חדשות ומשמעותן

מה מסתתר מאחורי הודעת המלונות למפונים: "עליכם לעזוב"?

אחרי חודש וחצי של שהות מחוץ לבית, מודיעים בימים אלו המלונות למפונים כי עליהם להתפנות מאחר ש"לא קיבלו כסף". גם מפונים שמצאו פתרונות חילופיים מתלוננים שלא שילמו להם את הפיצויים המובטחים. אז איפה באמת תקוע הכסף, ולמה לא מעבירים אותו?

(צילום: חיים גולדברג / פלאש 90(צילום: חיים גולדברג / פלאש 90
אא

לצד הדיווחים על כך שהמדינה תאפשר לתושבי קו העימות להמשיך לשהות במלונות עד שיוכלו לשוב בבטחה לבתיהם (או למקומות מגורים חילופיים) מתלוננות בימים אלו  משפחות של מפונים, על כך שקיבלו הודעות מהמלונות על כך שעליהם להתפנות. הסיבה לכך היא חוסר העברת התקציב המובטח מצד המדינה. בנוסף, משפחות מקו העימות שבחרו לשהות אצל קרובי משפחה, או מצאו דירות אירוח חילופיות, ונאמר להן כי יקבלו פיצויים כספיים כביכול שהו במלון, טוענות שעד לרגע זה לא ראו שקל. אז מה קורה כאן? האם ייתכן שמדינת ישראל לא באמת דואגת למפוניה?

 

פיצוי לכל משפחה

בוועדת הכלכלה של  הכנסת ציין השבוע שר התיירות חיים כץ כי לפי נתוני משרדו, נכון להיום יש כ-86 אלף מפונים שאינם שוהים בבתיהם. מתוכם יש כ-80 אלף שאינם שוהים במלונות, ועוד כ-86 אלף שפזורים בין 455 בתי מלון ברחבי הארץ.

לשאלה מדוע משפחות שאינן במלונות טרם קיבלו מענק, הסביר השר כץ שמבדיקת הנושא הם ראו שיש כ-20 אלף משפחות שעל אף היותן במלון, ביקשו לקבל גם כן את המענק, ומכיוון שאין הוא מגיע להן, הם בודקים משפחה-משפחה כדי לוודא את מצבה. מכיוון שיש משפחות שבמשך חלק מהזמן שהו במלונות ובחלקו האחר בפתרונות חילופיים, העבודה מורכבת למדי. למרות זאת הדגיש השר: "התשלום שהובטח למשפחות יועבר עוד השבוע".

ומהו סכום הפיצוי שיוענק למשפחות?

בתחילה נאמר למשפחות שיקבלו על כל יום מחוץ לבית 200 שקלים למבוגר ו-100 שקלים לילד עד גיל 18. בשלב מסוים נאמר כי במידה וישכרו דירה לטווח קצר הן יקבלו מימון בעלות של עד 25 אלף שקלים למשפחה, אולם כעת מדובר על כך שהסכם זה שכבר חתמו עליו המדינה והאוצר , יבוטל בשל עלותו הגבוהה, וכן מכיוון שמשרד האוצר מעוניין לקדם פתרונות ארוכי טווח למפונים.  כעת הדיבור על כך שהפיצוי יהיה כפי שהוצע בתחילה – 200 שקלים למבוגר ו-100 שקלים לילד, ויועבר כאמור עוד השבוע.

 

המלונות: "נותרנו ללא תקציב"

אין ספק שלא קל למשפחות שמתמודדות עם שהייה מחוץ לבית, להתמודד במשך חודש וחצי ללא כל תקציב, אך האתגר הגדול עוד יותר הוא עבור בעלי המלונות שמתלוננים על כך שטרם קיבלו את הכספים המגיעים להם מהממשלה. הם גם נצמדים להודעתה הראשונית של המדינה על כך ש"הפינויים יהיו עד 22 בנובמבר" ובהתאם לכך מעדכנים את המפונים שעליהם לעזוב עוד השבוע, מאחר שלטענתם "אין להם תקציב כדי להמשיך לארח אותם".

סוגייה זו הועלתה גם כן באותה וועדה, אך במשרד האוצר השיבו שאין ביכולתם להמשיך לתקצב את המלונות, מאחר והחלטה על הארכת הזמן נתונה אך ורק בידי משרד הביטחון. "באם תתקבל כזו החלטה – היא תתוקצב", הם הודיעו.

בתוך כך נמשכת עבודתה של 'מנהלת תקומה', במטרה לשקם את יישובי עוטף עזה, כדי לאפשר לתושבים לשוב לבתיהם ברגע שיתאפשר. בימים האחרונים אף אישרה הממשלה לראשונה תיקון לחוק התכנון והבנייה שיקנה פטור מתוכנית והיתר להקמת מבני קבע ממוגנים עבור התושבים שפונו מבתיהם מרחבי העוטף. בעקבות כך יוכלו חברות בנייה להקים בתוך ארבעה חודשים בלבד מבני מגורים ומבני ציבור לטובת המפונים, במקום תקופה ממוצעת של חמש שנים. מה שיאפשר להם להתקדם צעד נוסף אל עבר בתי קבע, ויציאה סופית מהמלונות.

תגיות:מלונותחדשות ומשמעותןמפונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה