פסח

שו"ת מכירת חמץ

האם מותר לסגור את החמץ בארונות מבלי למכור אותו לגוי? מה עושים במקרים של דירה שכורה? וכיצד עלינו לנהוג לאחר החג בחמץ שלא נמכר לגוי ערב הפסח? שו"ת חמץ

אא
שלום רב, יש לי כמה שאלות לגבי הלכות פסח: 1. יש לי בבית חמץ כגון קוסקוס, אורז ומרקים שאינם כשרים לפסח. האם אני יכולה לשמור אותם במקום סגור ולכתוב "חמץ"? הבנתי שיש גם אפשרות של מכירת חמץ. איך אני עושה את זה? 2. יש לי במקפיא של המקרר עוף, שניצלים עם פירורי לחם וכו'. האם אני יכולה לא להשתמש במקפיא ולרשום עליו "חמץ"?
 
שלום. לא מספיק לרשום על מקומות החמץ, כיוון שאם החמץ לא נמכר לגוי - עוברים על איסור הימצאות החמץ ברשות היהודי בפסח, ולאחר הפסח אף אסור לאכול את זה. לכן עוד לפני הפסח פני לרבנות המקומית (או לרב) ומכרי דרכם את החמץ שברשותך לגוי. כמובן שלאחר מכן תוכלי לשמור אותו במקומות סגורים ולצרף פתק עליו כתוב "חמץ", אולם ללא מכירה לגוי - הדבר אינו מועיל.
 
* * *
 
אני גר בדירה שכורה. האם אני יכול למכור חמץ? האם צריך לבקש מבעל הדירה שימכור עבורי? הסיטואציה אפילו יותר מורכבת: אנחנו מספר שותפים. ישנו ארגון ששוכר את הדירה, אבל אנחנו מעבירים לאותו גוף חלק מסוים מדמי השכירות. ככה שאנו אפילו לא השוכרים בפועל.
 
שלום וברכה. אתה יכול למכור את החמץ שברשותך, ואין צורך בקבלת רשות מהמשכירים.
 
* * *
 
לפני פסח שאלתי איזה חמץ מותר להשאיר לאחר מכירת החמץ, ולפי מה שהבנתי מותר להשאיר כל חמץ שהוא, אך לאחר שיחה עם גיסי התברר לי כי אסור להשאיר חמץ גמור - למשל קמח או דברים העשויים מקמח. האם הוא צודק? שואלת כדי לדעת לשנה הבאה.
 
שלום רב. חמץ שלא נמכר לגוי - ודאי שאסור להשאיר, ואסור לאכול אותו לאחר הפסח. מכירה מועילה גם לחמץ גמור. אבל יש חומרא שנוהגים להחמיר ולא להקל - כלומר לא למכור חמץ גמור אלא לא להשאיר אותו אצלנו כלל, חוץ מדברים יקרים כמו וויסקי.
 
* * *
 
שלום. יש לי ארון בקבוקים ובו יין ושתייה חריפה (וויסקי שיבאס). את היין אני יודעת שאין צורך למכור, אבל השיבאס הוא חמץ? ומצד שני - אם אמכור אותו הוא לא יהפוך ליין נסך? אין לי רצון למכור אותו כי הבקבוק עלה ביוקר, אבל גם לא רוצה לעבור על איסור חמץ. מה עלי לעשות?
 
שלום וברכה. חובה למכור את השיבאס, ואין איסור יין נסך במשקאות חריפים. מעבר לכך, יין אינו נהפך ליין נסך בכך שנמכר לגוי. רק בנגיעת הגוי בבקבוקי יין - הוא נהפך ליין נסך.
 
* * *
 
כבוד הרב שלום. כעת לאחר שחג הפסח עבר, כשאנו רוצים לקנות בחנות עלינו לברר שאכן החנות עשתה מכירת חמץ ולא השאירה ברשותה חמץ בימי הפסח, כיוון שכעת הוא אסור באכילה - עד מתי עלינו לבדוק זאת? גם בעוד שלושה חודשים, למשל, עלינו לברר שאכן הייתה מכירת חמץ? ודבר נוסף: האם בעל חנות ירקות ופירות צריך לעשות מכירת חמץ בחנות, או שמותר לקנות ממנו לאחר החג גם בלי האישור שהוא מכר?
 
שלום וברכה. חנות שמכרה את החמץ שברשותה בפסח - אפשר לסמוך עליה לעולם. חנות שלא עשתה מכירה - קשה לאמוד את הזמן שאסור לקנות בה, והדבר תלוי בתאריך שבו הוזמנה סחורה חדשה מהחברות שמוכרות בדרך כלל את החמץ. מעבר לכך, חנות פירות וירקות לא צריכה מכירת חמץ, וכל מוצר שאין בו חשש חמץ - מותר לקנות גם ללא שטר מכירת חמץ.
 
* * *
 
שלום רב. אני יודעת שאין לקנות מחנות שלא ביצעה את מכירת החמץ שברשותה לגוי לפני פסח. באחת התשובות שהופיעה באתר נאמר: "וכן כל מוצר שאין בו חשש חמץ - מותר לקנות גם ללא שטר מכירת חמץ". שאלתי היא: מה נחשב למוצרים שאין בהם חשש חמץ? האם דברים כמו חלב, ארטיקים, חטיפים וכו' נחשבים למוצרים כאלה?
 
שלום וברכה. חלב וארטיקים מותרים. טילונים וכו' - ברובם יש חמץ. חטיפים - יש לבדוק אם יש שם קמח חיטה.
התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות.

למכירת חמץ תשפ"ב מלאו את הטופס שלהלן:

 
תגיות:מכירת חמץהלכותפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה