פרשת עקב

פרשת עקב: סלמונלה? יש עוד דברים מזיקים שיכולים להימצא באוכל שלכם

סדרת הגילויים על ממצאים מדאיגים במוצריהן של חברות מכובדות צריכה לעורר אותנו: כפי שאי אפשר לסמוך על ביקורת איכות פנימית של המפעלים, כך אי אפשר לסמוך עליהם בענייני כשרות, בהיעדר משגיח חיצוני

אא

בהלת הסלמונלה ושאר החיידקים שתפסה את העם היושב בציון וגם את לקוחות היצוא של חברות מזון, מעוררת הרהורים מעניינים.

לא ברור האם הגילויים הרודפים זה אחר זה, כשחברות נוספות מפרסמות על ממצאים שנמצאו 'במקרה' במוצריהן בהם אנו נותנים אמון - הם תוצאה של חשש מפני חשיפה של גורמי בריאות או צרכנות, ושמא ננסה לדון לכף זכות שהמודעות של חברות המזון פשוט עלתה. כך או כך, מסתבר שאנו נותנים אימון בעצם העובדה שמותגים מכובדים לא ירשו לעצמם לסכן את שמם הטוב.

להוותנו, מתבררות כמה עובדות מפתיעות. חברות ענק שגם מייצאות לחו"ל רוכשות מוצר גולמי מיצרן ערבי שאיננו חושש להמשיך לשווק את המוצר הפגום שבידיו גם לאחר שעבר זמן ניכר מהידיעה שיש בו חיידקים העלולים לגרום נזק (ואגב, לאנשים בעלי רגישות או בעלי מערכת חיסונית פגועה או מוחלשת – זה עלול להיות נזק מסוכן). בואו נניח שהחברות הרוכשות את המוצר מאותו מפעל "נסיכי" מניחות את אותה הנחה שהיצרן לא ירצה להפסיד לעצמו לקוחות ענק, והנה בכל זאת שרשרת ההנחות מתבררת כמוטעית.

פיקוח יעיל זו משימה לא פשוטה הכרוכה בתקנים של אלפי פקחים בכל שרשרת המזון בארץ וזאת רק לשם פיקוח מזדמן. וכל זה אינו אלא משל...

והנמשל...

כמה מסקנות מעניינות צריך להסיק כל אזרח המעוניין לשמור על כשרות בסיסית במזון אותו הוא מכניס לפיו ולפיות ילדיו.

ההנחה שמפעל מכובד לא יכניס מוצרים שאינם תואמים את הרכיבים עליהם הוא מצהיר, לא יכניס תחליפים או 'משפרים' כאשר אינם עומדים ברף הכשרות – מטעמי אמינות והגינות, אינה עומדת במבחן. לא זו בלבד, גם ההנחה שהשמירה על ה'מותג' הינה הפיקוח הטוב ביותר מתבררת כבלתי נכונה.

ככל שמתרבות הפרשיות הללו (ולמי שלא זוכר, תלמה – יונילוור, טחינת הנסיך - סלטי שמיר, מעדני מיקי 1 מעדני מיקי 2 ועוד היד נטויה – וסליחה אם שכחתי מישהו...)  מתערערת ההנחה שהיינו רוצים להאמין בה שהיה זה רק מקרה... ובנוסף מגלה לנו שר הבריאות שלחברות ענק בעלות תקן גבוה אין אפילו חובת דיווח על תקלה...

ובכן האמצעי היחיד למנוע מצבים כאלו הוא פיקוח של 'משגיח' (סליחה, 'מפקח'...). משרד הבריאות או משרד הכלכלה צריך להקצות אלפי תקנים כדי לעקוב בביקורות פתע אחרי כל מפעל, ובמפעלים בסדר גודל ענק יש להקצות כמה תקנים קבועים. כמובן לא יעלה על הדעת שמפקח יהיה עובד המפעל, בהכרח הוא יהיה עובד משרד הבריאות או עובד מעבדה חיצונית שלא יקבל את משכורתו מהמפעל. כל זה כמובן ייקר את העלויות, התוצאה תיפול על הצרכן, אבל מי רוצה לאכול סלמונלה וליסטריה מונוציטוגנס?

הכשר מעולה

ובכן הנמשל ברור מאד. מערכת כשרות איכותית בנויה על פיקוח מתמיד, על מידע מקצועי ועל ביקורי פתע.

והנה דוגמה מתוך סרטון שהוקרן בהרצאה על נושא כשרות. במלון יוקרתי נוכח המשגיח בבדיקת המקרר כי ישנם בלוקים של חמאה במקרר, הם היו בכשרות מעולה. אולם שימת לב של המשגיח לעובדה שבמלון לא מוגשים בארוחת בוקר פלחי חמאה אלא מארזים אישיים קטנים עוררה את חשדו. במעקב נוסף הוא נוכח שאחרי ארוחת בוקר הכמות נשארה שלמה אולם לאחר ארוחת הצהרים נגרעה כמות הבלוקים. במצלמות ניתן היה להיווכח כי השף המעוניין בשיפור טעמו של אחד הרטבים נכנס למטבח בהחבא, שולף בלוק או שנים של חמאה זורק את העטיפה ומכניס את החמאה לכיס החלוק שלו, כשלאחר מכן הוא מוסיף אותה לתבשיל הרוטב הבשרי...

למנוע מקרים כאלו יש צורך בהשגחה מעולה ומקצועית, לא מספיק שהרב הנותן את ההכשר יהיה אדם מכובד ומרשים. יש צורך במערכת מקצועית הן מבחינת הידע הן מבחינת הפיקוח, כל זה עולה כסף ואגרת כשרות קבועה או אגרה לפי מוצר הן הכרח לשמירה על כשרות ברמה מקצועית. בכל מוצר פשוט ישנם עשרות ולפעמים מאות מרכיבים שאי אפשר לסמוך על הסימון שלהם, ומערכת מעבדות מקצועית בודקת מפעם לפעם את המוצרים. כל זה והרבה סייעתא דשמיא ואיכפתיות יוצרים מה שנקרא 'הכשר' טוב.

האנשים האוהבים להתלונן על עלויות של מוצרים בהכשר איכותי מוזמנים לחשוב מחדש על הנושא, להפסיק לסמוך על מותגים של מפעלים ומלונות ולחשוב פעמיים לפני שהם מאשימים גורמי כשרות אמינים בניצול הציבור.

ולפרשת השבוע...

 הפרשה מתחילה 'והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה' ורש"י מביא את דברי חז"ל שהשימוש במילה 'עקב' מרמז על הצורך לשים לב ל'מצוות שאדם דש בעקביו'. לכל אחד יש מצוות אחרות שאותן הוא 'דש בעקביו' דהיינו מתייחסת אליהן כ'זוטות' ולא מקדיש להם שימת לב. גם בנושא הכשרות, יש את נושאי הכשרות העיקריים - שלא יהיה חלילה חשש נבלות וטרפות, בשר וחלב וכדו' - ויש חששות 'קטנים' כביכול.

לא אחת גם שומרי כשרות לא מקדישים שימת לב מספקת לנושא חרקים במזון, למשל. יצורים מקרוסקופיים אלו שבקושי נראים עלולים להכשיל את האדם בכמה וכמה איסורים בכל טעימה.

ושוב מהאקטואליה, אם חיידקים בלתי נראים יכולים לחולל מחלות ולעורר מהומות – הבה נבין שישנם גם זיהומים רוחניים העלולים לפקוד את משפחתנו בהעדר מודעות והקפדה על בדיקת המזון וקניית ירקות עלים שהינם בחזקת נקיים מחרקים – גם אם הם עולים מעט יותר...

 

מעובד מדברי הרב מנחם יעקובזון, ראש ישיבת 'מאור יצחק' במושב חמד

הטור מתפרסם לעילוי נשמת מנחם ורחל שרעבי ע"ה.

 

תגיות:פרשת עקבכשרותסלמונלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה