כתבות מגזין

היסטוריה מצוירת: עיתון הקומיקס החרדי הראשון חוגג 100 גיליונות

אליהו שלום מוציא לאור עיתון שקוראיו מפנים אליו רק טענה אחת: הוא קצר מידי. ראיון לרגל הגיליון ה-100

  • ד' תמוז התשע"ה
אא

לא הרבה מו"לים קיבלו אי פעם שיחת טלפון כפי שקיבל אליהו שלום, מו"ל עיתון הילדים החרדי 'קומיקס', ממשפחה שהתגוררה במושב מרוחק. "תעשה לנו טובה", התחנן הדובר מצידו השני של הקו. "יש לי ילד עם הפרעת קשב וריכוז. כל הזמן הוא מחכה לעיתון שלכם. לאחרונה העיתון מאחר להגיע לעיתים קרובות, והוא ייוצא מדעתו! כל הבית משתגע עד שהעיתון מגיע סוף-סוף – רק אז הוא נרגע".

"לא היה לי הרבה מה לעשות, לצערי", מספר שלום. "העיתון מגיע דרך הדואר למנויים, ואין לי שליטה על הדואר...אבל שיחת הטלפון הזו הייתה דוגמא לקשר העז שילדים מרגישים לעיתון".

עיתון 'קומיקס' התחיל לצאת לפני ארבע שנים, בתחילה פעם בחודש, אבל עד מהרה עבר למתכונת של פעם בשבועיים. "ראיתי את הפריחה הגדולה של ספרי הקומיקס בציבור החרדי", מסביר שלום. "ילדים חרדים אוהבים מאד קומיקס – זו האמנות החזותית הכי מפותחת שזמינה להם, כי הרי אינם צופים בסרטים. למדתי לעומק את הנושא, ביררתי מי הכותבים והציירים האהובים ביותר, בניתי תכנית ויצאנו לדרך".

שלום גייס אומני קומיקס ידועים כמו בן שבע הבלין, דבורה בנדיקט ומוטי הלר. חיים ולדר כותב סיפורים לעיתון: "כבר הוצאנו שלושה ספרי קומיקס שלו. בכלל עד היום יצאו לאור למעלה מעשרים ספרים שהתחילו כסדרות בעיתון". חוץ מקומיקס, העיתון כולל גם סיפור בהמשכים שאינו קומיקס, מדור היסטורי ומדור יצירה.

העיתונים נמכרו תחילה ברשת החנויות 'אור החיים'. כשראה שלמה את התגובות האוהדות ל'קומיקס', החל גם לגייס מנויים. "אנחנו כל הזמן שומעים מהורים שהילדים רצים לתיבת הדואר שוב ושוב לראות עם העיתון הגיע".

מהפידבקים הרבים שהוא מקבל מקהל היעד הרשמי, ילדים ("רשמית זה לגיל 8-14 אבל אנחנו יודעים שיש רבים מבוגרים יותר שלא מוותרים על אף גיליון") שלמה אומר כי הסיפורים שילדים אוהבים במיוחד הם סיפורי חבורות ומתח – וגם סיפורים המצטיינים בהומור.

מבחינה מגזרית, מי הקהל שלכם?

"זה עיתון שאהוב על ידי קהלים רבים, מחרדים-לאומיים ועד אנשי מאה שערים. אנחנו רואים את פרישת היישובים של המנויים שלנו ויכולים להגיד בבטחה שהעיתון מגיע ממש לכל מקום".

'קומיקס' חוגג בימים האלה את גיליון המאה שלו. שלמה שמח להרים כוסית לכבוד ההצלחה, אבל לא נח על זרי הדפנה: "יש לנו תכנית לצרף לעיתון מוסף סיפורים מיוחד רק למנויים, שלא יהיה בו קומיקס בכלל. הקומיקס הוא כמו הקצפת של המילקי – טעים מאד, אבל צריך מתחת הרבה שוקולד. אם נשים עוד סיפורים בעיתון עצמו זה כבר לא יהיה 'קומיקס', אבל אנחנו בהחלט רוצים שילדים יקראו יותר דברים. הבעיה העיקרית של 'קומיקס' והתלונה העיקרית שאנו מקבלים היא העובדה שהוא קצר מידי...כל עמוד קומיקס עולה הרבה ובפועל מסיימים לקרוא אותו מהר. הילדים קוראים פעמיים ושלוש, אבל עדיין העיתון מעסיק אותם לזמן קצר מידי".

שלום מודע לביקורת בציבור על כך שז'אנר הקומיקס גרם להדרת ספרים רגילים, וכי ילדים מסרבים לקרוא ספר אם אינו קומיקס. "אני לא חושב שהקומיקס גורם לילדים לקרא פחות", הוא אומר. "יש לי כמה ילדים חובבי קריאה משלי והם אוהבים מאד קומיקס – אבל אוהבים לקרא גם ספרים רגילים. אני מאמין שמי שחובב קריאה יקרא בכל הז'אנרים. מה שכן, יכול להיות שיש ילד שבאופן רגיל לא היה קורא בכלל, אבל במציאות של היום – לפחות הוא קורא קומיקס".

מבצע מנויים מיוחד לגולשי אתר הידברות.

תגיות:קומיקסעיתון ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה