חינוך ילדים

5 נקודות על הכוח שלך כאמא להשפיע על ילדיך

את קוראת ושומעת הרבה על חינוך ילדים, ועדיין מרגישה מבולבלת ומתקשה ליישם. הפתרון נמצא בתוכך ממש

  • כ"ח אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרבה חומר כבר קראת על חינוך ילדים. גם הרצאות שמעת לרוב. עדין את מרגישה מבולבלת, ולא יודעת איך ליישם את מה שקראת ושמעת, ומפעם לפעם (ואולי יותר) את מרגישה שרגשות האשם אוכלים בך בכל פה, בעיקר אחרי שהתפרצת שוב.

ויש פתרון.

והפתרון – לא בשמים הוא, ולא מעבר לים. הוא נמצא בתוכנו ממש. איך זה? את שואלת. הנקודה המרכזית היא הידיעה שהכוח של הילד זה אנחנו, ההורים. קראי את 5 הנקודות הבאות, ותביני את הכוח שיש לך כאימא.

1. הילד לא יודע לדבר? "את פתח לו". קשה לילד לבטא את התסכול שלו במילים, והוא מראה לך את תסכולו בשפה שהוא מכיר מאז ינקותו: בכי, צעקות ושימוש בידיו ורגליו.

לדוגמא: הילד מבקש סוכריה, ואת מסרבת לו. והנה מתחיל הסיפור – הוא נשכב על הרצפה, בוכה ורוקע ברגלים.   מה בעצם הילד רוצה להגיד לך? אנחנו, ההורים, נלמד אותו לבטא תסכול במילים, בצורה מכובדת.

2. הילד מתחצף? אימהות בקבוצה מספרות שהילד אומר להם: "אני לא אוהב אותך!". והשאלה הנשאלת היא כמובן: "מה עושים עם גילויי חוצפה של ילדים?". האם כל אמירה שלא מוצאת חן בעינינו מעידה על חוצפה מצד הילד? ואולי יש מקום לבדוק על מה הילד, בעצם, מתלונן? מה כואב לו, שהוא אומר לך מילים פוגעניות אלו?

3. "אז מה, לאפשר לילד הכל?", או במילים אחרות: אם אני, כאימא, נותנת תוקף לרגשות שליליים שהילד מרגיש,  הוא עלול לגדול לפרא אדם? לא ולא. נלמד להציב גבולות נכונים. נלמד לעשות את ההפרדה בין קבלת הילד על רגשותיו השליליים לבין הצבת גבולות.

4. אחד הילדים הוא "הכבשה השחורה בבית". הכי קשה לך להתמודד אתו? מה הילד מעורר בך? עם מה בדיוק קשה לך כשאת מתנהלת מולו? הילד הזה כאילו שם לך מראה. ומה שמשתקף במראה זו את, האימא. מה קשה לך בהשתקפות הזאת? נבדוק ונשחרר את המצוקה שלנו. ומה יקרה אז? ברוב המקרים הקושי עם הילד יתפוגג כלא היה. קבלה של הילד עוברת דרך הקבלה של עצמנו!

5. מרגישה את עצמך רודפת את הילד (ונרדפת על ידו) במעגל אינסופי? סביר להניח שיותר מפעם אחת. זה מעצבן וזה מרגיז. אבל התגובות האוטומטיות האלו לא מקדמות את העניין הכואב. את, כאמו, מוטלת עליך האחריות להתגבר על שלל הרגשות השליליות שאת מרגישה ולבדוק עניינית מה קורה לילד ובמה אפשר לעזור לו. את המובילה, את המנהיגה בבית, לא הילד. את, אימא, תובילי את הילד בדרך לשינוי.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות הורים ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד, saralangzam@gmail.com

תגיות:חינוך ילדיםילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה