חדשות בארץ

מחקר מהפכני: אין סיבה מוצדקת להשמצת הלחם הלבן

מדענים ניסו לבדוק את השפעתו של הלחם הלבן ביחס ללחם מקמח מלא. התוצאות הדהימו אפילו אותם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מי לא שמע במשך השנים על יתרונותיו של הלחם העשוי מחיטה מלאה? כל כך הרבה המלצות תזונתיות עוסקות בצריכת הלחם הזה. אך מה קורה עם הלחם הלבן? האם הוא באמת בעייתי?

קבוצת מדענים שניסתה לבדוק את הנושא, הגיעה למסקנות מפתיעות. על המחקר היו אחראים ד"ר ערן אלינב, פרופ' ערן סגל ופרופ' אברהם לוי. השלושה ביקשו לבדוק את השפעת הלחם הלבן על מערכות הגוף, ביחס להשפעת לחם מחמצת העשוי מחיטה מלאה שנחשב ללחם בריאות.

לצורך המחקר הם רתמו 20 נשים וגברים ללא מחלות רקע, אשר הלחם מהווה כ-10% מצריכת הקלוריות הכללית שלהם. בשלב הראשון של הניסוי עברו כל המשתתפים בדיקות דם מלאות, הכוללות את ערכי הסוכר בדם, וכן גם מיפוי מלא של חיידקי המעי.

לאחר מכן חולקו המשתתפים לשתי קבוצות – הקבוצה הראשונה נדרשה לאכול לחם לבן במשך שבוע שלם, באופן בו הוא יהווה 25% מצריכת הקלוריות הכללית שלה, ואילו הקבוצה השנייה נדרשה למלא את אותה משימה בדיוק, אך עם לחם מחיטה מלאה. לשתי הקבוצות היה אסור לחרוג מהכמות, וגם לא לאכול סוג אחר של חיטה.

כשהסתיים השבוע הראשון של הניסוי, שבו המשתתפים לשגרה, אך כעבור שבועיים הם חזרו לשבוע השני של הניסוי, ואז התחלפו המטלות בין הקבוצות.

לאורך כל תקופת הניסוי חוברו המשתתפים למכשירי מדידה שעקבו אחר שינויים ברמות הגלוקוז, סידן, ברזל, מגנזיום, שומן, רמות כולסטרול ואנזימי כליות וכבד. נבדקו גם סימנים לדלקת ונזק לרקמות, וכן גם נבדק הרכב חיידקי העיכול של כל אחד מהמשתתפים לפני המחקר, במהלכו ובסיומו.

 

מסקנות מפתיעות

התוצאות היו מעניינות מאוד. החוקרים דיווחו כי מבדיקת הנתונים עולה כי מבחינה קלינית לא היו הבדלים משמעותיים בין ההשפעות של סוגי הלחם, על כל אחד מהפרמטרים שנמדדו. למעשה, אצל מחצית מהאנשים הייתה תגובה טובה יותר ללחם הלבן המעובד, ואילו אצל החצי השני הייתה תגובה טובה יותר ללחם מחיטה מלאה. "זה מוכיח שתגובת הגוף לאכילת לחם היא עניין אישי, המשתנה מאדם לאדם", הסביר ד"ר אלינב.

החוקרים העריכו כי בין הגורמים שהשפיעו על כך שכל אחד יגיב בצורה שונה, היו חיידקי המעיים של המשתתפים. במחקר התגלה כי אצל אלו שהגיבו ברמות סוכר גבוהות ללחם הלבן, היה הרכב חיידקי מעיים שונה מאשר אצל אלו שהגיבו באופן כזה ללחם המלא.

תוצאות המחקר השתלבו גם עם מחקרים נוספים שפרסמו ד"ר אלינב ופרופ' סגל בשנים האחרונות, בהם הם בדקו השפעות של אוכלוסיית חיידקי עיכול על התפתחות מחלות שונות. במחקרים הם הוכיחו שוב ושוב כי לחיידקי מערכת העיכול שלנו, ישנה השפעה משמעותית ביותר על האופן בו מגיב גופנו לסוגי מזונות שונים.

תגיות:מחקרלחם מלאלחם לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה