כתבות מגזין

"בזכות האנטישמיות בצרפת, לפחות הילדים שלנו זוכים לחינוך יהודי טוב יותר"

דיווח מיוחד של הג'רוזלם פוסט מגלה: בתי הספר הציבורים בצרפת התרוקנו מיהודים

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

במשך עשרות שנים, יהודים לא דתיים רבים בצרפת נהגו לשלוח את ילדיהם לבתי הספר הציבוריים, שנהנו ממוניטין טוב ורב-תרבותי. אבל לא עוד. בדיווח מיוחד של הג'רוזלם פוסט אתמול, תואר מצב חדש: גם הורים שלמדו בעצמם במערכת החינוך הציבורית הצרפתית, בוחרים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר יהודים.

סטפן טיאר, שסיים תיכון בפריז לפני 25 שנים, אומר שיש לו זיכרונות טובים מהתקופה הזו, אבל את בנו וביתו הוא שלח למוסדות יהודים, למרות שכר הלימוד הגבוה. "לשלוח ילד יהודי לבית ספר ציבורי היה נורמלי כשהייתי ילד", אומר טיאר. "אבל היום – תשכחו מזה. זה פשוט בלתי אפשרי. הבריונות האנטישמית כלפי התלמידים היהודים תהיה פשוט מידי מזיקה לכל ילד יהודי שיירשם לבית ספר ציבורי".

הנתונים הרשמיים מוכיחים כי בעוד לפני 30 שנה רוב יהודי צרפת שלחו את ילדיהם לבתי ספר ציבוריים, היום רק שליש מיהודי צרפת עושים זאת. השאר הולכים לבתי ספר יהודים או לבתי ספר פרטיים אחרים, כך אומר פרנסיס קאליפט, הנשיא החדש של הקרי"ף, ארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת. "השינוי היה דרמטי במיוחד באזור פריז, שבה מתגוררים כ-350,000 יהודים, שהם 65% מכלל יהודי צרפת", אומרת קאליפט. "באזור פריז, פשוט אי אפשר למצוא כבר תלמידים יהודים בבתי ספר צרפתיים". היא מייחסת את התופעה הזו לאווירה עוינת של עלבונות והתקפות נגד יהודים בבתי ספר ציבוריים, מחד, ולפריחתם של מוסדות חינוכיים יהודים, מאידך.

תחילת העליה במספר בהתקפות השונות נגד יהודי צרפת מתוארכת לשנת 2000. בבתי הספר הציבוריים, כמו בשאר המקומות, העומדים מאחורי ההתקפות הם לרוב מוסלמים. בעוד שהמתקפה הזכורה ביותר כנגד תלמידים יהודים בצרפת היא הפיגוע בטולוז, בא נרצחו מורה ושני ילדיו וכן ביתו של מנהל בית הספר, הרי שמאז דווקא בתי ספר יהודיים נתפסים על ידי הורים כבטוחים יותר: ממשלת צרפת מאבטחת את כל בתי הספר היהודיים, רובם על ידי חיילים חמושים ברובים אוטומטיים.

הג'רוזלם פוסט מוסיף ומדווח כי סיטואציה דומה לזו שבצרפת מתפתחת בשנים האחרונות גם בבלגיה הסמוכה, אף היא בית לקהילה מוסלמית גדולה שממנה יצאו לא מעט פעילי טרור. "תקריות אנטישמיות בבתי הספר הולכות והופכות את בתי הספר הציבוריים של בלגיה לאזורים נקיים מיהודים", אומרת הליגה הבלגית נגד אנטישמיות. גורמים יהודים בבלגיה אף מאשימים את מערכת החינוך הבלגית בגילוי סובלנות יתר לאנטישמיות בין כותלי בית הספר, במיוחד בהשוואה לצרפת.

סטפן טיאר, עם זאת, הוא אחד מההורים היהודים בצרפת שרואה גם צד חיובי בהתפתחויות שמנעו ממנו לשלוח את ילדיו לחינוך ציבורי. "זה שהורים כמוני למעשה לא יכולים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר ציבוריים – זה דבר טרגי", הוא אומר. "ההיבט החיובי היחיד שאני יכול לראות הוא הוא ששנאה אנטישמית מניעה אותה לספוג את העלות הפיננסית של בית ספר יהודי ולגדל דור עם הרבה יותר ידע יהודי ממה שיש לדור שלנו".

תגיות:צרפת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה