דיכאון וחרדות

סימני האזהרה שאתם צריכים להכיר: האם מישהו במשפחה זקוק לעזרה נפשית דחופה?

כמישהו במשפחה מפתח חלילה בעיה נפשית, לא תמיד הסובבים יודעים לזהות את הנורות האדומות. מהם הסימנים שצריכים לשלוח אתכם לבירור רפואי דחוף?

  • י"ב סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשמישהו במשפחה חולה במחלת גוף, בדרך כלל לא קשה לדעת על כך. החום, הכאבים, קשיי התנועה – כל אלה מעידים על המחלה, ומאפשרים לבני המשפחה לספק את התמיכה והטיפול הדרושים אבל מה קורה כשמישהו במשפחה, חלילה, מפתח בעיה נפשית רצינית הדורשת טיפול? במקרים כאלה הנורות האדומות, לעיתים, אינן כה קלות לזיהוי. הנה סימני האזהרה שכל אחד צריך להכיר – ובמידת הצורך, לדאוג לאבחון וטיפול דחוף של בן המשפחה המציג את התסמינים הללו.

שימו לב: בסימפטום אחד או שניים אין די כדי לאבחן מחלת נפש. בנוסף, לכל סימפטום בפני עצמו יכול להיות הסבר שאינו נפשי כלל. התפרצויות יכולות לקרות בגלל שינויים הורמונליים, הזיות יכולות להיגרם בגלל נטילת תרופה מסויימת, שינה רבה מידי יכולה להיות תוצאה של וירוס נטול סימפטומים שמחליש את המערכת. עדיין, אם בירור רפואי רגיל לא העלה הסבר מספק, חובה לבדוק האם יש בעיה נפשית שאחראית לתופעות.

1. התפרצויות רגשיות. לכולנו יש מצבי רוח שונים אבל בדרך כלל אנחנו לא עוברים ממצב רוח עליז ומאושר לזועם או אומלל תוך שניות – ובלי שום סיבה הגיונית. שינויי מצבי רוח קיצוניים ודרמטיים שאינם בפרופורציה לנסיבות ואין להם הסבר הגיוני עלולים להוות סימפטום של בעיה נפשית.

2. בעיות שינה. אם בן המשפחה שלכם היה תמיד ישן מעט, זה סיפור אחד. אבל אם הוא פתאום סובל מנדודי שינה לילה אחר לילה, או להיפך – ישן הרבה יותר מהרגיל – ייתכן שכל אלה מצביעים על בעיה רגשית.

3. התכנסות. האם בן המשפחה שלכם מתכנס בעצמו, נמנע מאינטראקציות ומפגין חוסר עניין בפעילויות שעניינו אותו בעבר?

4. חשיבה בלתי הגיונית. אנשים הסובלים מהסימפטום הזה ייחסו לעצמם או לאחרים, למשל, כוחות ויכולת השפעה בלתי סבירים. ההתבטאויות שלהם יזכירו לעיתים ילד שמספר לכולם שהוא עומד להיות מלך ויוכל להגיד לכולם מה לעשות.

5. צניחה ביכולת התפקוד. האם האדם בריא פיזית אבל יכולת התפקוד שלו בעבודה או בלימודים צנחה באופן דרמטי וללא הסבר ברור? הציונים שלו גרועים, הוא מחסיר ימים בעבודה, ואי אפשר לסמוך עליו לגבי משימות שביצע בעבר בקלות?

6. שינויים דרמטיים בהרגלי אכילה. האם האדם שאהב לאכול פתאום בקושי טועם משהו, וטוען שהוא לא רעב אם מציעים לו להצטרף לארוחה? האם זה שהקפיד תמיד על תזונה נכונה פתאום צורך קלוריות ריקות בלי הכרה?

7. הזיות. סימפטום מפחיד שבדרך כלל כולם מבינים שהוא מאותת שמשהו לא בסדר, אבל בכל זאת אי אפשר לדלג עליו: אם מישהו ממשפחתכם מתחיל לראות ולשמוע דברים שאינם קיימים, הוא זקוק להתערבות רפואית ובדחיפות.

8. זעם קיצוני. האם אדם שלא היה מפורסם בפיוז קצר במיוחד מתחיל להפגין כעס נורא על כל צעד ושעל?

9. חשיבה מבולבלת. אף אחד מאיתנו לא נמצא תמיד בשיא כושרו הקוגניטיבי, אבל עם בן משפחה באופן עקבי מפגין חוסר יכולת להתרכז ולפתור בעיות ובלבול מנטאלי, יש צורך בבדיקת רופא.

10. מחלות פיזיות רבות ובלתי מוסברות. פעם כואב לו הגב, פעם הכתף, פעם הבטן. יום אחד הוא משלשל, ביום הבא יש לו מיגרנה. אם הרופאים לא מוצאים שום הסבר פיזי לריבוי התחלואים, צריך לבדוק האם יש הסבר נפשי. 

תגיות:בעיות נפשיותחרדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה