כתבות מגזין

למה רצה הרב שך דווקא את 'החלות של יחזקאל'?

הרב יחזקאל אסחייק, שהיה משמשו בקודש של הגאון הרב שך זצ"ל, הוא חלוץ הכותבים על בריאות ותזונה בציבור חרדי. בריאיון מיוחד הוא מספר על מקורות הידע שלו, על המאבק נגד עישון ותזונה לא בריאה בציבור החרדי, ועל התגובות שהוא ממשיך לקבל מאנשים שחייהם השתנו בגלל ספריו

אא

באותה שבת, הובאו לפני הגאון הרב שך זצ"ל שתי חלות לבנות וריחניות עבור 'לחם משנה'. הגאון סקר את החלות, וארשת אי שביעות רצון התפשטה על פניו. "איפה החלות של יחזקאל?" שאל. 'החלות של יחזקאל' היו שם הקוד לחלות מקמח מלא, אותן הקפיד לרכוש עבורו משמשו בקודש, הרב יחזקאל אסחייק. משגילה הרב שך מפי משמשו שהרפואה רואה בקמח מלא דבר בריא יותר – הקפיד להעדיף את הקמח המלא, כדי לקיים כראוי מצוות 'ונשמרתם'. 

מהיכן היתה למשמש ההבנה בתזונה בריאה? הרב יחזקאל אסחייק, חלוץ הכותבים על תזונה ובריאות בציבור החרדי, נותן קרדיט לבית הוריו על הידע שלו בתחום. הרבה לפני שהנושא היה פופולרי, הוא אומר, אביו התעניין בקשר בין תזונה ורפואה מונעת. "אמא שלי מספרת שאחרי החתונה הוא העביר גם לה את הכללים שאסף על אכילה נכונה ותזונה. מגיל אפס הם הכניסו לנו את זה לראש: לאכול בריא, ללעוס כמו שצריך, להימנע מממתקים. אמא שלי פתחה גם היא עניין בנושא, קראה ספרות רבה על תזונה ויישמה את מה שלמדה".

עם השנים, הרב אסחייק, שהיה כאמור משמשו של הגאון הרב שך זצ"ל, הכיר מקרוב רופאים מפורסמים כחלק מהליווי שהעניק לרב. "כשמגיעים לגבורות צריך, מטבע הדברים, קשר עם רופאים. כך הכרתי את פרופסור צבי בנק ז"ל מנהל מחלקה פנימית בבית החולים תל השומר שהיה אדם נפלא ומסור מאוד לרב, הכרתי גם את הפרופסור עמרם אבוחצירא, זכרונו לברכה, איש עניו ואצילי שהיה לו ידע עצום והרבה לדבר על רפואה מונעת  ותזונה ראויה".

לצד התזונה, הרב אסחייק התעניין בנזקי העישון. "כמובן, חלק מהחינוך שלנו לשמור על הבריאות, היה להתרחק מהעישון. אבא שלי נהג לגזור מהעיתון כתבות נגד עישון ולשמור אותן. אבל אף פעם לא חשבתי לעשות עם זה משהו".

 הרב יחזקאל אסחייק הרב יחזקאל אסחייק

ביום בהיר אחד של שנת תש"ס, הרב אסחייק ראה בעיתון "המודיע" כי שר הבריאות דאז הרב בניזרי הקים ועדה ציבורית למניעת עישון, שתתכנס ותשמע עדויות ממומחים. "התקשרתי ושאלתי אם אפשר להיות נוכח בישיבות הועדה. אמרו לי: 'בבקשה'. הגעתי לישיבה הראשונה, וחזרתי לכל שלושים הישיבות. הרבה אנשים מסרו שם עדויות מאלפות. ,לאחר הישיבה השניה ביקשתי  מעורך דין עמוס האוזנר, פעיל ידוע נגד עישון, לבוא איתי לרב וואזנר זצ"ל. נכנסנו, והתחלנו לדבר על נושא העישון. הרב וואזנר ראה שיש לי ביד דף עם נקודות שסיכמתי וביקש אותו. הוא הסתכל על הדף ואמר: 'בסדר, אני אענה לכם תשובה'. אחרי שבוע קיבלתי ממנו את פסק ההלכה המפורסם נגד עישון, עם סעיפים שמפרטים כמה זה חמור. הלכתי עם הפסק הזה למרן הרב אלישיב זצ"ל, שכתב גם הוא נוסח וחתם, ושלח אותי לרבנים נוספים לקבל את חתימתם. עם הפסקים האלה ביד, הלכתי והדפסתי את המודעה המפורסמת של 'גדולי ישראל נגד העישון'. המודעות הללו פורסמו במאות אלפי עותקים בכל היישובים החרדים בארץ. הכנסתי מודעות גם בעיתונות החרדית יתד נאמן' ו'המודיע' והתראיינתי רבות בעיתונות".

פסקי ההלכה שפורסמו ביזמת הרב אסחייק יצרו רעש גדול בציבור החרדי. עד אז, למרות ידע מעורפל על נזקי העישון, הוא היה מקובל מאד בקרב בני הישיבות.  לראשונה, הוצגה בפני הציבור לא רק אזהרה אלא הלכה פסוקה: אסור לעשן.

בעקבות המודעות, הרב אסחייק הוציא גם ספר בשם 'חיים ללא עישון', שנמכר כבר בשנים הראשונות בעשרים אלף עותקים. "בספר יש 13 פרקים. רק אחד מהם הוא על נזקי העישון לבריאות. כל השאר מדבר על הצד התורני שבגללו אין לעשן. התייחסות ההלכה לעישון. דעת גדולי ישראל. קושיות ותירוצים. העובדה שמעשן עובר על עונג שבת, מזיק למשפחה, עובר על מצוות כיבוד הורים. פגיעה בדורות הבאים". יהודים שומרי מצוות, הוא אומר, צריכים להבין את מלוא חומרת האיסורים הכרוכים בעישון. "למשל, שמעתי מהרבה נשים שהריח של העישון מאד מפריע להן, אבל הבעל ממשיך בשלו. בספר אני מביא את דברי רבי משה קורדוברו, עד כמה חמור עונשו של מי שמצער את אשתו". פעילות ההסברה הנרחבת, הוא אומר, עשתה את שלה. "עשיתי מספר סקרים ובסקר האחרון שהיה לאחר שנתיים וחצי של פעילות נוכחתי לדעת הייתה ירידה של שליש במספר המעשנים בציבור החרדי". המטרה הסופית, הוא אומר, היא שחרדים מעשנים יהיו בגדר תופעה לא קיימת. "כמו שנשים בציבור החרדי לא מעשנות, כך צריך להיות גם עם הגברים".

כמה שנים לאחר מכן, הרב אסחייק מצא עצמו כותב לא רק על עישון אלא גם על תזונה נכונה. "בדיוק חזרתי מארצות הברית. בדרך לשדה התעופה, הנהג ביקש ממני כללים לבריאות, אז הדרכתי אותו כמיטב יכולתי. כשעליתי למטוס ורציתי להישאר ער כדי לא להירדם לפני תפילת מנחה, הקלדתי את הדברים שדיברתי איתו. הקובץ הזה נשכח לזמן מה במחשב, עד ההכנות לחתונת ביתי בשנת תשס"ג. נהגתי לחלק ברכון כמזכרת בכל חתונה של ילד, והפעם אמרתי לעצמי שברכונים כבר יש לכולם. הלכתי לידידי הרב שטוב, סופר 'המודיע', ואמרתי לו שאני רוצה לחלק בחתונה, בתור מזכרת, חוברת על שמירת הבריאות. הוא שכתב את הדברים שכתבתי, ויצאה חוברת של 40 עמודים קטנים. הלכתי לבית הדפוס והזמנתי 3000 חוברות – 1500 מזכרות לחתונה, והשאר לחלוקה".

תמונת הספר 'חיים בריאים כהלכה' במהדורה האנגלית של הרב יחזקאל אסחייקתמונת הספר 'חיים בריאים כהלכה' במהדורה האנגלית של הרב יחזקאל אסחייק

ומכאן, כמו שאומרים, הכל היסטוריה. מאז אותה מהדורה ראשונית צנועה הודפסה החוברת 'חיים בריאים כהלכה' במספר מהדורות שונות ובמאה אלף עותקים. היא גם יצאה לאור בשש שפות. "בעצם הגשמתי חלום מגיל הבר מצוה, שכבר אז רציתי מאד לקיים את הנהגות הבריאות של הרמב"ם שכתובות בהלכות דעות שביד החזקה, אבל המושגים לא היו מתאימים לזמננו. ברוך השם אחרי יובל שנים זכיתי להבין את המושגים ולהתאים אותם לשפה עכשווית וכל זאת בשילוב כל הידע שהיה לי לרפואה מונעת ולתזונה נכונה. הבאתי גם הנהגות מגדולי ישראל ממרן החפץ חיים וממרן הרב שך זצ"ל ואחרים. עד היום אני מקבל שיחות מאנשים שמספרים על חיים בריאים יותר: ירידה של עשרות קילוגרמים במשקל, התייצבות רמת הסוכר, וכן הלאה. הספר עשה מהפכה של ממש בציבור החרדי".

במהדורות האחרונות של הספר אפשר לראות את ההשפעה הגדולה שלו דרך מכתבי הקוראים המודפסים בסוף, ומספרים על הקלה בבעיות כרוניות שליוו אותם שנים ארוכות – הכל בזכות השינוי התזונתי.

אחד הפרקים בספר שזכו  לתגובות נלהבות הוא הפרק הדן בהכנות לצום יום כיפור, אומר הרב אסחייק. "הרבה אנשים לא יודעים כמה ומה לאכול. עשיתי סדר בדברים: ממתי להתחיל לשתות הרבה, כמה לשתות, מה חשוב לאכול בסעודה המספקת. המוני אנשים יצרו קשר ואמרו שהצום שלהם הפך מסיוט של כאבי בטן בכל נדרי ואפיסת כוחות בנעילה ליום שאותו הם מסוגלים לעבור בקלות יחסית ולהתרכז בתפילות".

מלבד הוצאת מהדורות חדשות לספריו, הרב אסחייק גם מרבה להרצות בנושאי בריאות. "העברתי הרצאות רבות ברחבי הארץ לקהל הרחב ובסמינרים, עשיתי תקליטור שמע של הרצאה שהיתה מוצלחת במיוחד וב"ה היא הופצה במחיר עלות למעלה משלושים אלף עותקים, גם ברדיו בניו יורק היה לי ראיון שארך קרוב לשעתיים". מבחינתו, בתחום הזה טמונה שליחות אמיתית. "אני מקווה שתמשיך להיות לי הזכות לעזור לציבור להיות בריא ולעבוד את השם". 

תגיות:הרב שךבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה