לאישה

הידברות בהצעה מיוחדת: בואי להכיר את עולם המדרשות

שוקלת להירשם למדרשה ולא יודעת בדיוק לאן? זקוקה להכוונה? רוצה לבקר בערב אחד בכמה שיותר מדרשות כדי להתרשם? בואי לסבב מדרשות שיעזור לך לקבל את כל התשובות

אא

כשמעיין שמגר מדברת על מדרשות, קשה להתעלם מהנימה שלה. ברגע אחד, משהו בקול שלה משתנה והופך לשמח יותר ומלא אנרגיה באופן שקשה לפספס, ושככל הנראה נובע מהסנטימנטים העמוקים שהיא רוחשת למקומות מהסוג הזה. ולא בכדי, שכן לשמגר תחום עיסוק מיוחד: כבר שש שנים שהיא מכוונת ומלווה בנות שמעוניינות להיכנס למסגרת של מדרשות בכל רחבי הארץ.

כחלק מכך, שמגר אחראית גם על פרויקט מיוחד, במסגרתו היא מקיימת סבבים לביקור והתרשמות במדרשות ברחבי ירושלים, יחד עם בנות ששוקלות לעשות את הצעד ולעבור לגור וללמוד שם. שמגר טוענת שמדובר בדרך שאין טובה ממנה כדי להתרשם ולקבל החלטה בנושא, במיוחד כשמדובר בצעד שהוא כה משמעותי לחיים.

"המטרה בסבב המדרשות היא לעזור לבנות לעלות למדרשה, בדיוק כמו שבחור מתחזק בבית ועולה לישיבה", היא מסבירה. "בדרך כלל, בעלות תשובה או מתחזקות הולכות לשיעור אקסטרני פעם עד פעמיים בשבוע, וזה נפלא, אבל עם הזמן, ככל שמתחזקים, ברוב המקרים צצים המון קשיים: התנגדויות של המשפחה למהלך, סביבה וחברים שמשפיעים לרעה ומקשים מאוד וברוב המקרים גם מבחינה רוחנית, ככל שהבת מתעלה - זה הופך כבר כמעט בלתי אפשרי עבורה לקבל את מה שהיא צריכה בבית ובמסגרת אקסטרנית מצומצמת".

הסבב עצמו הוא חינם אין כסף ומתקיים לפי הצורך, במועדים משתנים על פי הביקוש. הבנות שמגיעות אליו נפגשות עם מעיין באזור התחנה המרכזית בירושלים, משם היא מלווה אותן בהסעה שמסיעה אותן למדרשות שונות ברחבי ירושלים על מנת שיוכלו להתרשם מקרוב ולבחון את החיבור הראשוני שלהן למקום. בהמשך, לאחר שבת החליטה להיכנס למדרשה מסוימת, יעל ליכטנשטיין, עובדת נוספת שעובדת בשיתוף עם שמגר, מלווה אותה בהתאקלמות במקום ואף מסייעת לה במציאת עבודה.

אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

"חשוב לציין שהדרך להתרשם ממדרשות היא לא רק דרך סבב מדרשות", מוסיפה שמגר, "אלא גם דרך שבתות. יש מדרשות שמקיימות שבתות מדרשה, שהן שבתות מרשימות, עם כיבוד עשיר, שיעורי קודש מרתקים ובנות ששרות שירי שבת מרגשים המרעידים שערי שמיים. מנגד, יש מדרשות המציעות אירוחים אצל משפחות שומרי תורה ומצוות, מתוך מטרה לחשוף מקרוב את הבת לחוויה רוחנית אמיתית של שבת בקדושה. הבנות להפתעתן רואות מקרוב איך בני זוג שומרי מצוות מכבדים זה את זו, איך גדלים ילדים בבית יהודי אמיתי, ומקבלות מושג עמוק יותר לגבי אורח החיים הקסום שביהדות. כך שבעצם לכל מדרשה יש את הסגנון שלה, וכל אחת מחליטה מה היא יותר אוהבת ולמה היא באופן אישי יותר מתחברת".

שאלה בסיסית יותר: למה בכלל להיכנס למדרשה?

"מדרשה זו המתנה הכי יפה שבת יכולה לתת לעצמה, מתנה שתלווה אותה כל החיים. במדרשה עוברים תהליך של בניה אישית, במהלכו מקבלים כלים, הכנה לחיים, והמון כח רוחני מעודד. לא דומה מי שעלתה למדרשה למה שהיא לפני -  מבחינת עבודת המידות, היכולת לחלוק ולתת, הרגישות כלפי הזולת ועוד. עצם העובדה שיש שם עוד בנות, שעוברות את אותו התהליך של התקרבות ליהדות כמותה, זה דבר מחזק מאד שגורם לך להרגיש שאת לא לבד. היא פוגשת שם גם בנות שכבר עשו את התהליך ורואה את השמחה על פניהן, מקבלת עצות ותובנות מהניסיון האישי של בנות אחרות, המייעצות לה איך להחזיק מעמד ולא ליפול בתשובה, ועוד. בנוסף, במדרשה הבנות מקבלות גם המון תמיכה מהצוות במקום, השקפה מאוזנת והכוונה של איך לעבור את התהליך הזה בצורה הכי נכונה ובריאה".

"הנורמה החברתית המקובלת היום היא להשקיע המון שנים בלימודי תואר, אבל בעצם את הלימוד הכי חשוב לחיים לא לומדים באף מקום, רק במדרשה", היא מדגישה. "במדרשה לומדים מהרבנים והרבניות הכי טובים שיש, הטופ שבטופ, שיעורים ברמה הכי גבוהה. לומדים איך להכניס את ה' בכל מקום, איך כאישה את אמורה לנהל את הממלכה שהיא הבית, לומדים כל מה שקשור בהלכה היהודית, בחינוך ילדים, זוגיות. לומדים לא רק איך מתחתנים, שזו לא חכמה, אלא נאיך שארים נשואים באושר. את רואה בנות אחרי שנה במדרשה, וזה ממש מרגש איך הן גדלות בנפשן ובאישיותן מהתהליך הזה".

אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

האם כל אחת בעצם יכולה להיכנס למדרשה?

"בגדול, המדרשות מתאימות לכל בת שרוצה לבנות את עצמה מבחינה רוחנית, מבינה את החשיבות האדירה שגלומה בצעד הזה ומוכנה לעבוד על עצמה. גם עבור בנות שלא מוכנות לוותר על לימודים או שירות לאומי – יש אפשרות לשלב בין השניים. בבוקר ללכת לשירות או ללימודים, ואז לחזור ושם להיבנות בצורה משמעותית".

למה כדאי להגיע דווקא לסבב ולא להגיע בצורה עצמאית ופשוט לבדוק?

"מי שלא מתעסק בזה, לא יודע כמה זה עולם נרחב שצריך להכיר מקרוב כדי שלא למצוא את עצמך חלילה במקומות הלא נכונים. לא מזמן למשל פנתה אלי בת שראתה מדרשה ממש לא מתאימה ורצתה להיכנס אליה, וזה היה ממש השגחה פרטית שהיא שאלה אותי. יש מקומות מסוימים בהם אין שום פיקוח, אין שיעורים כמו שצריך, וחבל. כי יש מדרשות מדהימות, צריך רק לקבל הכוונה נכונה אליהן.

"בנוסף, במהלך הסבב, בניגוד לביקור עצמאי במקום אחד, בת רואה כל מיני סגנונות של בנות ומדרשות. היא נחשפת למדרשה שממוקמת בשכונה חרדית על הר, מנגד למדרשה שממוקמת דווקא במרכז העיר, ועוד. גם מבחינת הסגנון של השיעורים, יש מקום שהוא יותר שכלתני, יש שיותר רגשי, יש מקומות יותר ליטאיים ויש שיותר חסידיים.

"אנחנו משתדלים לחשוף את הבת לכל מיני מקומות וסגנונות, כך שגם אם לפעמים בת נכנסת למדרשה, ואחרי פרק זמן מרגישה שזה לא המקום שלה, או שאין מקום במדרשה שהיא רצתה, אם היא הגיעה באופן עצמאי – היא אינה מודעת לסגנונות הנוספים ומאבדת את ההזדמנות שניקרה לפניה. בעוד שאם היתה בסבב, היא יודעת שיש עוד מספיק מדרשות איכותיות לעבור אליהן וממשיכה להתקדם, ופשוט עוברת למקום אחר. ולכן מדובר בקרש הצלה משמעותי.

"היו גם מקרים שבהם בת בכלל עוד לא היתה בנויה למדרשה ולא הבינה את זה. אבל אם היא היתה בסבב, היא מקבלת הכוונה צמודה, ולפעמים לאחר תקופה, כשהיא מרגישה יותר בשלה, היא נכנסת למדרשה. מלבד זאת, אני באופן אישי שומעת לא מעט על כך שכשיש קבוצה של בנות שמגיעה לבדוק, הרבה פעמים בנות יוצרות קשרים חדשים ונכנסות למדרשה ביחד, ואז הן מלוות ותומכות זו בזו. ה'בייחד' הזה מאוד עוזר".

איך את יודעת לאן להפנות? איך עושים את ה'שידוך' הזה בין הבת למדרשה בעצם?

"אין לי רוח הקודש", היא צוחקת. "רק הקב"ה יודע מה מתאים. לפעמים אני מתייעצת, לפעמים אני נותנת לבת להחליט לבד בלי לחוות את דעתי, כי סך הכל המדרשות בכללן הן טובות ואיכותיות. לרוב אני מנסה להבין מה הבת מחפשת, מה הסגנון שלה, ולהציע מה שהכי נראה מתאים ומועיל מהיצע המדרשות הקיים. אבל כשבת מגיעה לסבב, זה בדרך כלל הכי טוב, כי אז היא רואה בעצמה ויש לה את ההתרשמות והחיבור האישיים שלה".

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

איך את מתמודדת עם מקרים של בת שרוצה להיכנס למדרשה, אבל המשפחה מתנגדת לכך?

"כתוב 'בדרך שאדם רוצה לילך - בה מוליכים אותו'. אני רואה אינסוף סיעתא דשמייא שבנות זוכות לה ואיך הקב"ה מלווה כל בת שבוחרת להתקרב אליו. בנוסף, בדרך כלל הצוות במקום שאליו הבת נכנסת הוא זה שמלווה אותה. התפקיד שלי הוא לעזור בתהליך ההחלטה עד שהיא נכנסת, אבל יש גם כאמור מי שמלווה אותה בהמשך הדרך מקרוב ומעניק המון הכוונה איך להתנהל עם הבית, ההורים והאחים. חשוב לדעת שבמדרשה מקבלים את הכלים להתמודד עם ההורים והסביבה בצורה הכי יפה ומכבדת, שתעשה קידוש ה'. המטרה של היהדות היא לחבר, ולא חלילה ליצור קרע בין בני המשפחה. להפך, להראות למשפחה שהיה שווה כל המאמץ, עד שהם לא יאמינו איזה מהפך חיובי היא עושה בעצמה ובחיים שלה, מצד כיבוד הורים ועוד".

"עולם המדרשות פתוח בפנייך, בואי תתרשמי בעצמך", היא מסכמת בקריאה לכל בת לקחת חלק בסבב המיוחד. "דרך הסבב, ובכלל בתהליך ההחלטה, אנחנו משתדלים ללוות ולחבק כל בת שפונה אלינו – מתחילת התהליך ה ועד שהיא מוצאת מקום שבו היא מרגישה בבית. המטרה של המיזם היא לעזור לכל בת שרוצה לעלות ולהתעלות בדרך ה', ולתת לה את התחושה שהיא לא לבד. חשוב לנו שכל בת כזו תרגיש שמחבקים אותה, שמסייעים לה, שרוצים באמת בהצלחתה בחיים. המטרה שלנו היא שאף אחת לא תפסיד את הרצון שלה לגדול".

סבב המדרשות הקרוב יתקיים בתאריך 21/6, ט"ו בסיוון התשע"ו. מעוניינת ליצור קשר עם מעיין ולקבל מידע נוסף? תוכלי להתקשר אליה (בשעות הערב) למספר 058-3216440 או לשלוח לה מייל לכתובת mayan@htv.co.il

על מנת להיכנס לאלפון המדרשות והישיבות המומלצות שלנו תוכלו ללחוץ כאן.

תגיות:מדרשהמדרשות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה