חדשות בעולם

האם בריטניה תעזוב האיחוד האירופאי? כל מה שרציתם לדעת על משאל העם הבריטי שמתקיים היום

למה רוצים הבריטים לעזוב את האיחוד האירופאי? מי תומך בעזיבה ומי בהישארות? מה מנבאים הסקרים, ואיך יראה היום שאחרי אם מצדדי העזיבה ינצחו היום?

אא
1. על מה מצביעים הבריטים? משאל העם שבו מצביעים תושבי בריטניה היום מציג שאלה פשוטה: 'האם בריטניה צריכה להישאר באיחוד האירופאי או לעזוב את האיחוד האירופאי?' המצביעים צריכים לסמן איקס ליד אחת משתי תשובות: 'להישאר' או: 'לעזוב'.
 
2. למה בכלל הוחלט על משאל העם? מאז המשבר הכלכלי של 2008 גבר חוסר הנחת בבריטניה מתפקודו של האיחוד האירופאי. השכבות הסוציו-אקונומיות הנמוכות מרגישות כי גלי ההגירה בחסות האיחוד גוזלים מהם מקומות עבודה. אחרים מודאגים מהפרת הריבונות הבריטית על ידי גוף בירוקרטי ולא דמוקרטי במיוחד כמו האיחוד. כתוצאה מכך, ב-2013 הבטיח ראש הממשלה מטעם מפלגת השמרנים, דיוויד קמרון, כי אם ייבחר שוב יערוך משאל עם לגבי הישארות או עזיבה של האיחוד. הוא נבחר שוב בשנה שעברה, ובהתאם לכך – נקבע תאריך למשאל העם.
 
3. מי תומך בהישארות באיחוד? ראש ממשלת בריטניה, ראש האופוזיציה, ראשי ממשלה בריטיים לשעבר, כל ראשי המדינות באירופה, נשיאי ארה"ב בהווה ובעבר, מפקדי נאט"ו בהווה ובעבר, וכמעט כל הכלכלנים בעולם, כולל יו"ר קרן המטבע הבינלאומית. בריטניה היא הכלכלה החמישית בגודלה בעולם, וכך גורמים בריטיים ובינלאומיים רבים מודאגים מההשפעה על כלכלת העולם אם תפרוש בריטניה מהאיחוד האירופאי. ההנחה המקובלת היא שפרישה כזו תגרום למשבר כלכלי בממלכה המאוחדת, שישפיע על שווקי העולם כולו. מעבר להיבט הכלכלי, ארה"ב מעוניינת שבריטניה תישאר באיחוד האירופאי, שכן ההשפעה האמריקאית על המתחולל באיחוד מושגת בעיקר בגלל מערכת היחסים הקרובה בין ארה"ב ובריטניה.
 
4. מי תומך בעזיבת האיחוד? פוליטיקאים משתי המפלגות הבריטיות העיקריות, השמרנים והלייבור, הפנו גב לעמדה המפלגתית הרשמית והביעו תמיכה בעזיבת האיחוד. תמיכה כזו הביעו גם מפלגות ותנועות פופוליסטיות כמו UKIP שמנהלת קמפיין הפחדות על כך שהישארות שבאיחוד האירופאי תגרום לכך בריטניה תוצף בטרוריסטים. מהצד הימני של המפה, התמיכה בעזיבת האיחוד היא בעיקר בגלל התנגדות להגירה ולפגיעה בריבונות בריטניה. מהצד השמאלי, ההתנגדות נובעת מסבל השכבות החלשות שנאלצות להתמודד מול מהגרים על עבודות שכר-מינימום וסובלות יותר מכל מהעומס שנוצר על שוק הדיור והשירותים הציבוריים כתוצאה מההגירה הרבה בשנים האחרונות.
 
5. מה מנבאים הסקרים לגבי תוצאות משאל העם?הסקרים היו צמודים מאד בשבועות האחרונים, כשמידי פעם צד אחד פותח פער קטן על הצד השני. הסקרים האחרונים לפני פתיחת הקלפיות העניקו 51% לצד המצדד בהישארות באיחוד האירופאי, מה שגרם לשער הפאונד לעלות במהירות.
 
6. מה יקרה ביום שאחרי אם משאל העם יכריע בעד עזיבת האיחוד האירופאי?מלבד מכה מיידית לכלכלה הבריטית, בריטניה תהיה תלויה בחסדי האיחוד האירופאי אותו היא עוזבת. האיחוד האירופאי הוא השוק מספר 1 של המסחר הבריטי, והסכם חדש יצטרך להיכתב כדי לסכם את תנאי הסחר ושיתוף הפעולה בין כלכלת בריטניה וכלכלת האיחוד האירופאי. עם זאת, בריטניה לא תיטול חלק בדיונים הפנימיים של חברות האיחוד, שישמרו לעצמן את הזכות להכתיב את תנאי מערכת היחסים עם הבריטים מכאן והלאה. בשל מסלול המכשולים הצפוי לעמוד בפני בריטניה, ההערכה הרווחת היא שממשלתו של דיוויד קמרון לא תחזיק מעמד, והוא ייאלץ לעזוב את תפקידו בהקדם.
תגיות:בריטניההאיחוד האירופימשאל העם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה