערוך בדיקות DNA. התוצאות הבהירו את התמונה: הדודן מצד האב, כך התברר לאליס ואחיה, לא חלק איתם שום גנים. במילים אחרות, הוא כלל לא היה הדודן שלהם. כעת ניתן היה לקבוע בוודאות מלאה: הגנים היהודים הגיעו מג'ים קולינס, אביה של אליס.

פלבוץ' הזדעזעה מהתוצאות. כעת הובהר חד משמעית שהוריו של אביה לא היו יהודים בסתר: רק אביה היה יהודי. איך ייתכן דבר כזה? למה הוא לא היה בנם הביולוגי של הוריו?

"איבדתי את כל הזהות שלי", סיפרה פלבוץ' בריאיון ל'וושינגטון פוסט', שדיווח על הסיפור. "כבר לא ידעתי מי אני – מי אני באמת".

עבור אחותה, ג'רי וויגינס, התגלית הזו פתרה תעלומה שהציקה לה במשך שנים: עיון של שנים בתמונות המשפחה, כולל באלה שנותרו באירלנד, גרמו לה להגיע למסקנה שאביהם לא נראה כמו אף אחד במשפחתו הקרובה. הוא היה כהה שיער ונמוך בראש מאחיו, וגם לא דמה לאף אחד מקרובי המשפחה הרחוקים יותר.

עדיין, המסתורין עמד בעינו. איך הגיע תינוק יהודי למשפחה אירית קתולית? האם ייתכן שהוא הוחלף בדרך לבית היתומים, אליו נשלח בגיל כה צעיר? הם מצאו תמונה של אביהם כתינוק בן שנה, לפני שעבר לחיות בבית היתומים, ושלחו אותה למומחה בזיהוי תווי פנים יחד עם תמונה של ג'ים קולינס המבוגר. זהו אותו אדם, אמר המומחה. האוזניים, הפה, הסנטר, הכל נשאר אותו הדבר.

לא נותרה אלא מסקנה אפשרית אחת: אם ג'ים קולינס שגדל בבית הוריו הוא אותו ג'ים קולינס שנשלח כילד קטן לבית היתומים, לא נותר אלא להסיק שהוא הוחלף עוד קודם לכן, לפני שהגיע לבית הוריו.

והיכן הוא היה לפני כן? בבית החולים פורדהם בברונקס, ששם נולד.

בניסיון לפצח את תעלומת המוצא המשפחתי האמיתי של אביה, אליס החלה לשלוח פנייה לכל אדם במאגר הגנטי של חברת 23andMe לגביו היא קיבלה הודעה שיש ביניהם קרבה גנטית. בסך הכל היא שלחה כאלף פניות כאלה. חלקם התעלמו מפנייתה, אבל רבים הסכימו לשתף פעולה, מגלים סקרנות כלפי האישה שהתבררה כקרובה-רחוקה שלהם. אף אחד מהם, עם זאת, לא התברר בסופו של דבר כקרוב משפחה קרוב. תעלומת משפחת המוצא של ג'ים קולינס עמדה בעינה.

פריצת הדרך הגיעה, בסופו של דבר, מכיוון לא צפוי. באותו יום היא כתבה מייל לפיט נולאן, מי שחשבה תמיד שהוא דודן שלה עד שבדיקת ה-DNA גילתה אחרת. לפני ששלחה לו החליטה לבדוק את החשבון שלו באתר 23andme כדי לעדכן אותו אם יש לו קרובי משפחה חדשים שהתגלו כתוצאה מבדיקות גנטיות. ואכן, נוספה לשם אישה לא מוכרת בשם ג'סיקה בנסון. פלבוץ' פנתה אליה והציעה לה להשוות את הגנום שלה לנולאן. התוצאה: הם היו בני דודנים הראשונים. בנסון כתבה לפלבוץ': "למעשה ציפיתי למצוא גנים יהודים אשכנזיים, לא איריים. אני לא מבינה איך מתגלה לפתע שאני אירית".

פלבוץ' מיהרה לכתוב לה בחזרה. "אבא שלי נולד בבית חולים פורדהם ב-23 בספטמבר 1913. האם מישהו במשפחתך נולד בתאריך הזה?"

כן, השיבה ג'סיקה. סבא שלה, פיליפ בנסון.

פיליפ האירי עם 'אביו' היהודיפיליפ האירי עם 'אביו' היהודי

בדיקת הרקורדים של בית החולים גילתה שאכן, שני התינוקות נולדו סמוך זה לזה באותו בית חולים. מישהו בבית החולים ביצע טעות רצינית, וילד יהודי הלך הביתה עם הורים איריים עניים, בעוד ילד אירי הולך הביתה עם הורים יהודים אמידים. באותה תקופה, יש לזכור, לא היה נהוג לענוד צמידי זיהוי על התינוקות, והזיהוי שלהם התבצע לפי הזיכרון של האחיות או האימהות.

אליס פלבוץ' יצרה קשר עם פאם בנסון, ביתו של פיליפ, שנדהמה לשמוע את ההסיפור. אכן, היא אומרת, אבא שלה מעולם לא דמה לבני משפחתו, בהיותו גבוה מאד ובהיר. למעשה, הוריה של אמא שלה, בני משפחת אבולעפיה, סרבו להאמין שהוא יהודי עד שהביא להם את תעודת הלידה שלו. מה שגם הוא לא ידע, כמובן, היה העובדה שהתעודה היתה שגויה.

פלבוץ' ואחיה, כמו גם צאצאיו של פיליפ בנסון, נחשפו למשפחה מורחבת חדשה שלא הכירו. בשתי המשפחות, עם זאת, תוהים מה היו אומרים ג'ים קולינס ופיליפ בנסון לו היו עדיין בחיים ושומעים את הסיפור הזה. אחד מהם הרגיש אירי כל כך, השני היה מחובר לזהות היהודית שלו. ובכל זאת, הראשון נולד יהודי והשני נולד גוי. ואילולא נפלאות הבדיקות הגנטיות של ימינו – זהותם האמיתית, כמו זו של צאצאיהם, היתה נותרת עלומה לנצח.

תגיות:טעותגנטיקהתינוקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה