הצופן

שינוי או הוספת שם – האם יש בהם תועלת?

האם מותר לשנות את השם שניתן לאדם? ובאלו מקרים כדאי לעשות זאת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מאחר והשם משפיע על האדם, כאשר משנים את שם האדם – לאחר התייעצות נכונה – פעמים רבות משתנה מצבו לטובה. כמבואר בתלמוד ששינוי השם הוא אחד הגורמים המקרעים גזר דינו של האדם. הנה לשון התלמוד:

"ארבעה דברים מקרעין גזר דינו של אדם. ואלו הן:

צדקה,

צעקה [תפילה],

שינוי השם,

ושינוי מעשה [ממעשים שליליים לחיוביים כהדרכת התורה].

צדקה, דכתיב [כמו שכתוב]: " וּצְדָקָה, תַּצִּיל מִמָּוֶת".

צעקה, דכתיב: "וַיִּצְעֲקוּ אֶל ה' בַּצַּר לָהֶם, מִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם".

שינוי השם, דכתיב: "שָׂרַי אִשְׁתְּךָ, לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי, כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ". וכתיב: "וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ, וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן".

 כלומר, כשביקש הקדוש ברוך הוא לפקוד את שרה אמנו בפרי בטן, ציווה על אברהם להחליף את צינור השפע של האות י' שבשם "שרי", בצינור השפע של האות ה'. ומשנקראה "שרה" זכתה ללדת. הקשר בין שינוי השם לבין שינוי מצבה מעקרה לפוריה מבואר בפסוק: "וַיֹּאמֶר אֱלֹוקים אֶל אַבְרָהָם: שָׂרַי אִשְׁתְּךָ, לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי, כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ. וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ, וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן". גם הנגזר על אברהם אבינו השתנה כאשר נוספה האות ה' בשמו. אמנם לא לענין הפריון שהרי כבר נולד לו ישמעאל לפני הוספת האות ה' בשמו. אלא לענין הולדת נשמה גבוהה כיצחק, ולעניין שבמקום להיות אב לבני ארם ארצו (בשם "אברם" האות 'א' משמשת פעמיים: 'אב', 'ארם'), נעשה אב המון גויים.

 

שינוי מעשה, דכתיב: "וַיַּרְא הָאֱלֹהִים אֶת-מַעֲשֵׂיהֶם" וכתיב [בהמשך]: "וַיִּנָּחֶם הָאֱלֹהִים עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לָהֶם וְלֹא עָשָׂה".

ויש אומרים אף שינוי מקום. דכתיב: " וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ", והדר (ואחר כך): "וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל".

* * *

אמנם יש להדגיש כי לא הכל תלוי רק בשם האדם, ואין באפשרות שינוי השם בלבד לשנות כל מצב. שהרי אם קיים למעלה חרון-אף על אותו אדם עקב מעשה שלילי שביצע, מה יועיל שינוי שמו כאשר דרכי השפע שלו חסומות? אלא בהיות האדם משפר את מעשיו, ומתקרב לבוראו באמצעות שמירת מצוות תורתו, אזי פעולת שינוי השם יכולה לפעול את פעולתה ביעילות (ואם משנים שם אדם חולה השוכב ללא הכרה, מן הראוי שבני משפחתו יקבלו על עצמם קבלות של לימוד תורה ושמירת מצוות שיעמדו לזכותו).

וכן עולה מהמסופר בתורה על שינוי שמותיהם של אברהם ושרה לפני לידת יצחק. שלפני שאברהם אבינו נימול, לא היה יכול ללדת משרה בן בעל נשמה גבוהה כיצחק, ולא היה טעם ותועלת בשינוי שמו. אלא רק לאחר שקיים מצוות מילה ונעשה מתוקן ללדת בן טהור, הצטווה להכניס את האות ה' לשמו ולשם אשתו, ורק אז היתה יכולת בגופם ללדת את יצחק.

וכן כתב המהרש"א ששינוי שם האדם ושינוי המקום, יכולים לשנות את מזלו לטובה רק אם הגזירה שנגזרה עליו היא מצד מזלו הטבעי. אבל אם היא בגלל חטא, לא יועיל דבר עד שיקבל עליו לתקן עצמו לשנות את דרכו.

* * *

עוד חשוב להדגיש שדוקא משום המשקל הרב שיש לשם האדם, יש להיזהר מאוד משינוי שם ללא קבלת חוות דעת מתלמיד-חכם אמיתי הבקי בענייני שמות. שהרי כל התערבות בשם מהווה התעסקות בצינורות השפע הרוחניים של אותו אדם. וכשטועים, מזיקים במקום להועיל. וזה המקום לעורר שטעות היא לשנות שם אדם רק על פי חישוב הערך המספרי של השם, וכפי שמצוי כיום על ידי נומרולוגים רבים, מבלי להתחשב: א. במשמעות הכללית של השם (כגון יוסף או ישראל שמשמעותם טובה, ומאידך שמות כמו חנית, נמרוד וכדומה). ב. בכוח הפעילות הרוחנית הפנימית המיוחדת השייכת לכל אות מאותיות אותו שם – על פי כל שלשת מסלוליה: צורתה ואופן הגייתה, מלבד ערכה המספרי.

ומי שנקרא בשם טוב מן המקורות, יש להיזהר מאד משינוי שמו שלא לצורך. וכמו שכתב בספר "באר מים חיים" בשם האדמו"ר יחיאל מיכל זצ"ל שחלילה לשנות שם החולה, אם לא על פי אדם שכל מעשיו כמעט ברוח הקודש וכו'. לפי שהוא שמו למעלה והוא חיותו של האדם כל ימיו, ואפשר שבשינוי השם עוקרים לו חיותו. והובאו דבריו בספר "מבשרת ציון". והוסיף עוד ב"מבשרת ציון" שרבנו האר"י ז"ל הזהיר שאין בימינו מי שיוכל לבטל את השם הקודם ולהחליפו לשם אחר. ולכן לחולה רק יוסיפו שם ולא ישנו את שמו הראשון. וגם זה יעשו לאחר שיתייעצו עם תלמיד חכם גדול ומפורסם בדורו, ויעשו את ההוספה על ידי תלמיד חכם צדיק וחסיד. וכמו שכתב הגאון חיד"א בספרו "סנסן ליאיר": "שינוי השם [ייעשה] על ידי חכם וירא שמים, בכוונה גדולה להמשיך לו נפש חדשה מקדושה. ויתאמץ מאד בכוונת ויעבור וי"ג מידות לעורר הרחמים".

וכוונתו לומר שאף על פי שהחיד"א דיבר על שינוי ולא על הוספה, גם בהוספה יש להקפיד (במידת האפשר), שהלך אחר הטעם.

ומה שכתב שלחולה רק יוסיפו שם ולא יחליפו את השם הראשון, נראה שבזמננו שישנם שמות חדשים ללא משמעות, ואפילו כאלה שמשמעותם שלילית, רשאי התלמיד חכם לאחר שיקול דעת לשנות את השם ואפילו מסיבה שאינה סיבת חולי. וכמו שראינו גדולי ישראל שמשנים שמות על אף המובא בדבריו בשם האר"י (אמנם לא כתב מקור הדברים). לכן נראה שאף שאין חולק על הזהירות הרבה והעצומה המתבקשת בבוא אדם לשנות שם, זהו דווקא באדם שנקרא בשם טוב מן המקורות, שבזה יש להיזהר מאד שלא לשנות את שמו אלא רק להוסיף שם בעת הצורך.

אולם גם כשהוחלט לשנות שם שמשמעותו אינה טובה, יש להקפיד ככל שניתן לשנותו לשם טוב הקרוב באותיותיו לשם הראשון, כמבואר להלן.

* * *

לרכישת הספר "הצופן" של הרב זמיר כהן, כנסו להידברות שופס

תגיות:הצופןשם האדםהרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה