מקבצי שו"ת - שאל את הרב

למה הקב"ה ברא שדים ורוחות? מדוע לא מניחים תפילין בשבת? ואיך מגדלים ילדים בדור הזה?

מקבץ שו"ת 46 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ב' תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. למה אלוקים ברא שדים ורוחות?

ע"פ חסד לאברהם, הצורך לכל המציאות האלו פירשו בזוהר בפרשת בראשית, שהם נבראו לצורך העולם והיינו להוכיח בהם בני אדם, והיינו דכתיב והוכחתיו בשבט אנשים ובנגעי בני אדם, מאן נגעי בני אדם אלו מזיקים, ואינון תיקוני עלמא לאלקאה בהו חייבי עלמא.

ישנם מקורות לכל הדברים האלו בספרים הקדושים. אחד מן הדרכים הכי יעילים להישמר מהם, הוא להקפיד על קיום מצות מזוזה בבית, עם מזוזה כזו שנעשה בכשרות וכראוי.

אין שדים בארץ ישראל. יש רוחות רעות שהן נשמות שלא זכו להגיע למקום הנכון, והם מסתובבות בעולם גם בארץ ישראל.

* * *

2. כיצד עלי לנהוג בהדלקת נרות שבת? האם קודם לברך ואז להדליק את הנרות, או להיפך? (לפי עדות המזרח).

מנהג בנות אשכנז לברך אחרי הדלקת נרות שבת (הרמ"א אורח חיים סימן רס"ג סעיף ה'). 
אולם לפי דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, נשים ספרדיות חייבות לברך לפני ההדלקה. וגם אם נהגו אחרת, עליהן  לשנות מנהגן (שו"ת יביע אומר חלק ב' חלק אורח חיים סימן ט"ז, וחלק י' חלק אורח חיים סימן כ"א, ושו"ת יחווה דעת חלק ב' סימן ל"ג, ובספרו חזון עובדיה על הלכות שבת חלק א' עמודים קס"ה-קע"ב).
 
אולם לכל המנהגים, איש שמדליק נרות שבת, עליו לברך לפני ההדלקה (ראה ביאור הלכה שם ד"ה אחר, ובמה שהביא בזה בספר פסקי תשובות אות י"ח והערה 168).

* * *

3. אני נשואה עם 2 ילדים קטנים. לאחרונה החלו לעלות בי פחדים בקשר לגידולם. אני שומעת על כל כך הרבה צער של אנשים מילדיהם, תרבות רעה ששולטת בעיקר בגיל ההתבגרות, כל החשיפה לתקשורת ואינטרנט, הדור שלנו כל כך קשה... בנוסף יש הרבה בעיות התפתחות לילדים, הפרעות קשב, אוטיזם ומה לא... נראה שהכול מפחיד ולא טוב, ואין נחת בלב. שלא לדבר על המצב הביטחוני בעולם כולו, התחושה של הקץ המתקרב. אני פשוט מתמלאה פחדים. אני רוצה עוד ילדים, אך ממש חוששת מההתמודדות הזאת! איך מגדלים ילדים בריאים בגופם ובנפשם בדור קשה כזה? איך מגנים עליהם מכל הרוע הזה? הנושא ממש מעציב אותי לאחרונה ומטריד את מנוחתי. אודה לתשובתך.

העצה להינצל מצער גידול בנים היא באמצעות הרבה תפילות בכל יום, שהילדים יגדלו כראוי בתורה וביראת שמים, נתינת צדקה כל יום לעילוי נשמתרבי מאיר בעל הנס לזכות הילדים, לשלוח את הילדים לחינוך ירא שמיים מובהק, להרבות אהבה וחיבה לילדים וכמובן להתנהג בעצמינו ביראת שמיים, תוך ריחוק מכל חיבור לדברים לא כשרים. שילוב כל אלה מועיל מאוד לזכות לילדים יראי ה' ותלמידי חכמים.

בברכה שתזכי לבנים ובנות יראי ה' העוסקים בתורה ובמצוות.

* * *

4. אני מתחרטת בכל פעם מחדש שאני מדברת לשון הרע. התחזקתי בזה בזמן האחרון, וקשה לי לשנות את ההרגל הזה בעבודה. למעשה אני לא רצה לדבר, אבל בעבודה הבנות מספרות וכאילו מתייעצות וזה נגרר לשיחה שלמה שאני בעצם מנסה לחזק אבל גם נכשלת בזה. ואני מתחרטת פעם אחר פעם. גם אם מישהי תספר על אחרת ואני לא אענה, כמו שניסיתי, היא תשאל שוב ושוב מה דעתי... אני כמו הפסיכולוגית שלהן בעבודה. זה ממש חורה לי, מה לעשות?

הייתי מייעץ שתאמרי לעצמך קודם שאת נכנסת בבוקר, שאת גומרת בלבך שלא להאמין בכל הדברים השליליים שיספרו שם.

אח"כ, כשהן שואלות את דעתך, הייתי מייעץ תמיד להגיד שנראה לך שעשו כן בכוונה טובה, מבלי דעת, וכו', דברים שידונו את הנידון לכף זכות, וכמו שנצטווינו בתורה: "בצדק תשפוט עמיתך".

ואולי מתוך שהן נשמעות לך, את תסובבי כל פעם את המבט שלהן לדון לכף זכות – או לפחות שלא לדון במאה אחוז לכף חובה – ובזה את עוד מזכה אותן.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

5. איך אני בודק שמות משפחה לפי שבטי ישראל? והאם דוד המלך הוא משבט יהודה?

אי אפשר לדעת לפי שמות המשפחה לאיזה שבט האדם שייך. אלא אם כן האדם הוא כהן או לוי – שאז ידוע שהוא משבט לוי.

דוד המלך היה משבט יהודה.

* * *

6. מדוע אסור להניח תפילין ביום טוב ובשבת, ורק ציצית מותר?

הטעם שלא מניחים תפילין בשבת, הוא משום ששבת הוא בעצמו אות בין הקב"ה ובין ישראל, וכמו שכתוב בספר שמות (פרק ל"א פסוק י"ג) "כי אות היא ביני וביניכם". ואם יניחו בה תפילין, שהם גם כן אות, כמו שכתוב בספר שמות (פרק י"ג פסוק ט') "והיה לאות על ידך", זה יהיה זלזול באות של שבת. וזהו גם הטעם שלא מניחים תפילין ביום טוב.

מקורות: שלחן ערוך אורח חיים (סימן ל"א סעיף א') ומשנה ברורה (ס"ק ג'-ד').

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

7. שלום רב, אני כרגע בהריון, ומעניינת אותי העובדה: מתי נכנסת הנשמה בגוף התינוק? הרי אנו יודעים שגם בתוך הרחם יש לעובר תודעה ממשית וקיימת – אז מה ההגדרה שלה? האם זו הנשמה בצורה לא מלאה? או שהנשמה נכנסת רק ברגע הלידה?

מובא בגמרא בסנהדרין (דף צ"א עמוד ב'), שאנטונינוס שאל את רבי, נשמה מאימתי ניתנה באדם, משעת פקידה (משעה שהמלאך פוקד הטיפה ומביאה לפני המקום מה תהא עליה, מיד נזרקה בו נשמה וחיות. רש"י) או משעת יצירה (שנרקם כולו בבשר וגידין ועצמות. רש"י). אמר לו רבי, משעת יצירה. אמר לו אנטונינוס, אפשר חתיכה של בשר עומדת שלושה ימים בלא מלח ואינה מסרחת?! (וגם כאן אילו לא היתה נשמה נתונה עד שעת יצירה היאך תתקיים הטיפה שלא תסריח במעיה, וכיוון שטיפה מסרחת שוב אינה מולדת. רש"י). אלא משעת פקידה. אמר רבי דבר זה למדני אנטונינוס, ומקרא מסייעו, שנאמר (בספר איוב פרק י' פסוק י"ב) "ופקודתך שמרה רוחי".

* * *

8. האם עיוורים חולמים חלומות? ואם כן – מה עולם המושגים שלהם? האם הם רואים צבעים? מה זה אומר על קיום של העולם הרוחני?

רבינו סעדיה גאון כותב בספרו האמונות והדעות (מאמר ו') להוכיח את ישות הנפש כמציאות נפרדת מגוף האדם, מהנקודה הזאת שהערת, וכלשונו:

"ואחר כן התבאר לי כי הנפש הזאת חכמה לעצמה מכמה פנים. אחד מהם כי לא יתכן שקנתה החכמה מן הגוף, כי אין זה מעניינו [של הגוף – החכמה]. ועוד, בעבור מה שהתאמת, כי הסומא [עיוור] רואה בחלומו כאלו הוא רואה, וכיון שלא השיג זה מחמת גופו, לא השיגו כי אם מחמת נפשו".

ובתלמוד [ברכות נ"ה ע"א] מצאנו על רב יוסף שהיה עיוור, ומ"מ אמר על עצמו שהוא חולם. והבן איש חי מסביר בספרו בן יהוידע, כי חלומות העיוור מכיוון שאין לו חוש הראות, שאינו רואה במשך היום מראות כלל, נמצא שכפי הטבע אין בכח הדמיון שלו את המראה שראה בחלום, ושלכן נראה שחלום העיוור יהיה אמיתי ובעל משמעות יותר מחלום אדם בעל חוש הראות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. יהודי שכח לעשות הבדלה במוצאי שבת. מה תקנתו?

מי ששכח לעשות הבדלה במוצאי שבת, יכול לעשות הבדלה עד יום שלישי בערב. ויש לו לברך רק בורא פרי הגפן, וברכת המבדיל בין קודש לחול. אולם אין לו לברך על בשמים ונר (שלחן ערוך ורמ"א באורח חיים סימן רצ"ט סעיף ו'). וכן אין אומרים את הפסוקים שנהוג לומר לפני הבדלה (ליקוטי מהרי"ח סדר הבדלה מוצאי שבת, ד"ה ועיין בפרי מגדים. וע"ע לבעל החוות יאיר בספרו מקור חיים על השלחן ערוך, בקיצור הלכות, סימן רצ"ט ס"ו, שעד יום שלישי בערב – היינו עד שקיעת החמה של יום שלישי).

ולכתחילה יש לו להקדים להבדיל כבר ביום ראשון, כי זריזין מקדימין למצוות, וגם משום שאסור לו לאכול קודם שיבדיל, כיוון שיש בידו להבדיל (משנה ברורה ס"ק ט"ז).

אולם לפי דעת הגר"ע יוסף זצ"ל ניתן רק להבדיל (ברכת בורא פרי הגפן, וברכת המבדיל, וכנ"ל) רק עד סוף יום ראשון, וגם זה רק בתנאי שלא טעם מאז צאת השבת כלל (חזון עובדיה על הלכות שבת חלק ב' עמוד תט"ו).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

10. האם מותר לצרוב/להוריד מהאינטרנט שירים עבור הנאה אישית? אני מאוד אוהבת שירים בודדים של זמרים שונים, ואין לי צורך בקניית דיסקים שלמים... מה גם שאין לי תקציב. האם אני יכולה לבקש מאחי שיכין לי דיסק עם לקט שירי דת? אני הולכת בע"ה וב"נ עפ"י מרן עובדיה זיע"א.

אם יש לשירים זכות יוצרים, אין להורידם.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה