היסטוריה וארכיאולוגיה

היעדר חזירים: כיצד זיהו ערים ישראליות בעבר?

כאשר החלו החפירות הארכיאולוגיות בישראל, מהר מאד התברר סימן זיהוי יעיל מאין כמותו לשרידי ישוב ישראלי: היעדר חזירים! הפלשתים והכנענים גידלו חזירים ואכלו אותם, אבל הישראלים לא

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מישהו יודע מה זה "דבר אחר"? בהחלט. מרוב שאנחנו סולדים מהחזיר, אנו מיד מבינים את משמעות הכינוי העקיף הזה – אפילו את השם שלו איננו אומרים. זהו סמל למאכל גויי, שיהודים מתעבים כפי דין התורה.

כאשר החלו החפירות הארכיאולוגיות בישראל, מהר מאד התברר סימן זיהוי יעיל מאין כמותו לשרידי ישוב ישראלי: היעדר חזירים! הפלשתים והכנענים גידלו חזירים ואכלו אותם, אבל הישראלים לא. בכל עיר כנענית נמצאו שרידי חזירים מבויתים. הערים שהיו נקיות מחזירים, התבררו כערים ישראליות.

עם הזמן היו חוקרים שהדבר מאד לא מצא חן בעיניהם. הייתכן, בני ישראל שומרים את התורה? והדבר מוכח ארכיאולוגית? בעיה קשה. גרדו את פדחתם שבעה ימים ושבעה לילות, והעלו רעיון: ישראלים הם נוודים, ונוודים לא מסתדרים עם גידול חזירים. אבל המציאות הכחישה את ה"הסבר", שכן נוודים בהרבה תרבויות כן אוכלים חזירים, וישראל הם לא ממש נוודים, למרות ארבעים שנות הנדודים במדבר.

חוקר בשם האריס עלה על "סטרטאפ" אחר: חזירים אוכלים בלוטי אלון, ואלו לא היו מצויים מספיק בארץ, לכן לא יכלו לגדל אותם. אבל גם כאן בעיה: מסתבר שאלונים היו מצויים בשפע בארץ, ושגם בלי זה חזירים יכולים להסתדר (נילי ליפשיץ).

ובכן, מבוכה גדולה למתאמצים להכחיש... אך אל דאגה. לפני מספר שנים נערכו חפירות בחניון גבעתי בירושלים העתיקה, והנה נמצאו שם מספר עצמות של חזירים. למרבה הצער, מדובר על תקופת סוף בית המקדש הראשון, עליה אומר ישעיהו הנביא "אוכלי בשר החזיר השקץ והעכבר", כלומר היו אז בירושלים עובדי עבודה זרה וחוטאים. אין זה משנה את כל ההיסטוריה העתיקה של עם ישראל, ששמר על המצוות מאז היותו לגוי.

תגיות:ארכיאולוגיהחזירים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה