לאישה

"לפני 25 שנים, לא היה שום חומר מותאם לציבור החרדי על הריון ולידה"

ספר ההכנה ללידה הראשון המותאם למגזר השומר מצוות יצא רק ב-1993, מפרי עטם של הרב ברוך פינקלשטיין ומיכל פינקלשטיין – מיילדת במקצועה. מאז הוציאו בני הזוג עוד שלושה ספרים: על אתגרי פוריות, על התקופה שלאחר הלידה, ועל גידול פעוטות. ריאיון מיוחד

  • ט"ז תמוז התשע"ז
בעיגול: מיכל פינקלשטיין בעיגול: מיכל פינקלשטיין
אא

לפני 25 שנים, זוג חרדי שהתכונן ללידה התקשה למצוא חומר הכנה מתאים. הספרים המצויים בשוק, מיותר לציין, מתהדרים ברובם בתמונות שמשפחה חרדית לא רוצה להכניס הביתה. אבל אז ב-1993, יצאה הבשורה: יש ספר הכנה ללידה חדש, חרדי לגמרי, בהוצאת פלדהיים.

הספר, שיצא בו-זמנית בעברית ובאנגלית, נקרא 'בשעה טובה'.

מי שכתבו את הספר היו הרב ברוך פינקלשטיין ואשתו, מיכל פינקלשטיין. מיכל, ילידת ארה"ב שעלתה לישראל עם סיום לימודי הסיעוד שלה, למדה בקורס מילדות כאשר הרעיון לכתוב את הספר עלה בינה לבין בעלה: "אני כבר הייתי אחרי לידה בעצמי ולמדתי מילדות. בעלי למד לסמיכה לרבנות, אבל גם לפני כן, כל ציטוט על הריון ולידה בגמרא הוא סימן לעצמו ותמיד אמר שאולי יכתוב ספר על זה יום אחד. בשלב מסוים שמנו לב שחלק גדול מהשיחות של זוגות צעירים נעים סביב נושאי היריון ולידה – אבל שבציבור החרדי חסר מקור מידע נקי ואמין בנושא. לכן, אחרי הלידה הרביעית שלי, כשאגרתי ניסיון כמיילדת וגם בעלי השתפשף כרב ,התחלנו לכתוב ספר פורץ דרך ביחד: ספר שהוא שילוב של המידע הרפואי העדכני עם ההלכות והצד התורני. לשמחתנו, פלדהיים הייתה ההוצאה החרדית הראשונה שהיה לה אומץ להוציא ספר כזה".

כתיבת הספר ארכה למעלה משנה וחצי, כולל מעבר בין רבנים לקבלת חוות דעת הלכתיות ואישורים, עניין שהרב פינקלשטיין טיפל בו, והתייעצויות עם רופאים בכירים, מה שהיה בתחום סמכותה של מיכל. אבל העבודה הקשה בהחלט השתלמה: התגובות הנלהבות החלו להגיע כמעט מיד. "שמענו המון ד"שים חיובים, הן מרבנים והן מזוגות. אפילו גברים טרחו להתקשר ולומר – 'תודה רבה שיש ספר על הריון ולידה שגם אני יכול לקרוא'. עבדתי אז בחדר לידה בבית חולים ותמיד הייתי מתרגשת מאד לראות את הזוגות שמביאים איתם את הספר ללידה..."

היית אומרת לזוגות שאת כתבת את הספר?

"לא. בשלב מסוים היו רואים את תג השם שלי ועושים אחת ועוד אחת...ואז בדרך כלל הייתי שומעת משפט בסגנון 'לא ככה דמיינתי אותך..."

עד היום יצאו שלוש מהדורות של 'בשעה טובה', כשבכל אחת מהן בני הזוג פינקלשטיין הוסיפו מידע רפואי והלכתי מעודכן יותר.

ב-2005, 12 שנים אחרי הספר הקודם, בני הזוג פינקלשטיין הוציאו ספר הנוגע בצד רגיש יותר של פוריות: בעיות פוריות. הספר, שנקרא 'המפתח השלישי', נתן מאגר מקיף של מידע בעידן שבו לא כל אחד ידע איך לחפש באינטרנט כל דבר. "המודעות לנושאי פוריות, במיוחד בציבור החרדי, היתה הרבה יותר נמוכה", אומרת מיכל. "ומכיוון שכבר בסוף הכתיבה של 'בשעה טובה' עמדו לנו בראש האתגרים אתם מתמודדים בני הזוג עם פוריות, ידענו שנגיע לכתוב גם על זה. הרגשנו מחויבות לזוגות הללו".

הספר, אומרת פינקלשטיין, הוא מדריך פוריות מפורט, צעד אחרי צעד. מהשלב הראשוני כרונולוגית שבו בני הזוג אומרים: 'הי, למה לא נכנסנו להריון עד עכשיו', ועד שלב הסיום של אחרי הטיפולים – בין אם הצליחו ובין אם בני הזוג החליטו להפסיק לטפל ולאמץ ילד – או לחילופין לנהל חיים שלמים בלי ילדים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

חוץ מהזווית התורנית והשקפתית שמזכירה את אתגרי הפוריות של אימהות האומה, למשל, הספר מעניק גם מידע הלכתי מקיף.

איך התמודדתם עם נושאים שקיימת לגביהם מחלוקת הלכתית?

"הזכרנו את כל הדעות העיקריות של הפוסקים הגדולים, וכל אחד יעשה כפי רבו. בכל מקרה אנחנו מדגישים שם שבשאלות הלכתיות על פוריות צריך ללכת לפוסק גדול שמכיר את התחום, לא – עם כל הכבוד – לכל רב של בית כנסת. בדיוק כפי שכאשר יש בעיה רפואית רצינית, מחפשים את הפרופסור הכי מפורסם".

חוץ ממידע רפואי קונבנציונלי ומידע הלכתי, הספר גם נותן הדרכה חברתית ומשפחתית: יש פרק להורים ופרק לבעל, וכן פרקים שממליצים על טיפולים תומכים (בנוסף לטיפולי הפוריות) שהוכחו מדעית כבעלי פוטנציאל לעזור: יוגה, דמיון מודרך, דיקור, וכן הלאה. זוגות שקוראים בספר ימצאו גם הדרכה שתעזור להם להבין את דרכי ההתמודדות השונות של הגבר והאישה.

"הגבר מגיב אחרת לאתגר של הפוריות. אבל זה שהוא לא בוכה לא אומר שלא אכפת לו או שאין לו אמפתיה. כל אחד מגיב אחרת וצריך לתת לגיטימציה לתגובות שונות. זוג מתמודד צריך להבין שבפסיכולוגיה של האדם אין נכון ולא נכון".

בנוסף, הספר דן באיכות החיים עד הילד: איך לצאת מהמתח והחרדות ולחיות לא רק מטיפול לטיפול. "זוגות יכולים לשפר את איכות החיים שלהם בצעדים קטנים: דרך תזונה, מוזיקה, כתיבה, תקשורת טובה".

 

"אני בעצמי חוויתי דיכאון אחרי לידה"

ב-2009 הוציאו בני הזוג ספר נוסף שנקרא 'אחרי לידה'. מלבד המהדורה האנגלית והעברית לציבור החרדי, יצאה גם מהדורה עברית לציבור הכללי. "אין שום ספר ישראלי שעוסק בזה", מסבירה מיכל. "רק תרגומים, שלא מביאים לידי ביטוי את התרבות הישראלית".

הטריגר ל'אחרי לידה' היתה היכרות נרחבת של מיכל עם מקרים שונים של קשיים רגשיים אחרי לידה: מה שאתם אולי מכירים כדיכאון אחרי לידה אבל מתבטא לאו דווקא כדיכאון, ומתחיל לאו דווקא אחרי לידה. "בעצמי חוויתי דיכאון אחרי לידה בעקבות הלידה השישית שלי", היא מספרת. "ועם כל זה שאני בעצמי מיילדת, לא היו לי מוכנות וידע להתמודד עם זה".

השינויים ההורמונליים בחיי האישה, אומרת מיכל, במיוחד בתקופת ההיריון, הלידה וההנקה, מובילים לשינויים רגשיים ברמות שונות. באופן טבעי, מצב רגשי קשה של האישה לא נשאר בגדר בעיה שלה אלא משפיע על הזוגיות ועל המשפחה כולה. "כשדיברנו עם רבנים על הספר הזה, כולם ממש שמחו ועודדו אותנו. אמרו לנו שמגיעים אליהם זוגות רבים במצב הזה וחסר להם מקור יהודי ותורני להפנות אותם אליו".

הספר פונה לשני בני הזוג:. יש פרק המוקדש לבעל, כמו גם פרק המוקדש להורי בני הזוג. יש המלצות לרמות הקלות יותר של בעיות רגשיות, כמו שינויי תזונה ופעילות גופנית, לצד המלצות לנשים שחייבות לפנות לייעוץ רפואי.

"גם הסביבה בכלל צריכה לדעת לתמוך, ולדעת שנשים רגישות מן הסתם יהיו רגישות יותר לשינויים ההורמונליים הללו ויזדקקו ליותר עזרה", היא אומרת.

מה הטיפ הכי חשוב שלך למי שסובלת מדיכאון, חרדות, או כל קושי רגשי אחר אחרי לידה?

"לא להסס להתייעץ. להתייעץ עם גורם מקצועי – כמו רופא משפחה, אחות טיפת חלב, עובדת סוציאלית שיש להם את הכלים לעזור במקרים האלה. ממש חשוב לא לנסות להתמודד לבד – ושהבעל יהיה גם שותף מלא לדרך. צריך לעבור את זה כזוג".

הספר האחרון לעת עתה של בני הזוג נקרא 'נחת', והוא יצא לפני שנה וחצי בשפה העברית בלבד. "שום, לקחנו על עצמנו לכתוב ספר שאין לו מקביל עדיין במגזר הדתי והחרדי, על הטיפול בתינוק עד גיל שנתיים".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

למה בעצם הציבור החרדי זקוק לספר מותאם גם בתחום הזה?

"כי זה ספר שלוקח בחשבון את התרבות בה אנחנו חיים. את העובדה שרוב התינוקות נולדים לבית עם אחים ואחיות, עם משפחה מורחבת שמעורבת בחיים. ספר שלוקח בחשבון את אופי החיים: ריבוי האירועים המשפחתיים, אורח חיים שבו לא כל יום הוא העתק של הקודם. הבדיקות שעושים בארץ מהלידה והמעקבים לאחר מכן. טיפת חלב ומערכת החיסונים המקומית. בכל התחומים הכנסנו גם את המידע הכי רלוונטי לחברה שלנו וגם את המידע העדכני ביותר".

מיכל כבר לא עובדת כיום כמיילדת בבית חולים, אלא מתרכזת בהדרכה והכנה ללידה. בנוסף היא גם עובדת במעקב היריון במרפאה פרטית ובמיון נשים במסגרת ב'טרם'. "ואני גם יושבת ראש של עמותה בשם יד לאם העוזרת לנשים להשיג תומכות לידה", היא אומרת. "אני מכשירה בעצמי תומכות לידה, ושמחה מאד שקופות החולים סוף סוף נותנות על כך החזר חלקי".

הילד הקטן של מיכל כבר בן 23, אבל היא לא שוכחת את השיעורים שלמדה על בשרה בימי הילודה שלה. "הספרים שלי נכתבו במידה רבה במענה לצרכים שהיו לי: אי הוודאות וחוסר המענה שחוויתי בהריון הראשון, חוסר הידע בהתמודדות עם דיכאון אחרי הלידה האחרונה. קשיים סביב הריון ולידה יכולים לחזק את הזוגיות או לפרק אותה. זו הסיבה שבעלי ואני כתבנו ספרים ששני בני הזוג יכולים לקרא: כדי שיוכלו להתחבר סביב המטרה המשותפת".

לרכישת הספרים בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:הריון ולידהספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה