בריאות ותזונה

כך נוכל להגן על העור מקרני השמש

כולנו יודעים עד כמה חשוב להגן על עצמנו מקרני השמש בעזרת תכשירי הגנה, אבל לא כולם יודעים לעשות שימוש נכון בתכשירים הללו. פרופ' ארנון כהן, רופא עור מומחה ומנהל המחלקה למדידת איכות בבכללית, מסביר כיצד נעזור לתכשירי ההגנה להגן על העור

אא

כמעט לא תמצאו בית שאין בו קרם הגנה מפני השמש, ובכל זאת, לא כולם יודעים להשתמש כראוי בתכשיר ההגנה, ויש מסתפקים במריחה מהירה רגע לפני הקפיצה למים או רגע לפני היציאה מהבית. כדי שתוכלו לספק לעור שלכם הגנה מושלמת מפני נזקי השמש, יש כמה דברים שעליכם לדעת וליישם.

תכשירים להגנה מפני קרינת השמש מיועדים לשימוש מקומי על העור. יש תכשירים שסופגים את הקרינה העל־סגולה של השמש (תכשירים כימיים), ויש תכשירים פיזיקליים שמחזירים את קרינת השמש.

 

יעילות התכשיר

ודאי שמתם לב שעל כל תכשיר הגנה מצוין המושג SPF. Sun protection factor הוא מדד מעבדתי ליעילותו של תכשיר ההגנה מפני השמש. ככל שה־SPF גבוה יותר, כך קיימת הגנה טובה יותר מפני קרינת UVB – הלא היא קרינת השמש שגורמת לכוויות.

 SPF הוא למעשה כמות קרינת ה־UV הנדרשת כדי לגרום לכוויית שמש בעת שימוש בתכשיר הגנה בהשוואה לכמות הקרינה הנדרשת כדי לגרום לכווייה ללא התכשיר. לא קיים סטנדרט למדידת יעילותו של תכשיר הגנה מפני קרינת UVA - שגם היא מסוכנת.

יש המתייחסים ל־SPF בפשטנות רבה. הם סוברים שאם הזמן עד הופעתן של כוויות שמש ללא שימוש בתכשיר הגנה הוא שעה, הרי שבשימוש בתכשיר הגנה SPF 15 ניתן לשהות 15 שעות בשמש. זה כמובן לא נכון, כי לא תמיד אנו מורחים את תכשיר ההגנה בכמות הנדרשת. נוסף על כך, פעילויות כמו שחייה או הזעה גורמות להפחתת היעילות של התכשיר.

שימוש בתכשיר: זאת ועוד, השימוש בתכשירי הגנה עלול לגרום לתחושת ביטחון שגויה. אנשים המשתמשים בתכשירי הגנה עלולים לחשוב שהם מוגנים לחלוטין ולשהות יותר מדי זמן בשמש. בפועל, בגלל שימוש לא נכון או לא מספיק בתכשירי ההגנה נחשפים אנשים לכמות גבוהה של קרינת שמש ומעלים את הסיכון להופעת נזקי שמש ובהם סרטן העור. רוב רופאי העור ורשויות הבריאות מציעים להשתמש ב־SPF של 30 ומעלה. עם זאת, אנשים בעלי עור כהה יחסית יכולים להשתמש בתכשיר הגנה בעל SPF 15. גם בהירי עור יכולים להסתפק ב־SPF 15 בשעות שבהן השמש כבר אינה בשיא עוצמתה.

עלויות: אין יתרון משמעותי לקרמים יקרים מאוד או לקרמים בעלי SPF גבוה מאוד. החשיבות העיקרית היא שתהיה לנו כמות מספיקה של תכשיר הגנה מהשמש כדי שנוכל למרוח אותו בנדיבות. חשוב מאוד להשתמש במידה מספיקה של תכשיר הגנה, הן לפני החשיפה לשמש והן מספר פעמים חוזרות במהלך השהייה בשמש. יצוין כי אם וכאשר נקנה תכשירים יקרים מדי, לא בטוח שאכן נמרח את הכמות הרצויה ובתדירות הנדרשת.

לקוחות כללית יכולים לרכוש בבתי המרקחת של כללית תכשירי הגנה מפני השמש בהנחה של עד 45%. לקוחות כללית מושלם זכאים לרכוש את התכשירים בהנחה של עד 70%.

 נגד מים: יש לשים לב גם להבדל בין קרם הגנה שהוא water resistant לתכשיר  water proof.

תכשיר water resistant שומר על ה־SPF המוצהר שלו גם אחרי 40 דקות של חשיפה למים. תכשיר water proof שומר על ה־SPF המוצהר שלו 80 דקות אחרי החשיפה למים. לכן לאנשים שעוסקים בפעילות ספורטיבית במים או נוטים להזעה מומלץ להשתמש בתכשירים שהם water proof והוכחו כיעילים לשימוש במים.

תופעות לוואי: החומרים הכימיים שנמצאים בתכשירי ההגנה עלולים לגרום לפריחה המכונה דלקת עור ממגע. לכן מומלץ שתכשירי ההגנה מהשמש יהיו היפו־אלרגניים (לא גורמים לאלרגיה). תכשירי הגנה מהשמש גם עלולים לחסום את נקבוביות העור ולהחמיר פריחה קיימת או לגרום לפריחה דמוית אקנה, ולכן מומלץ שתכשירי הגנה מהשמש לא יהיו קומדו־גנים. השפעת התכשיר על העור חולפת בדרך כלל עם הפסקת השימוש בו.

חשיפת תינוקות לשמש: עד כה דיברנו על מבוגרים וילדים. נשאלת השאלה האם תכשירי הגנה מגנים גם על תינוקות? למעשה, רצוי שתינוקות מתחת לגיל 6 חודשים לא ייחשפו לשמש כלל. העור של התינוקות דק יותר, ושטח הגוף ביחס למשקל גדול יותר, ולכן הם רגישים יותר לספיגת החומרים שנמצאים בתכשירי ההגנה. נוסף על כך, מנגנון ההזעה והקירור של תינוקות פחות מפותח, והם עלולים לסבול מהתחממות יתר ומהתייבשות, חלילה.

תאריך תפוגה: ובאשר לתאריך התפוגה - למרבית תכשירי ההגנה מהשמש אורך חיי מדף של שלוש שנים, ולכן ה־FDA אינו דורש להטביע עליהם תאריך תפוגה אלא הוא מסתפק בתאריך הייצור. עם זאת, יש תכשירי הגנה שמאבדים תוקף בתוך פחות משלוש שנים, ועליהם יש להטביע את תאריך התפוגה. בכל מקרה, יש לבדוק אם תכשיר ההגנה עדיין בתוקף.

תכשיר הגנה שפג תוקפו מאבד את יעילותו. אם אתם בספק בנוגע לתכשיר הגנה הנמצא אצלכם בבית, עדיף לזרוק אותו ולקנות חדש.

 

טיפים לשימוש נכון בתכשירי הגנה מהשמש

1. קרינת השמש חזקה במיוחד בשעות הצהריים, ולכן יש להימנע מחשיפה לשמש בשעות האלה.

2. יש להשתמש בתכשירי הגנה מהשמש המסוככים גם מפני קרינת UVB וגם מפני קרינת UVA .

3. יש למרוח על פני העור שכבה עבה של תכשירי ההגנה כדי לקבל את ההגנה המלאה לפי ה־SPF של אותו התכשיר.

4. יש למרוח את תכשירי ההגנה מהשמש 15 עד 30 דקות לפני החשיפה לשמש.

5. יש למרוח את התכשיר פעמים חוזרות ונשנות במהלך החשיפה לשמש.

6. יש להשתמש בכובע רחב שוליים, במשקפי שמש ובבגדים המגנים מפני השמש.

7. מי הים או הבריכה מחזירים את קרינת השמש ומגבירים את עוצמתה, ולכן כאשר אנו ליד מים יש להימרח בתדירות גבוהה יותר.

8. עדיף להשתמש בתכשיר הגנה בעל מקדם הגנה של 30 ומעלה. בעלי עור כהה יכולים להשתמש בתכשיר בעל SPF 15.

9. צריך לזכור ששימוש בתכשיר הגנה מהשמש אינו מספק הגנה מלאה מנזקי שמש, ולכן עדיף לצמצם את החשיפה לשמש ככל האפשר.

 

כללי זהירות ובטיחות לידיעת ההורים והילדים

לקראת חופשת הקיץ למען בטיחות הילדים מומחי הכללית בכמה כללים חשובים:

1. חשוב להימנע עד כמה שאפשר מחשיפה לשמש בין השעות: 10:00 בבוקר ועד השעה 16:00.

2. כשנחשפים לשמש חשוב ללבוש חולצה עם שרוולים – בעת חשיפה לשמש וגם בתוך הים והבריכה למרוח על אזורי העור הגלויים תכשיר מסנן קרינה עם מקדם הגנה 15 לפחות ולמרוח שוב לאחר שהייה במים (ים, בריכה).

3. לשהות בצל עד כמה שניתן.

4. לשתות הרבה נוזלים (עדיף במיוחד מים) גם אם אין מרגישים תחושת צמא.

5. חשוב לזכור כי משטחי חול, מים, אספלט וגם קירות הם מחזירי קרינה ומוסיפים לקרינה הישירה מהשמש לכן חשוב להקפיד על אמצעי ההגנה המפורטים.

6. אם למרות כל האמור לעיל נכווית מהשמש, חשוב להרבות בשתייה ולצנן את הגוף על ידי רחיצתו במים קרים.

7. במקרה שמופיעות שלפוחיות רבות על הגוף ו/או מופיעים חום גבוה או סימני התייבשות חשוב לפנות לטיפול רפואי.

8. חשוב לזכור כי רחצה בים או בבריכה חייבת להיעשות בהשגחת מציל. אין להתרחץ בחוף שבו אין תחנת הצלה פעילה, גם אם הים נראה שקט. חשוב להישמע להוראות המציל וחשוב להסביר לילדים את משמעות הדגלים ואת הסכנות הטמונות הרחצה בים ללא השגחת מציל.

9. בחופשת הקיץ מבלים ילדים רבים שעות רבות במשחקים עם חבריהם מחוץ לבית, תאונות דרכים מתרחשות לעתים קרובות כאשר ילדים משחקים בכדור או במשחקי תופסת ומחבואים בסמוך לכביש. חשוב להסביר לילדים את הסכנות הטמונות בכביש וחשוב להקפיד כי ישחקו במגרשי משחקים גדורים שאין להם גישה מיידית לכביש.

10. אם הילד מגיע לבדו למקום האיסוף והפיזור של ההסעות לקייטנה, חשוב לבדוק שהדרך מהבית למקום היא דרך בטוחה ויש מעברי חצייה או רמזורים שיאפשרו חצייה בטוחה של כבישים.

11. אם הילד רוכב על אופניים, חשוב להרגיל אותו להשתמש בציוד מגן – קסדות לראש ומגיני ידיים ומרפקים.

 

 שומרים על כללי תזונה נכונה גם בתקופת "בין הזמנים"

ימי "בין הזמנים" הנם ימי חופשה ומנוחה, שפעמים רבות מובילים גם לאכילה מרובה ולא מאוזנת ובעקבות כך להשמנה. לכן, חשוב גם בימים אלו להקפיד היטב על האכילה על מנת לשמור על בריאות איתנה.

מומחי התזונה של 'כללית' מחוז דן - פ"ת רגילים לשמוע מדי סוף תקופת בין הזמנים את אכזבתם של מטופלים רבים המקפידים במשך כל ימות השנה על תזונה נכונה, על שבתקופת בין הזמנים לא שמרו על הכללים.

קבלו את ההמלצות של מומחי 'כללית' מחוז דן – פ"ת לתזונה נכונה גם בבין הזמנים: תכננו ביחד עם הילדים סדר יום הכולל זמני ארוחות. הכינו ארוחות במנות אישיות שניתן יהיה לחממן במיקרוגל.

להכנת ארוחות מהירות היעזרו במנות פחמימות קפואות (תירס, אפונה, חומוס), עוף צלוי מוכן וכדומה. הוסיפו סלט ירקות והנה לכם ארוחה. הימנעו מקניית אוכל מהיר. צמצמו את מספר הפעמים שבהם תקנו אוכל מחוץ לבית. אם החלטתם לקנות אוכל, העדיפו שיפודים, עוף או דגים על האש עם תוספת ירקות.

הפחיתו את כמויות החטיפים ומזונות עשירים בקלוריות שאתם קונים. הכינו נשנושים בריאים כמו: ירקות חתוכים, פירות פופקורן, קרטיבים דיאטטיים וכדומה.

חשוב לשתות - והרבה! – עדיף מים, ואם שתייה ממותקת אז משקאות דיאטטיים במינון נמוך.

עודדו את ילדיכם לפעילות גופנית והצטרפו אליהם. חשוב לקבוע תוכנית פעילות יומית שכוללת שחיה, הליכה רגלית או רכיבה על אופנים. אם תהיה מסגרת קבועה, יהיה קל יותר לילד לבצע פעילות גופנית תוך בילוי זמן איכות עם ההורה. ככלל יש לצמצם את שעות השעמום בבית ואת האכילה מתוך שעמום.

זכרו! אתם ההורים מהווים מודל לחיקוי של אכילה נכונה - אתם משפיעים על בריאות ילדיכם ועל אורח חייהם.

תגיות:קיץשמשבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה