כתבות מגזין

הלהטוטן חושף: "כך החדרתי את משחקי היהדות אל המחשבים"

מכירים את משחקי הקליקרים המפורסמים, את 'משחק השבת' המופיעים ברשת, ואת המשחקים שבאתרי המורשת והתיירות? עמי חניא, האיש שפיתח אלפי משחקי מחשב, מספר על מה שהוביל אותו לתחום המיוחד, וגם על עיסוקו המלהיב הנוסף: להטוטן ושחקן פלייבק

עמי חניא (צילום: אביץ)עמי חניא (צילום: אביץ)
אא

"לפעמים אני מרגיש כמו ילד שרק במקרה נמצא בתוך דמות של מבוגר", אומר עמי חניא, האיש שמסתתר מאחורי פיתוח של משחקי מחשב מלהיבים המוכרים כמעט לכולנו.

הוא מתגורר בכפר תפוח, נשוי ואבא לשישה ילדים, אך בעבודתו המקצועית הוא פוגש את הילדים בכל רחבי הארץ ללא הפסקה. "זה מתחיל מכך שאני להטוטן ומופיע בתיאטרון 'מופאש' עם מופעי אש ולהטוטים בכל רחבי הארץ, אני גם שותף למופע פלייבק יחד עם חברים נוספים, וכן יש לי את בית התוכנה CloseApp שדרכו אני מפיץ את משחקי המחשב, שעד היום שחקו בהם בארץ יותר ממיליון וחצי פעמים".

צילום: יעקב נחומיצילום: יעקב נחומי

 

רגע של פיתוח

"מאז שהייתי בחור צעיר עסקתי בתכנות מחשבים, למרות שאף פעם לא למדתי את זה באופן רשמי", מספר עמי. "אחרי שהשתחררתי מהצבא התמחיתי בתחום, אבל עשיתי את זה בעיקר בשביל ההנאה והכיף. את המשחקים שפיתחתי העליתי לרשת ללא תשלום, ומהר מאוד גיליתי שיש לזה ביקוש גדול מאוד, שכן בימים של לפני כ-20 שנה כמעט לא היו משחקים ברשת. אבל רק אחרי שהתחלתי לקבל פניות מאתרים שונים שביקשו שאכין משחקים ייעודיים, הבנתי שאפשר לקחת את העיסוק הזה הרבה יותר קדימה, ולפתח משחקים בהתאם לצרכים שונים".

צילום מסך משחק השבתצילום מסך משחק השבת

למה אתה מתכוון?

"פנו אליי חברות מסחריות וביקשו שאפתח משחקים הנוגעים למוצרים שלהם, היו בתי ספר שרצו חידוני מחשב בנושאים מסוימים או הורים שחגגו לילדיהם יום הולדת וביקשו משחק המתאים להם, וכן היה אתר שהכין ילדים לבר מצווה שביקש ממני לפתח לו משחק ללימוד טעמי מקרא".

בנוגע לפנייה האחרונה מציין עמי שהוא פיתח משחק מלהיב, בו הילדים נדרשים לזהות את טעם המקרא, וכאשר הם עונים תשובה מדויקת, נזרקות סוכריות על חתן בר המצווה.

"נכנסתי לעבודה במלוא המרץ", הוא מספר, "ובאותן שנים פיתחתי משחקים לחברות הגדולות ביותר בארץ, במקביל משחקים ערכיים ללימוד תחומים שונים. פיתחתי בכל שבוע לפעמים עשרות משחקים, והייתה תקופה שבה בכל פעם שיצא מוצר חדש לשוק, היו משיקים יחד אתו גם משחק מחשב שפיתחתי, ואנשים יכלו לשחק בו ולזכות בפרסים".

צילום מסך משחק השבתצילום מסך משחק השבת

עם הזמן גילה עמי דבר מעניין: רוב הלקוחות שלו מבקשים ממנו בדרך כלל את אותם משחקים, רק עם שינויים קטנים בדמויות או במבנה. "בעקבות כך ייצרתי כלי שמאפשר לשכפל את המשחקים ולבנות אותם בהתאמה. כיום יכול כל לקוח שמגיע אליי, ליצור משחק באמצעות כלים מיוחדים שאני נותן לו, ולהתאים אותו בדיוק לצרכים שלו, עם מינימום השקעה ומאמץ".

אבל בכך עוד לא הגיע הקץ ליצירתיות של עמי, שכן לפני כחמש שנים הוא גם החל פרויקט חדש תחת הכותרת 'משחק השבת'. "הכל התחיל בזכות אחותי שעובדת כמורה", הוא מספר, "היא התלוננה באוזניי על כך שקיימים ברשת משחקים מגוונים מאוד בתחומי מתמטיקה, מדעים, אנגלית ועוד, אבל בתחום הדתי אין כלל משחקים, וכשהיא רוצה לתת לתלמידיה אפשרות לשנן את החומר בצורה חווייתית, זה בעצם לא מתאפשר לה.

"באותו רגע הבנתי שאני רוצה להיכנס לתחום הזה, וכך התחלתי לפתח משחקי פרשת שבוע בתדירות שבועית, בכל שבוע משחק המתאים לפרשה. בסיומה של אותה שנה גיליתי שפיתחתי 100 משחקים, אבל היו לי עוד כל כך הרבה רעיונות נוספים, אז החלטתי להמשיך. מאז ועד היום פיתחתי כמעט בכל שבוע משחק חדש והגעתי ליותר מ-430 משחקים".

 

רוצים גם אתם לשחק במשחק השבת? לחצו כאן ותהנו ממאות משחקים מושקעים ומגניבים באתר עולם הילדים.

 

ומאיפה מגיעים כל הרעיונות?

"לפעמים אני חושב על רעיון למשחק, ואז מחפש הקשר לפרשת שבוע, ולפעמים בדיוק להיפך – יש עניין בפרשת השבוע שמעלה בי את הרעיון. כמובן שבחומש בראשית יש הכי הרבה רעיונות, כי הפרשות מאוד ציוריות, ואילו חומש ויקרא הוא הקשה ביותר. אבל אני לא נבהל מכך שאין תמיד רעיונות, כי זה בדיוק מה שמאתגר אותי. אני גם משתף את ילדיי בהתלבטויות, וקורה לא פעם שהם זורקים רעיונות מדהימים לאוויר, ואני משתמש בהם לאחר מכן".

עמי נוקב במספרים מדהימים: "בכל שבוע משחקים במשחק השבת כמה אלפי ילדים, ועד היום שחקו בהם יותר ממיליון וחצי. זה סיפוק בלתי רגיל, זה לא סתם מקצוע, אלא עיסוק בתחום חשוב כל כך עם הרבה ערך מוסף. זה גם המקום להדגיש שתמיד חשוב לי להעביר דרך המשחקים גם ערכים ומושגים ביהדות. ידוע לי שיש בתי ספר רבים שמפנים את תלמידיהם למשחקים האלו, חלקם מהמגזר החילוני. זה משמח אותי, אך גם מאוד מחייב". 

צילום מסך משחק השבתצילום מסך משחק השבת

 

לשחק וללמוד

במקביל למשחקי פרשת השבוע, הקים עמי בשנים האחרונות בית תוכנה לייצור משחקים בשם CloseApp, דרכו הוא מפתח יחד עם צוות עובדים מגוון של משחקים ללקוחות – החל ממשחקי קליקרים לחידונים ולפעילויות, עבור במשחקים לימודיים כמו לימודי תיאוריה בנהיגה, ועד למשחקים המיועדים להפעלה במוזיאונים או במרכזי מורשת, וכמובן שיש גם משחקים למבוגרים. "כל משחק נבנה באופן שמותאם לצרכים המדויקים של השחקנים", מבהיר עמי, "וזה בדיוק היופי שיש כאן, שניתן לייצר משחקים במגוון רחב מאוד של רמות".

אתה בעצמך משחק במשחקים שאתה מפתח?

"זו שאלה מכשילה", הוא מחייך, "האמת היא שאני מבצע בדרך כלל בדיקה ראשונית כדי לוודא שהכל תקין ופועל כנדרש, אחר כך אני לא נוגע בזה, ורק כעבור זמן מה חוזר שוב לבדוק את המשחק ולוודא שהוא פעיל ותקין".

יש ילדים (וגם  מבוגרים) שפחות נהנים ממשחקים, כי זה מלחיץ אותם...

"אני יודע שזה קיים, ובעיקר אני שומע שיש כאלו שיוצאים ממשחקי קליקרים כשהם מאוכזבים מכך שלא נצחו. זה טבעי, כי כולנו אוהבים לנצח, אבל האכזבה אינה במקומה. משחק זה דבר נפלא, הוא מאתגר ומהנה. הניצחון אינו התנאי להנאה, אלא הוא בסך הכל בונוס. על כל פנים, אני מקפיד שלא להכניס הימורים או פרסים כספיים וכדומה למשחקים שלי, אלו דברים שנשארים תמיד מחוץ לתחום".

ומהו לדעתך המשחק המוצלח ביותר שבנית אי פעם?

גם כאן מסתבר שעמי לא צריך לנחש, שכן יש לו מערכת שמפלחת את הנתונים. "הגילים הנמוכים מתחברים תמיד למשחקים כמה שיותר צבעוניים, עם תמונות שמתחלפות, ואילו בגילים מבוגרים יש חיבור למשחקים עם אתגר בתוכן השאלה שחובר לאתגר ביצועי. כך למשל פיתחתי משחק בו צריכים להקפיץ כדור מלמטה למעלה, עד שנופל על התשובה הנכונה. האתגר הוא להצליח לחשב את הזווית, כדי שהכדור ייפול בדיוק למקום הנכון. ראיתי שאנשים שחקו במשחק הזה פי שניים מהזמן הרגיל, הוא כנראה ממש אתגר אותם".

בעוד שבפיתוח המשחקים יכול עמי לראות שאלפי ילדים שחקו בהם בשבוע, אך הוא מקבל במקרה הטוב תודה אחת ל-10 אלף שחקנים (כן, גם כאן הנתונים במערכת) יש את תחום המופעים שהוא עוסק בו, ודווקא בו הוא מקבל את מחיאות הכפיים באופן מידי ממש. "אני מרגיש שנוצרת כאן ממש השלמה", הוא מסביר, "כי כדי להצליח להתאים את התכנים שלי לילדים אני חייב לחוש אותם, וכך אני פוגש אותם מרחוק וגם מקרוב".

קרדיט: תיאטרון מופאשקרדיט: תיאטרון מופאש

אתה מרגיש שיש משהו משותף לכל התחומים שאתה עוסק בהם?

"בוודאי, כולם קשורים באופן ישיר למשחק. הם קשורים לסוג של עולם בלתי מציאותי שהמצאנו לעצמנו ונשאבנו לתוכו. זהו מרחב דמיוני שאנו מעזים לעשות בו דברים שביום-יום לא מהווים חלק מהמציאות שלנו, וזה בדיוק מה שמאפיין את כל העיסוקים שלי. זה גם מה שגורם לי לרצות לפעמים לחזור להיות ילד, ולהישאב גם כן אל תוך העולם הקסום הזה".

רוצים גם אתם לשחק במשחק השבת? לחצו כאן ותהנו ממאות משחקים מושקעים ומגניבים באתר עולם הילדים.

תגיות:משחקי מחשבמשחקי השבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה