הלכה

האם מותר ליהודי להיות אסטרונאוט? האם מותר לעשות צילום רנטגן בחול המועד? והאם צריך לספר על השתלות שיניים בשידוכים?

מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #57, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"

אא

מה מברכים על לחם שנאפה בשמש או במיקרוגל?

בשמש – מזונות, אך במיקרוגל – המוציא (הליכות ברכות עמוד תקנ"ג).

 

האם מותר ליהודי להיות אסטרונאוט?

יש בכך איסור, כיוון שמי שיוצא מחוץ לעולם, מפקיע עצמו מחיוב המצוות שתלויות בזמן (שו"ת תשובות והנהגות חלק ה' סימן פ"ד).

 

האם לאחר שתנור פירוליטי ניקה את עצמו בחום של 500 מעלות, מותר להשתמש בו מחלבי לבשרי והפוך?

בכל תנור יש להמתין 24 שעות בין שימוש בבשר לחלב כדי להשתמש במין המנוגד לו. אולם תנור פירוליטי שמופעל בחום רב ביותר (כ-500 מעלות), מותר להשתמש בו מיד לאחר שניקה את עצמו במין המנוגד לו, ללא המתנה של 24 שעות (הרב הגאון רבי אברהם יוסף שליט"א, רב העיר חולון).

 

האם מותר בחול המועד לעשות צילום רנטגן?

אם הוא רק לצורך מעקב שיגרתי – אסור, אך אם יש צורך לרפואה בחג – מותר (שו"ת ברוך אומר של הרב הגאון רבי ברוך שרגא שליט"א חלק שלישי סימן קט"ו).

 

האם מותר לאדם לומר לחברו: "בוא ואכול איתי, בתמורה למה שהאכלת אותי בפעם הקודמת?".

אסור, משום שנראה כריבית (הלכה ברורה חלק תשיעי עמוד ל"ו).

 

כאשר עושים אירוע במקום שכשר בכשרות רגילה של הרבנות, ומביאים משגיח כשרות מיוחדת שתשגיח על המאכלים שיהיו כשרים למהדרין – האם צריך להכשיר גם את הכלים, למי שמקפיד על כשרות מהודרת?

מותר לאכול בכלים שבישלו בהם אוכל בכשרות רגילה, ולכן אין חובה להכשיר את הכלים לצורך האירוע, וכל שכן את הסכו"ם (שו"ת ברוך אומר של הרב הגאון רבי ברוך שרגא שליט"א יורה דעה סימן נ"ד).

 

במקרה של אישה שנכנסה לדיכאון, עד שאינה אוכלת ואין לה כוח לעבוד, מה מומלץ לה לעשות?

תלך פעמיים בשבוע להסתכל על גלי הים, ותאמר שם את מזמור ק"ז בתהילים (ותכוון במיוחד בפסוק "יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם", פסוק כ'). וסימן לדבר "רֹגַע הַיָּם" (ספר ישעיה פרק נ"א פסוק ט"ו ) – שהים מרגיע (מקור נאמן של הרב הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א ראש ישיבת 'כסא רחמים' חלק א' סימן תתקצ"ז).

 

אדם שנמצא באמצע קריאת שמע וברכותיה ושומע מישהו שמברך ברכה, האם יש לו לענות אחריו אמן?

רק אם הוא מברך את ברכות התורה כשעולה לתורה – עונה אחריו אמן, אך אחר שאר הברכות – לא עונה (הלכה ברורה חלק רביעי סימן ס"ו אות ט"ו).

 

אדם שמכיר בחורה שעומדת להשתדך, וידוע לו שלבחורה נשרו כל השיניים והתקינו לה שתלים, והמשודך שלה אינו יודע מכך. האם עליו לספר זאת לחתן שכדי שהכלה לא תעבור על איסור "וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת עֲמִיתוֹ" (חומש ויקרא פרק כ"ה פסוק י"ז) או שיכול להתעלם ולא לספר?

מום כזה לא נחשב להונאה, ולכן מותר לו להתעלם (שו"ת 'והיה העולם' של הרב הגאון רבי ברוך שרגא שליט"א חלק אבן העזר סימן כ"ג).

 

בבניין מגורים שבו כל הדיירים מעוניינים לשפץ את הגינה המשותפת, ראש ועד הבית לקח הצעות מחיר ממספר קבלני גינות. אחד מהקבלנים הינו חבר טוב של ראש הועד עד שמחמת ידידותם נתן לבניין את הצעת המחיר הזולה ביותר בשוק, ואמר לחברו: "את ההפרש בין המחירים המקובלים בשוק – קח לעצמך, כך שלא תצטרך להשתתף בתשלום עם כל חברי הבניין, וכאילו נתת את חלקך". האם מותר לו לקחת את סכום ההנחה שנעשה בשבילו?

צריך לחלק את ההנחה שהתקבלה, שווי חצייה לראש הועד ושווי חצייה לשאר כל הדיירים ואפילו אם הקבלן אמר שההנחה הינה רק בשביל חברו. אלא אם כן הקבלן הודיע מעצמו שנותן הנחה מיוחדת רק לחברו, שאז יכול ראש הועד שלא להשתתף בתשלום (שו"ת אשר חנן כרך ששי ושביעי סימן ק"ל).

 

לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:שו"תמעבר למפורסם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה