סודות האורז

הידעתם? יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם צורכת אורז מדי יום, למרות שבעבר נחשב האורז הלבן למאכל של עשירים. כל מה שרציתם לדעת על האורז, כולל מאפייניו התזונתיים וההבדלים בין סוגיו השונים

אא

האורז החל את דרכו הארוכה אלינו לצלחת ממזרח אסיה, שם עד היום הוא נחשב למזון הבסיסי ביותר בתפריט (יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם צורכת אורז מדי יום).

לפני כ-2,500 שנה הביאו אותו הפרסים לצד השני של אסיה, משם הוא נלקח לספרד, ובהמשך עבר לאיטליה ולצרפת של סוף המאה ה-13. לאחר מלחמת העולם השנייה התחילו גם האמריקאים לגדל אורז.

לפי גלגוליו השונים בעולם אפשר להבין שישנם סוגים רבים של אורז המיוחדים לכל אזור, וכן דרכים רבות שהתפתחו במקומות שונים בעולם להכנתו. ההבדל המשמעותי הראשון בין הסוגים הוא בין האורז המלא לאורז הלבן - המלוטש. האורז המלא מכיל את כל החומרים המזינים שיש לדגן להציע לנו: פחמימות (עמילן), חלבונים (יש בו את כל חומצות האמינו החיוניות, לכן הוא נחשב לחלבון מלא), סיבים תזונתיים, )ויטמיני (B1,2,3, סידן, מעט ברזל, מגנזיום, אשלגן ועוד.

בזמנו נחשב האורז הלבן לאוכל של עשירים, כמו הקמח והסוכר הלבנים. אולם בתהליך ליטושו מוסרים הקליפה (סיבים תזונתיים ומינרלים) והנבט (ויטמינים ומינרלים) ונשאר רק העמילן. במצב הזה האורז אינו מזין ממש, הוא מספק לנו פחמימות ריקות בלבד, ואפילו "שודד" מהגוף את מאגרי ויטמין 1B שנחוצים מאד לעיכול הפחמימה. מצב זה של דלדול הגוף מהוויטמין (שבעצם לא ממש נאגר בגוף, אלא נמצא בשימוש מערכת העצבים והמוח) הוביל למחלת הברי-ברי שבעקבותיה התגלו הויטמינים, תפקידיהם וחשיבותם בתזונתנו (עדיין אפשר לחלות במחלת הברי-ברי אם מתבססים בתזונה על מזון מלוטש ומעובד החסר בוויטמינים).בין סוגי האורז אפשר למצוא את האורז הבסמטי, התאילנדי, היסמין, הפרסי, הריזוטו, הגפונייקה, הווהני, אורז הבר (שאינו ממש אורז, אלא זרע של צמח שגדל באגמים גדולים באמריקה ושימש את האינדיאנים- האמריקאיים) וסוגים רבים נוספים.

מעבר לאורז הקלאסי המבושל, האפוי, המטוגן וכו, ניתן לעשות מהאורז גם קמח (המשמש להכנת מאפים, עוגיות וכו), פריכיות (הנעשות ע"י התפחת הגרעינים ודחיסתם למעין עוגה עגולה), שלווה (מאורז תפוח), חלב אורז, מעדנים ותחליפי גבינות על בסיס זה, דייסות אורז (טובות במיוחד לתינוקות, ילדים וקשישים) ומאכלים רבים נוספים.להכנת האורז המלא טוב להשרותו במים ל-24 שעות, ללילה או אפילו למספר שעות. אם יש אפשרות, טוב להשרותו בשמש. בבישול אורז היחסים נעים בין 2 ל-1 ורבע כוסות מים על כל כוס אורז, תלוי בסוג.

אפשר לבשלו ללא טעמים, כמנת בסיס לתבשיל, קארי, מרק וכו. אפשר פשוט להוסיף אותו בבישול מרק או תבשיל סמיך, ואפשר גם להפוך אותו לתבשיל מיוחד ע"י הוספת תבלינים, ירקות, עלים ירוקים ואגוזים וזרעים.

שילוב סוגים צבעוניים שונים של אורז בתבשיל אחד (אורז בסמטי מלא, ווהני ואורז בר, למשל) נותן מראה מיוחד לארוחה וגם מוסיף טעם.

ורד לב היא נטורופתית (N.D) ומרצה לענייני תזונה

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה