היסטוריה

היום לפני: ט’ בשבט – סיפור הצלתו של האדמו"ר מבעלז

סיפור הצלתו של האדמו"ר מבעלז מידי הנאצים. האדמו"ר הגיע לארץ ישראל בט' בשבט, ובכך המשיך את חסידות בעלז

  • ט' שבט התשע"ו
אא

רבי אהרן רוקח זצוק"ל, האדמו"ר הרביעי של חסידות בעלז היה אחד האדמו"רים החשובים והמפורסמים שבפולין בתקופה שבין שתי מלחמות העולם.

כשבועיים לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, נכבשה העיירה בלז שבפולין על ידי גרמניה הנאצית. לאחר שנחתם הסכם ריבנטרופ-מולטוב בין שר החוץ הגרמני ושר החוץ הרוסי, נקבע כי פולין תחולק בין 2 המדינות לתקופה של עשר שנים, וכי העיר בלז תעבור לשליטתה של לרוסיה האתאיסטית.

בעקבות השליטה הרוסית, חששו בחסידות בעלז שהמשטר הרוסי הקומוניסטי יפגע בחייו של האדמו"ר. האדמו"ר נמלט ביחד עם אחיו רבה של בילגוריי, רבי מרדכי רוקח לעיירות הסמוכות לבלז שהיו בשליטת הגרמנים.

(בעלז. צילום: Shutterstock)(בעלז. צילום: Shutterstock)

כדי להימלט מהרוסים והנאצים, נדד האדמו"ר בעיירות רבות באזור בלז: סוקאל, פרמישלני. בעקבות פרסום תמונתו של האדמו"ר בעיתון הגרמני 'דה שטירמר', החלו הנאצים לנסות לאתר את הרבי כדי לרוצחו.

לאחר מבצע ברברוסה, שבמהלכו כבשו הנאצים את מזרח פולין מידי הרוסים – שרפו את בית הכנסת בפרמישלני, העיירה בה הסתתר. במהלך השריפה נספו בנו של האדמו"ר וחלק גדול ממשפחתו.

האדמו"ר הצליח להימלט מהנאצים ביחד עם אחיו לאזור קרקוב, והם שהו כשבעה חודשים בזהות בדויה בגטו בעיירה וישניצה. כשהחלה העברת יהודי גטו וישניצה למחנות ההשמדה, נמלטו הרבי ואחיו לגטו שבעיר קרקוב שם הסתתרו כחמישה חודשים. למרות שהאדמו"ר היה כביכול ב"מקום מסתור", זה לא מנע מחסידיו הרבים להגיע אליו.

האדמוהאדמו

במבצע מיוחד חיסלו הנאצים יימח שמם את גטו קרקוב, והרבי ואחיו נמלטו לגטו בוכניה, כשהרבי הסתתר תחת השם "אהרן זינגר". בגטו בוכניה אשר היה מחנה עבודה, עבדו האדמו"ר ואחיו כחייטים. לאחר שנוצר חשש שהנאצים ירצחו את האדמו"ר, נמלטו הרבי ואחיו לבודפשט, בירתה של הונגריה במבצע מורכב על ידי קצין פולני אשר שימש גם כאיש ביטחון הונגרי.

כשהגיעו להונגריה, הוטל על האדמו"ר מעצר בית ועל אחיו הוטל מאסר זמני בבית החולים היהודי. בהונגריה אשר שימשה כחוף מבטחים ליהודי אירופה, דאג האדמו"ר להצלתם של יהודי פולין. במשך כחצי שנה פנה האדמו"ר למקורבים ברחבי העולם בבקשה שיסייעו לו להימלט מאירופה לארץ ישראל.

האדמו"ר ואחיו נמלטו מהונגריה לארץ ישראל, במסע ארוך שעבר דרך רומניה, בולגריה, יוון, טורקיה ולבנון. בט' בשבט התש"ד הגיעו האדמו"ר ואחיו הרבי מבילגוריי לארץ ישראל, ובכך המשיכו את חסידות בעלז בארץ הקודש.

כחודשיים לאחר שנמלט האדמו"ר מהונגריה, פלשו הנאצים להונגריה והחלו לשלוח את יהודי הונגריה למחנה ההשמדה 'אוושויץ'. במהלך השמדת יהודי הונגריה נשלחו ל'אושוויץ' מדי יום כ-5,000 יהודים, ועד סוף השואה נרצחו כחצי מיליון יהודי הונגריה.

חסידות בעלז נחשבת לאחת מחמש החסידויות היהודיות הגדולות בעולם בימינו, ומשתייכים אליה אלפי חסידים.

(חסידות בעלז כיום. צילום: פלאש 90)(חסידות בעלז כיום. צילום: פלאש 90)

תגיות:השואההיום לפניבעלז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה