טורים נשיים

העצמה לנשמה לפרשת נשא: כשאדם מחייך לעצמו ברחוב

השקרים והשטות מרחיקים את האדם מעצמו ומבוראו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לעיתים נִרְאָה אדם הולך ברחוב שמח ומחייך לעצמו. אם לא מבצבצת דיבורית מאוזנו, או נלווה אליו חברו, ייראה בעינינו המחזה כתמוה ביותר. עשויים אנו לשער בדעתנו ש"מסכן זה" אינו בריא בנפשו. במציאות רוויית לחץ, מכאוב, סבל, מלחמות, כעסים ושאר מרעין בישין, לא מתקבלת בדעתנו האפשרות שיש מי שעוד ממשיך להאיר פנים.

התרגלנו לראות פרצופים כעוסים, עצובים, חתומים... עד שאומר האדם לעצמו שאם רוב בני האדם נלחמים, משתוללים, סובלים וממורמרים, אז איך אהיה שונה? ובכלל, על מה ולמה לי לחייך ולשמוח?

ר' נחמן מביא דוגמאות רבות לשיגעונות בני האדם. באחת ממעשיותיו מסופר על שני אנשים שרואים ששיגעון גדול עומד לרדת לעולם. כדי לא לשכוח שזהו שיגעון חולף, הם שמים לעצמם סימן על המצח. לא חולף זמן רב, והשניים מתחילים להתבלבל ולהסתבך בתוך הטירוף הפושט בכל פינה. הסימן שעל מצחם מזכיר להם לא לשכוח לתור אחר האמת.

במעשיה אחרת מתואר מקום בו ישנו שיגעון שגורם לבני אדם להטיח האשמות אלו באלו, ולריב עד כדי שפיכות דמים. אדם הניצב מרחוק לא יבין על מה המהומה, אך ברגע של חוסר תשומת לב עשוי הוא למצוא עצמו מתקרב ו"נדבק" בשיגעונם.

המוסר הגדול שעלינו לקחת מהדברים הוא ש"כוח המדמה" מבלבל את האדם ומציפו בשקרים ודמיונות, המרחיקים אותו מעצמו, מבוראו ומזולתו, וגורמים לו להיתפס לשיבושים גדולים. וכבר לימדונו חכמים ש"אין אדם עובר עבירה, אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות".

בעבר הייתה התורה הקדושה שגורה בפי כל, ולכן נראו אנשים מהלכים וממלמלים בשפתותיהם, מפלפלים באצבעותיהם ואף מחייכים לעצמם, בעיקר אם הבזיק בקדקודם הפתרון לעוד סוגיה סבוכה, שכן "אין שמחה כהתרת הספקות".

עם ירידת הדורות התהפכו היוצרות. השקר תפס את מקום האמת. מבטים אטומים ופיות קפוצים תפסו את מקומן של הפנים המוארות, של השפתיים הדובבות תהילים, פסוקים ומשניות.

בברכת הכוהנים מתברכים כל ישראל: "יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ, יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ, וִיחֻנֶּךָּ, יִשָּׂא ה'  פָּנָיו אֵלֶיךָ, וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם".

האדם קרוי אדם מלשון " אֶדַּמֶּה לְעֶלְיוֹן" (ישעיהו). ומביאים חז"ל: "מה הוא רחום אף אתה היה רחום. מה הוא חנון אף אתה היה חנון...". פה טמון הסוד שמזכיר לנו איך לרחוק מהשקר ולדבוק בא-ל עליון: מה אני מברך – אף אתה תברך. מה אני מאיר פני אליך – האר פניך לזולתך. מה אני נושא פני אליך – תעשה כל שביכולתך כדי לשאת חן וחסד בעיני אלו-קים ואדם. והתוצאה תהא: "וישם לך שלום". ואז ממילא לא יפסקו שפתיך מלשבח ולמלל דברי אלו-קים חיים.

חגית אמאייב הנה יועצת בכירה מטעם מחלקת שלום בית בהידברות. לפניות למחלקה - 073-222-1310 או במייל shimonb@htv.co.il

תגיות:פרשת נשאהעצמה לנשמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה