דמויות ביהדות

412 שנה לפטירתו: קבלו 10 ציטוטים מפתיעים מתורתו של המהר"ל מפראג

השבוע ימלאו 412 שנה לפטירתו של המהר"ל מפראג, מגדולי ישראל ומנהיגה הרוחני של קהילת פראג. 10 ציטוטים נפלאים מספריו העמוקים

אא

 המהר"ל, רבי יהודה ליווא בן בצלאל (נולד בסביבות 1512, ה'רע"ב – ספטמבר 1609, י"ח באלול ה'שס"ט), המוכר בכינויו מהר"ל (מורנו הגדול רבי ליווא) מפראג היה רב, פוסק הלכה, מקובל והוגה דעות, מגדולי ישראל הבולטים בתחילת העת החדשה. בחלוקת התקופות המקובלת בספרות הרבנית, המהר"ל משתייך לתחילת תקופת האחרונים.

המהר"ל כתב עשרות ספרים, הנחשבים לבסיס שמקנה הסתכלות תורנית נכונה על עולם התורה וקניית אמונה. ספרו 'נתיבות עולם', פותח צוהר להבנת מידות נפש האדם.

לקראת יום ההילולא ה-412 שחל השבוע, אור לי"ח אלול, קבלו 10 ציטוטים אקראיים מתוך ספריו העמוקים והמיוחדים:

1. אין דבר בעולם זולת בורא עולם: המהר"ל סבר שלא רק שמקורה של כל הבריאה הוא באלוקות, אלא אין דבר בעולם זולת האלוקות. ('נתיבות עולם', א', נתיב האמת, פרק ב') רעיון זה הופיע מאוחר יותר במשנת החסידות במונח "אין עוד מלבדו", וכי יש לעולם סדר ותוכנית אלוקית, ושום דבר במציאות אינו קורה במקרה. ('דרך חיים' ג', יד)

2. העולם הזה נברא לכבוד הבורא: בניגוד לתפיסות שמבטלות את העולם הזה, מתייחסות אליו כ"עלמא דשקרא" (עולם השקר) ומבקשות להפריש את האדם מהעולם, הוא טען שתפיסה זו אין בה כבוד שמים, ואף בנוגע לארבע המלכויות ששלטו בעולם הוא כותב "כי מאחר שברא השם יתברך הכל, בוודאי נברא הכל לכבודו" ('נר מצוה', עמ' ח'), ולכן "מי שיש עליו רוח הקדש אין מחשיב העולם כל כך בשפלות" ('אור חדש' עמ' נ"ה).

3. השחוק והשמחה - חיוביים לחלוטין: בניגוד לתפיסות שמעודדות דכדוך, עצבות ופחד, סבר כי "השחוק והשמחה מצד עצמו טוב - שהוא מורה על השלימות" ('באר הגולה', הבאר הרביעי).

4. דואג מאסונות? היששמר ממידה זו: בדומה לכך, כתב המהר"ל כי "הדאגה מפורעניות היא מדה מגונה, שהאדם צריך להימלט ממנה" ('דרך חיים' א', ו').

5. הכסף נותן לאדם חוזק וקיום: יחסו של המהר"ל  לעולם הזה בא לידי ביטוי בעידוד של מלאכה "כי הוא דבר גדול שתולה בו עיקר גדול...ואל יחשוב כי המלאכה אינה כבודו, אדרבא המלאכה נותנת לאדם כבוד" ('דרך חיים' א', י'), וכך גם הסביר כי הממון נותן חוזק וקיום לאדם, ולכן שכלו נמשך אחריו ('נתיבות עולם ב', נתיב אהבת השם פרק א').

6. אין לסור מדבריהם הקדושים של חז"ל: המהר"ל הכתיר את דברי חז"ל כ"דברי חכמה עמוקים שלא נאמרו באומד וסברא",  ואף באחד הפעמים הוא שאל "כי איך אפשר לחמורים כמונו, לעמוד בסוד קדושים?" ('נצח ישראל' פרק ז'), הוא התריע לא לסור מדבריהם של חז"ל. ('גור אריה' שמות יב)

7. היופי בעולם - רוחני ואלוקי: המהר"ל ציין כי היופי הקיים בעולם הוא רוחני. "והפאר והיופי דבר זה הוא מצד עניין אלוקי שיש בנבראים, שאין היופי מתייחס אל הגשמי כלל". ('נצח ישראל ז')

8. חומות ירושלים ייבנו בעתיד משוהם וישפה: על פי גישה זו, מסביר המהר"ל כי הכהן הגדול שנכנס לקודש הקודשים מתואר בתלמוד כבעל יופי עילאי, ולכן לתפיסתו לעתיד לבוא חומות ושערי ירושלים - העיר הקדושה, ייבנו כפשוטו מאבנים יקרות כמו שוהם וישפה. ('נצח ישראל' נ"א)

9. חובה לחנך את הנער לפי טבעו ויכולתו: משנתו החינוכית של המהר"ל היתה כי יש ללכת מן הקל אל הכבד. המהר"ל טען בנחרצות כנגד חוסר השיטתיות וחוסר רכישת היסודות בחינוך. לדעתו סדרי החינוך צריכים ללכת מהקל אל הכבד, ומהפשוט אל המסובך, על פי הכלל "לתת לנער משא, כאשר יוכל שאת, לפי טבעו." ('גור אריה' דברים ו' ז').

10. תפילה מרגשת לבניין הבית במהרה: תפילה מיוחדת חיבר המהר"ל לקץ הגלות:

"ועתה ה' אלוקינו, אבינו אתה, ושמך הגדול נקרא על בניך, למה יתחלל שמך הקדוש והנורא על ידי בניך לאמר, אם "בני קל חי" אתם, למה מעלים עיניו ממכם כל הימים, וכצאן לטבח יובל, ניתנו בידי זרים. אם אבותינו ואנחנו חטאנו לך, הלא בידך אנחנו להעבירנו, ומה לנו בעולמך להתחלל שם קדשך על ידי בניך. לכן בקשתנו מלפני כיסא כבודך, שאל תתן אותנו בידי זרים, ולהיות למשל ולשנינה בין כל העמים, וחוס עלינו והוציאנו מידי זרים". ('נצח ישראל' פרק מט)

תגיות:המהר"ל מפראגנתיבות עולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה