יהודה אייזיקוביץ

הנתונים מוכיחים: המודל החרדי עובד

פרשנים כלכליים חזו למדינת ישראל קריסה כלכלית בגלל המגזר החרדי, בינתיים הנתונים מלמדים כי הכיוון הרבה יותר אופטימי. יש תורה – יש קמח

אא

המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם לאחרונה את שנתון החברה החרדית לשנת 2023. על פי הנתונים, בשנה האחרונה חלה עלייה בתעסוקת החרדים: מספר הנשים החרדיות העובדות חצה לראשונה את ה-80%, ומשתווה כמעט לאחוז התעסוקה בקרב נשים היהודיות הלא-חרדיות. מספר הגברים החרדים העובדים הגיע ל-55% - מספר שיא מאז שנת 1995.

לפי הדו"ח, במדינת ישראל יש כ-1,335,000 חרדים, שמהווים 13.6% מכלל האוכלוסייה, כאשר 58% מהחרדים הם בני 19 ומטה לעומת 31% באוכלוסייה היהודית. מספר הגברים החרדים העובדים עומד על כ-110,000 חרדים שהם, כאמור, 55% מכלל הגברים החרדים. מספר הנשים החרדיות המועסקות זינק ל-157,000, בהשוואה ל-142,000 בשנה שעברה.

הנתון החשוב והמעניין יותר הוא מספר תלמידי הישיבות ואברכי הכולל החרדים שעומד על כ-156,036 – שיא של כל הזמנים של לומדי תורה, וגידול של 4.1% בהשוואה לשנה הקודמת.

פרשנים כלכליים רבים טענו בעבר כי בשל הגידול המתמיד של האוכלוסייה החרדית, והתלות הגדלה והולכת בתמיכות כספיות מצד המדינה, הדבר יפגע לאורך זמן ברמת החיים ויוביל לבסוף למשבר כלכלי חמור שיפגע בכלל האוכלוסייה. בפועל, התחזיות הללו לא משקפות את המציאות. כבר בשנת 2019 פרסם הכלכלן ד"ר אורי כץ מאמר בעיתון הארץ, בו הודה כי החרדים לא באמת מובילים לקטסטרופה כלכלית: "הגידול בשיעור החרדים באוכלוסייה הוא לא סוף העולם, וגם לא סופה של מדינת ישראל. גם אם התוצר לנפש במדינת ישראל יצמח ב-1% במקום ב-2%, אין זה אומר שרמת החיים של השכבות העליונות באוכלוסייה לא יכולה לצמוח בקצב מהיר יותר. למרות הגידול בשיעור החרדים באוכלוסייה ב-20 השנים האחרונות השכר הריאלי הממוצע (או החציוני) נמצא במגמת עלייה, והישראלים רוכשים לעצמם דירות גדולות יותר, מכוניות חדשות יותר, נוסעים יותר לחו"ל".

כעת מתברר כי גם בקרב המגזר החרדי עצמו קיימת מגמה חיובית במצב הכלכלי, וחלה ירידה בעוני בקרב משפחות חרדיות – מ-39% בשנת 2015 ל-34% בשנת 2021. תוצאה שנובעת, בין היתר, מעלייה בהכנסה החודשית למשק בית חרדי, שעלתה בתוך 6 שנים ב-19% - מ-12,616 שקלים בשנת 2015 ל-14,978 שקלים בשנת 2021.

עוד נתון מעניין, שממחיש את ההתנהלות הכלכלית הייחודית והחסכונית של המגזר החרדי: משק בית חרדי מוציא 13,972 שקלים בחודש בממוצע, 11% פחות ממשק בית יהודי לא-חרדי שמוציא 15,610 שקלים, למרות שמספר הנפשות במשק בית חרדי כמעט כפול!

הנתון הפחות חיובי הוא רמת ההכנסה הממוצעת החודשית של גברים חרדים, שעומדת רק על 50% מההכנסה הממוצעת החודשית בקרב גברים יהודים לא-חרדים: 9,707 שקלים לעומת 19,279 שקלים.

בעניין זה, מסביר ד"ר גלעד מלאך, עורך שנתון החברה החרדית, כי "השאיפה היא שבאמצעות הכשרה טובה יותר לשוק העבודה, הפערים ברמת ההכנסה של גברים חרדים ולא חרדים יצטמצמו, ואז אנחנו בכיוון הנכון".

למסקנת הדברים צריך להזכיר כי כלכלת ישראל, כמו כלכלה של כל מדינה אחרת, אינו עניין שניתן לחזות אותו בוודאות מראש, בוודאי שלא לטווח ארוך. המציאות מלמדת כי תמיד יכולים להיות שינויים והפתעות –  לטוב ולרע. רק בשנים האחרונות חזינו כולנו מצד אחד כיצד העולם כולו נקלע למשבר כלכלי בשל מגפת הקורונה, שגרמה להפסדים עצומים. מצד שני, בשטח הטריטוריאלי של מדינת ישראל נמצא מאגר גז שמכניס לקופת המדינה סכומי עתק.

בסוף, מלבד חובת ההשתדלות שחלה על כל אדם לעשות למען פרנסתו, כל ענייניו של האדם נקבעים משמים – לטוב ולרע, ואין לנו אלא לדבוק בדברי חז"ל שלימדונו במסכת אבות "אם אין תורה – אין קמח".

תגיות:חרדיםיהודה אייזיקוביץהכלכלה הישראלית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה