חדשות בארץ

מסתורין במעמקי האדמה

בזה אחר זה קורסות המנהרות ההתקפיות בצד העזתי. מזג האוויר, תקלות טכניות, פיצוצים מסתוריים, סדקים במנהרות, מי יודע מה היה שם. בינתיים, חיל ההנדסה של צה"ל פועל בשטח, ובאוגדת עזה מבקשים מתושבי הדרום: תנו לנו לעבוד בשקט. תנו לנו ליזום ולא להיגרר. תמונת מצב

אא

לא רבים לקחו ברצינות את איום המנהרות שעליו דיווחנו בחודשיים האחרונים, פעם אחר פעם. בעיקר אצל מקבלי ההחלטות. הם לא לוקחים סיכון, אבל ערניים. אולם מכאן ועד לעבודה סדורה בשטח, הדרך ארוכה.

בשבוע האחרון זה השתנה, הליווי התקשורתי לאיומי המנהרות שחודשו, עשו את שלהם. צה"ל לא לוקח סיכונים, בהוראה מלמעלה, נשכרו כלים כבדים, ונעשות עבודות שטח נהדרות על ידי הגורמים הרלוונטיים. מה הם עושים בשטח ומה הטכנולוגיות שהם עובדים איתן, ואיך, על כך עדיפה השתיקה, ונכונה ההחלטה על צנזורה מלאה בעניין רגיש זה.

אם בחמאס היו בטוחים כי ישראל תעבור לסדר היום על איומים עתידיים, הרי היא טועה. ישראל לא תיתן שמנהרות התקפיות יאיימו על תושבי עוטף עזה ושדרות, גם במחיר מלחמה. זה לא אגו, זו דרך. אין פעולה צבאית בגלל הכבוד, אלא בגלל איום. היום, נפל האסימון בדרגים הגבוהים, כי זה איום נגד תושבי ישראל. לכן השאלה עתה היא העיתוי, ודרך הפעילות הצבאית.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

שלא נטעה: לתנועת החמאס אין עניין, וגם לא כוח, להיכנס עכשיו לעימות צבאי עם ישראל או להיגרר לעוד מלחמה כמו "צוק איתן". זה מה שחסר להם עכשיו. השאלה האם בחמאס לא לוקחים בחשבון ששיקום המנהרות וחפירות חדשות, ישאירו את ישראל אדישה?

החמאס המדיני נגרר אחרי הזרוע הצבאית, ויש לו סיבות רבות להחזיר את כוחו האבוד מ"צוק איתן". אנשי גדודי עז אדין אל קסאם – הזרוע הצבאית של החמאס, אינו מתעניין בבעיות האזרחיות בעזה, וגם לא מתעניין במצוקה בשטח. הוא דורש הרבה כסף וחומרי בנייה. ולמי שעוד מסופק, הכספים המגיעים לשלטון החמאס בעזה, כמו חומרי הבניה שנכנסים לעזה, מגיעים לידי הזרוע הצבאית, ומופנים לטרור ולשיקום והקמת מנהרות. ושינסה איזה פקיד ממשלתי בעזה לאסור העברת חומרי בניה למנהרות.

 

לא נכנעים, ממשיכים לחפור

מי שחשב כי קריסת המנהרות ההתקפיות בעזה תרתיע את אנשי החמאס, הוא טועה. הם עקשנים, רואים במנהרות את הנשק הכי חזק שיש להם היום, כי הוא גם הגורם המפתיע, ולפי הבנתם, לישראל אין כרגע פתרון להילחם במנהרות. טועים או לא, בבוא היום נדע.

אתמול, לאחר יום של שקט,  מסרו מקורות בחמאס כי מנהרה קרסה השבוע באזור מרכז-דרום רצועת עזה. הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה רשמית ששניים מאנשיה נהרגו בקריסת המנהרה במחנה הפליטים נוסיראת במרכז הרצועה. בהודעה נמסר גם: "נמשיך לחפור מנהרות".

ביממה עד פרסום ההודעה, לא אישרו או הכחישו גורמים רשמיים בחמאס את קריסת המנהרה, אך אישרו כי פלסטיני נהרג "באירוע במרכז הרצועה". מאוחר יותר יצאה ההודעה הרשמית ונמסר על הרוג נוסף. שני הפעילים שנהרגו הם אחמד א-זהאר ופואד אבו עטיווי. על פי הדיווחים, שמונה בני אדם נוספים נפצעו במקום.

קריסת המנהרה השבוע היא לא הראשונה וכנראה גם לא תהיה האחרונה. בדיוק לפני שבוע קרסה מנהרה נוספת בשכונת תופאח בצפון העיר עזה. גם כאן, לאחר יממה של דממה, הודו בחמאס באופן רשמי כי המנהרה אכן קרסה וכי יש נעדרים. לפי הודעת הזרוע הצבאית, אבד הקשר עם חוליה של יחידת המנהרות בעקבות קריסה של אחת המנהרות של חמאס כתוצאה ממזג האוויר הסוער ששרר באזור. עם זאת, בחמאס נמנעו מלפרסם את מספר הנעדרים שהמנהרה קרסה עליהם. כמובן, עכשיו כבר מפקפקים בחמאס בסברה כי המנהרות קורסות בגלל מזג האוויר. את הסיבה האמיתית, הם טרם יודעים בבירור. לפי גורמים ברצועת עזה, מלבד אירועי השבועיים האחרונים, בשנה החולפת נהרגו 12 פעילי חמאס במסגרת עבודות השיקום האינטנסיביות של מנהרות הארגון.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

בסרטון שפרסם השבוע החמאס מוצגת סקירה היסטורית של השימוש במנהרות נגד ישראל. בסרטון, שנפתח בצילומים של אנשי חמאס במנהרה ומתוארך ל-2004, הם נראים מכריזים: "זהו מסר (לכופרים) מכאן, מתחת למוצביהם המבוצרים".

הקריין בסרטון הוסיף כי "המנהרות שימשו נשק אסטרטגי במלחמה נגד האויב, והעניקו אספקה לעמנו במהלך המצור הנפשע". בין היתר, מתייחס הקריין לפיצוץ מוצב "טרמיט" ב-2001 באמצעות מנהרת תופת, לחטיפת גלעד שליט ב-2006 ולשימוש במהלך מבצע "צוק איתן". הוא מוסיף ומציין הרג חיילים באמצעות שימוש ב"מנהרות תקיפה" ומשבח גם את "מנהרות ההגנה" - מנהרות קטנות יותר אשר נועדו בין היתר למגן חלק ממתקני השיגור.

ולא רק בגבול עם ישראל החמאס פועל לחפור מנהרות, גם בצד המצרי לכיוון סיני. אתמול נמסר כי מצרים חשפה מנהרה ממולכדת בצפון חצי האי סיני, שיועדה ככל הנראה לשמש לפעולה נגד הצבא המצרי. את המידע מסר גורם ביטחוני בכיר במדינה לאתר החדשות המצרי "אל-בואבה ניוז".

לפי הדיווח, במנהרה, שמולכדה בעזרת מטעני חבלה, נמצאו פעילי טרור, אמצעי לחימה וכן מדים הדומים לאלו של צבא מצרים. ככל הנראה מדובר במנהרה שמוליכה לרצועת עזה, שכן המצרים חושפים לעתים קרובות באזור זה מנהרות הברחה מהרצועה.

 

צה"ל בשטח

מי שהסתובב השבוע בגבול רצועת עזה בקטע שבין נתיבות לצומת יד מרדכי, ראה כוחות בשטח. טנקים ורכבים צבאיים, וגם פעולות קדיחה באמצעות כלים הנדסיים על מנת לאתר חפירות מאיימות. במקביל, כפי שנמסר, מתבצעות עבודות התקנות של מערכות טכנולוגיות מסווגות לזיהוי מנהרות.

יצוין כי המקדחים של צה"ל חופרים ומחפשים מנהרות חמאס יותר משנה, כל פעם באזור אחר בגבול. בימים האחרונים גברו החששות של התושבים ביישובי עוטף עזה ממנהרות של חמאס שמופנות לעברם. בצה"ל העבירו מסר לנציגי היישובים כי הנחת העבודה, כפי שכבר פורסמה, היא שחמאס חופר מנהרות התקפיות וממשיך בהכנות לאפשרות של הסלמה. בשל כך מתבצעות העבודות בשיטה של "שלילת אזורים". למרות טענות חוזרות ונשנות של תושבים בעוטף עזה על קולות חשודים שנשמעו מבטן האדמה, עד כה לא התגלתה מנהרה התקפית בשטח ישראל. עם זאת, צוותי הנדסה בודקים כל תלונה לגופה.

ובינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס השבוע לאיום המנהרות, לנוכח הסרטון שפרסם ארגון חמאס השבוע ובו טען לחידוש המנהרות ההתקפיות נגד ישראל, כמו גם ההערכות כי יותר ממנהרה אחת חצתה את הגבול לשטח המדינה. "אנחנו פועלים בשיטתיות ובקור רוח נגד כל האיומים לרבות האיום מחמאס, גם באמצעים הגנתיים וגם באמצעיים התקפיים, וכמובן במידה שאנחנו נותקף ממנהרות ברצועת עזה, אנחנו נפעל בעוצמה רבה מאוד נגד החמאס, ובעוצמה גדולה בהרבה מזו שהופעלה גם במבצע 'צוק איתן'", אמר נתניהו במסגרת כנס שגרירי ישראל בעולם שהתקיים במשרד החוץ. "אני חושב שמבינים את זה באזור, מבינים את זה גם בעולם. אני מקווה שלא נידרש לזה, אבל היכולות שלנו, הן ההגנתיות והן ההתקפיות, מתפתחות במהירות, ולא הייתי מציע למישהו לנסות אותן", הוסיף.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

"איום המנהרות מוכר לנו, אף אחד לא חשב שבעקבות מבצע כזה או מבצע אחר הם יפסיקו לחפור או יפסיקו להתחמש", אמר השבוע שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בראיון לרשת ב'. "אנחנו עוד לפני מבצע צוק איתן, בוודאי אחרי מבצע צוק איתן, משקיעים לא מעט בהרבה מאוד יכולות שהשתיקה יפה להן, גם בתחום ההגנתי, גם בתחום ההתקפי. נכון להיום, אנחנו לא מכירים מנהרה שנחפרה מתחת לבית של מישהו".

"בצה"ל בחנו לא אחת את תלונות התושבים, בגבול הצפון וכן בגבול הרצועה, וכאשר ישנה תלונה מגיעים צוותים מיוחדים שמנסים לאתר ממצאים בשטח - עד היום כאמור לא עלה באחת הבדיקות כי הרעשים הנשמעים אכן קשורים לחפירה של מנהרות מתחת לבתי התושבים", הבהיר יעלון.

"אנחנו מתייחסים לזה ברצינות", הוסיף שר הביטחון. "אנחנו המדינה, אני לא מגזים, המתקדמת בעולם בכל מה שקשור לטיפול במנהרות, אני יודע להשוות את זה מול האמריקנים, שהם שותפים לנו בפרויקטים, ויודע מה קורה בדרום אמריקה - אנחנו משקיעים בזה לא מעט ונערכים. כמובן, אם החמאס יעז לתקוף אותנו, בין אם דרך מנהרה או בדרך אחרת, אנחנו נגיב בעוצמה רבה, יותר מאשר בצוק איתן, כמו שראש הממשלה אמר - אנחנו מקווים שלא נידרש לזה, אבל אנחנו ערוכים לכל התפתחות", הבטיח.

  

המערכות לזיהוי מנהרות

ובתוך כך, מקור ביטחוני בכיר מסר כי ארה"ב תשקיע כ-120 מיליון דולר במערכת ישראלית שתפעל לזהות ולגלות מנהרות. ההשקעה הצפויה תועבר בכמה פעימות והיא עתידה לסייע בפיתוח וייצור המערכת. גם מערכת הביטחון הישראלית עתידה להשקיע סכום כסף זהה בפרויקט.

מדובר על מערכת שהוצבה כבר בחלקה בגבול הרצועה, ומטרתה גילוי של חפירות בעומק עשרות מטרים, אך היא טרם הוכיחה את יעילותה, לפי שעה. משיקולים כלכליים היא עוד לא נפרסה לגמרי לאורך הגדר כולה. הסיוע הצפוי של ארצות הברית, שעליו מתפרסם עתה, עשוי להגביר את קצב ייצור המערכת, וכך ניתן יהיה לפרוס אותה על פני שטח רחב יותר.

גם ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף במיל' עמוס גלעד, אמר השבוע בראיון עיתונאי בגלי צה"ל כי ארצות הברית משתתפת בסכום של למעלה מ-100 מיליון דולר בפרויקט טכנולוגי ישראלי, שמטרתו לזהות מנהרות ברצועת עזה. 

תגיות:מנהרותעזהחמאס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה