כתבות מגזין

הוא נרצח בלינץ' לפני 100 שנים על פשע שלא ביצע – מי מנסה להכפיש את זכרו היום?

ליאו פרנק היה קורבן של עלילת דם מודרנית, שנרצח בלינץ' בשנת 1915. למה מנסים ארגונים ניו נאצים אמריקאים להצדיק רטרואקטיבית את המעשה?

  • כ"ח אייר התשע"ז
ליאו פרנק (באדיבות הליגה נגד השמצה)ליאו פרנק (באדיבות הליגה נגד השמצה)
אא

חשבתם שעלילות דם הן חלק רק מההיסטוריה של אמריקה? מסתבר שמעולם לא שמעתם על ליאו פרנק, היהודי שנרצח ב-1915 בלינץ' בגלל פשע שלא ביצע.

מרי פגאן היתה ילדה בת 13 שנמצאה מתה במרתף בית חרושת באטלנטה בשנת 1913. פרנק היה המפקח על המפעל, ובן למשפחה יהודית ידועה בעיר. פרנק הועמד לדין והורשע ב-1915 ברצח של פגאן.

כל העדויות הצביעו על כך שמי שביצע את הרצח היה עובד במפעל, שחור בשם ג'ים קולני. אבל התביעה בחרה להתעלם מההוכחות בשטח, והפכה את קולני לעד הראשי במשפט נגד פרנק. חבר המושבעים קנה את סיפוריו הצבעוניים, והרשיע את פרנק, שנתפס כ'תעשיין' וממילא אויב אנשי הצווארון הכחול.

רק לאחר מעשה הורשע קולי בשותפות ברצח, והוא בילה את רוב חייו כשהוא יוצא ונכנס מבתי סוהר. אבל זה היה מאוחר מידי עבור פרנק. אחרי פסק הדין שהרשיע אותו ברצח וגזר עליו עונש מוות, מושל ג'ורג'יה דאז הקל בעונשו בגלל היעדר הוכחות. במבצע מתוכנן היטב מראש, פרצה קבוצת תושבים לבית הסוהר, חטפה משם את פרנק, והרגה אותו בלינץ' אכזרי. התובעים המקומיים הבטיחו האחראים לפשע יוענשו, אבל למעשה אף אחד מהם לא הועמד אפילו לדין. כולם באטלנטה ידעו מי ביצע את הלינץ' בפרנק, ובכל זאת האזרחים הללו המשיכו להיות חברים מכובדים – ואהודים – בקהילה. זמן קצר אחרי הרצח, כמה מהם, יחד עם אוהדים נלהבים, קיימו טקס הקמה-מחדש של סניף ה'קו-קלוקס-קלאן' המקומי.

יותר ממאה שנים אחרי הלינץ', מאה שנים בהן הקונצנזוס של כל ההיסטוריונים היה שליאו פרנק היה קורבן חף מפשע לאנטישמיות בדרום האמריקאי, ה'וושינגטון פוסט' מדווח כי יש גורמים אמריקאים – ליתר דיוק, גורמים ניאו-נאציים אמריקאים – שעושים כמיטב יכולתם לשכתב את ההיסטוריה, להרשיע את פרנק, ולהצדיק את הלינץ' שנעשה בו.

"המקרה של ליאו פרנק מעניין מהבחינה הזו שאף פעם לא תפגוש ניאו נאצי שלא מכיר אותו", אומרת היידי בייריש, מנהלת פרויקט המודיעין של ה-SPLC, ארגון אמריקאי הלוחם בגזענות בדרום.

אתרים ניו נאציים שלמים הוקמו כדי להצדיק את הרצח של פרנק. אלפי מסמכים מקוריים מהמשפט הועלו לאתרים האלה, לצד פרשנות כוזבת ומטעה של העובדות. רצח של נערות בנות 13, מסבירים האתרים האלה, הוא פשוט משהו שיהודים עושים. את תגובות הקהילה היהודית האמריקאית למשפט, כמו הקמת 'הליגה נגד השמצה', מגדירים הניאו נאצים הללו בתור: 'התגובה היהודית לאשמתו של ליאו פרנק'.

מלבד הדים ברורים לעלילת הדם הנושנה, אותם ניאו נאצים רואים במקרה של ליאו פרנק הוכחה לשליטה היהודית על התקשורת – שכן עיתונים מהוגנים מאותו הזמן סיקרו את המשפט באופן מקצועי,  כלומר, ביקרו בגלוי את האופן בו אשמתו של פרנק נקבעה ללא כל בסיס עובדתי.

בימים שבהם התנועה הניאו נאצית באמריקה (ידועה גם בשם אלט-רייט) מתחזקת יותר מתמיד, העיסוק ב'אשמתו' של פרנק הופך גם הוא אובססיבי מתמיד. "אלה חדשות ישנות, ובכל זאת הן מזוייפות", מסכם הוושינגטון פוסט.

תגיות:לינץ'ליאו פרנקעלילת דם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה